۱۴۰۳ جمعه ۳۱ فروردین

اولین فضانورد معلول جهان شرایط بی‌وزنی را تجربه کرد

به گزارش شبکه خبری ICTPRESS، اولین «پارافضانورد»(parastronaut) جهان پرواز در گرانش صفر را تجربه کرد که احتمالا علت انجام آن آمادگی برای سفر به مدار بوده است.

جان مک فال ۴۱ ساله، اینترن جراحی و دارنده‌ی مدال پارالمپیک، در فهرست آخرین گروه از فضانوردان آژانس فضایی اروپا قرار گرفت.

در فیلمی جدید که توسط بی‌بی‌سی ثبت شده است، او برای اولین بار در یک هواپیمای مخصوص طی «پرواز سهموی» شرایط بی‌وزنی را تجربه کرد.

مک فال در سال ۲۰۰۰ به دنبال تصادف با موتورسیکلت در تایلند، پای راستش را از دست داد. به جای پای او یک پروتز قرار داده شد و او اکنون با آژانس فضایی اروپا کار می‌کند تا بررسی شود که چنین ناتوانی چگونه می‌تواند بر حضور در فضا تاثیر بگذارد.

اگرچه سفر مک‌فال به مدار تضمین نشده است اما او بخشی از پروژه‌ای است تا مشخص شود که چه الزاماتی برای امکان پذیر شدن سفر او نیاز است.

این فضانورد تنها ۱۹ سال داشت که پای راست خود را از دست داد اما دوباره دویدن را یاد گرفت و در نهایت به یک دونده حرفه‌ای تبدیل شد. او مدال برنز بازی‌های پارالمپیک ۲۰۰۸ پکن را در میان افتخارات دیگر به دست آورد و پس از آن برای ادامه تحصیل در رشته‌ی پزشکی به دانشگاه کاردیف رفت.

سال گذشته او برای شرکت در پروژه امکان‌سنجی فضانوردی آژانس فضایی اروپا انتخاب شد، که در حال بررسی هرگونه چالش بالقوه برای بردن یک فرد ناتوان جسمی به فضا است.

او حرفه پزشکی خود را به حالت تعلیق درآورده تا با آژانس فضایی اروپا کار کند و علاقه خود به علم و زندگی را دنبال کند.

در آن زمان او در این مورد توضیح داد: وقتی آگهی استخدام یک فضانورد با ناتوانی جسمی منتشر شد با خودم فکر کردم این فرصت بسیار جالبی است. فکر می‌کردم گزینه بسیار خوبی برای کمک به آژانس فضایی در پاسخ به سوالی هستم که آنها می‌پرسیدند. آیا می‌توانیم فردی با ناتوانی جسمی را به فضا بفرستیم؟

مک فال تنها یکی از ۱۷ فضانورد زن و مردی است که بخشی از این گروه جدید هستند. نامزدهای موفق از بین ۲۲ هزار ۵۲۳ متقاضی انتخاب شدند. اعضای منتخب این گروه جدید ابتدا به ایستگاه فضایی بین‌المللی پرواز خواهند کرد، اما در نهایت می‌توانند به ماه یا حتی فراتر از آن سفر کنند.

 

نظرات : 0

ثبت نظر

27604