۱۴۰۳ شنبه ۰۱ اردیبهشت

«هواپیما» نخستین جهش بشر به سمت فضا است

به گزارش شبکه خبری ICTPRESS، بشر همواره به دنبال شناخت بیشتر محیط پیرامون خود است و در این راستا از علوم متعددی استفاده می‌کند، اما از زمانی که نسبت به شناخت دنیا بی‌نیاز شد و تنها برای پیشرفت و توسعه به کسب دانش پرداخت، در این هنگام مقوله جدیدی تحت عنوان اختراع مورد توجه قرار گرفت و به دنبال آن نخستین هواپیما اختراع شد.

بشر با دست‌یابی به تکنولوژی هواپیما توانست جو زمین را فتح کند، اما اکنون به‌دنبال دست‌یابی به فضای خارج از جو است. برای بررسی بیشتر روند توسعه بشر و علل روی آوردن انسان‌ها به محیط خارج از جو با عمران مرادی، پژوهشگر علوم فضایی گفت‌وگویی انجام داده‌ایم که در ادامه می‌خوانید:

بشر چگونه به توسعه روی آورد؟

پس از مدتی که انسان‌ها به حیات خود در زمین ادامه دادند، به این باور رسیدند که می‌توانند در راستای توسعه، پیشرفت و نفع شخصی در عالم تغییرات متعددی ایجاد کنند. در این زمان بشر از عصر کشاورزی به دوره آهن هدایت شد سپس عصر بخار آغاز شد.

با گذشت زمان اعتماد به نفس انسان‌ها افزایش یافت و این رشد از دوره رنسانس بسیار شدت گرفت. درواقع پیش از دوره رنسانس انسان‌ها به دانش محتاج بودند و دانشمندان و افراد اهل علم به دنبال رفع نیازهای حیاتی انسان‌ها بودند، اما با گذشت زمان و پس از دوره رنسانس اعتماد به نفسی که در بشریت ایجاد شد باعث افزایش تعداد مخترعین و افرادی که طبیعت را دست‌خوش تغییر می‌کنند، شد.

اعتماد به نفس انسان نسبت به توسعه چه تأثیراتی به همراه داشت؟

به طور کلی پیشرفت بشر و اعتماد به نفس انسان‌ها نسبت به توسعه باعث شد که انقلاب صنعتی رخ دهد و انسان‌ها موتورهای بخار را اختراع کنند. درواقع تحولات دوره رنسانس باعث تحولات عظیم بسیاری در حوزه تفکر، اندیشه و نگاه بشریت شد. در این زمان یکی از دستاوردهای توسعه تغییر دیدگاه بشریت نسبت به فضا بود.

بشر از چه زمانی به فتح آسمان روی آورد؟

با گذشت زمان و افزایش اعتماد به نفس بشر، برخی از انسان‌ها معتقد بودند که وقتی بشر می‌تواند برای بهبود حیات خود تغییرات بزرگی در طبیعت ایجاد کند، قطعاً می‌تواند راهی برای پرواز نیز بیابد. در این زمان اشخاص بسیاری در سراسر دنیا، ایران و حتی جهان اسلام طرح‌هایی در این زمینه ارائه کردند، اما یکی از افرادی که مورد توجه دنیا قرار گرفت لئوناردو داوینچی بود. درواقع داوینچی توانست نخستین طرح پیشنهادی هلیکوپتر را ارائه کند.

انسان‌ها چگونه موفق به ساخت هواپیما شدند؟

به طور کلی انسان‌ها با گذشت زمان به این نتیجه رسیدند که می‌توانند با ایجاد تغییراتی در جهان تکامل پیدا کنند و به موجب آن راهی برای دست‌یابی به مسائل غیر ممکنی مانند پرواز پیدا کنند. این اعتماد به نفس در کنار مسائلی دیگری مانند تجاربی که از طریق دانش به دست بشر رسیده بود و افزایش دقت و توجه نسبت به طبیعت و نحوه حیات پرندگان باعث شد که انسان‌ها به دنبال ساخت بال‌های نخستین بروند.

در این راستا افراد بسیاری شروع به فعالیت کردند و با شکست مواجه شدند، اما در نهایت با ترکیب دانش و الهاماتی که از طبیعت و سبک پرواز پرندگان به‌دست آمد، بشر توانست حیات پرندگان آنالیز و طرحی دقیق از آن ارائه کند، سپس نخستین هواپیما توسط برادران رایت طراحی شد.

زمانی که انسان‌ها توانستند هواپیما اختراع کنند و به توانایی پرواز دست یافتند، دیگر به این باور رسیدند که می‌توانند به هر نحوی که خواستند در طبیعت تغییراتی ایجاد کنند و به طور مثال مانند پرندگان یا حتی بهتر و سریع‌تر از آن‌ها پرواز کنند.

دست‌یابی بشر به تکنولوژی هواپیما چه پیامدهایی در پی داشت؟

زمانی که بشر توانست به تکنولوژی ساخت هواپیما دست‌یابد، به قدری اعتماد به نفس پیدا کرد که توانست این تکنولوژی را به سرعت توسعه دهد، اما در این زمان ابزارهایی در راستای اهداف منفی نیز توسعه یافت که این مسائل را باید مد نظر قرار داد. درواقع با توسعه بشریت جنگ‌های متعددی نیز شکل گرفت و در این دوران انسان‌ها تصمیم گرفتند که از تکنولوژی پرواز برای پیروزی در جنگ استفاده کنند.

چرا بشر تصمیم داشت از توانایی پرواز در جنگ بهره ببرد؟

درواقع بشر به قابلیت‌های مهم و کاربردی نیروی هوایی و برتری آن نسبت به سایر جنگاورها پی برده بود و به همین دلیل تکنولوژی هواپیماسازی هر روز ارتقا می‌یافت و پیشرفته‌تر می‌شد. در این زمان هواپیماها روز به روز سریع‌تر می‌شد، ارتفاع آن افزایش می‌یافت، قدرت مانور بیشتری کسب می‌کرد و از توانایی بیشتری برای حمل بار برخوردار می‌شد و به مرور زمان در کنار دانش ساخت هواپیما دانش نحوه پرواز نیز شکل گرفت.

بشریت از چه زمانی به اکتشاف در فضا روی آورد؟

زمانی که بشر توانست به تکنولوژی هواپیما دست پیدا کند، با توجه به پیشرفتی که در سایر علوم از جمله موتورسازی، متالوژی و دانش استفاده و شکل‌دهی از مواد کسب کرده بود، به نقطه‌ای رسید که تلاش داشت میزان ارتفاع پرواز را گسترش دهد و در این زمان صنایع دیگر نیز به سرعت توسعه یافت و بشر وارد عصر جدیدی از تکنولوژی شد.

در این زمان قدرت‌های اقتصادی جدیدی مانند آمریکا، آلمان، انگلیس و شوروی شکل گرفت و به مرور زمان کشورهای دیگری مانند چین و ژاپن نیز توسعه یافت. بشر در این زمان به شدت از صنایع هوایی استفاده می‌کرد و تمرکز زیادی روی استفاده از جو داشت، اما به مرور زمان با توجه به شناختی که نسبت به جو زمین کسب کرده بود، تصمیم گرفت به سمت فضای خارج از جو حرکت کند و در این زمان جهشی از جو زمین به فضای فراتر از این کره شکل گرفت.

 

نظرات : 0

ثبت نظر

88336