۱۴۰۳ شنبه ۰۱ اردیبهشت

«دارپا» آرزوی نیکولا تسلا را برآورده می‌کند

به گزارش شبکه خبری ICTPRESS، سازمان پروژه‌های پژوهشی پیشرفته دفاعی ایالات متحده(DARPA) یا به اختصار «دارپا» قصد دارد زیرساخت انتقال انرژی بی‌سیم را برای تامین برق تقریباً بدون وقفه برای پایگاه‌های نظامی ایالات متحده در سراسر جهان ایجاد کند.

این طرح همانطور که در پایگاه Popular Mechanics گزارش شده، استفاده از فناوری لیزر برای پرتودهی برق در سراسر سیاره است. این فناوری موسوم به «رله انرژی بی‌سیم نوری پایدار»(POWER) که بیش از ۱۰۰ سال پیش رویای مخترع مشهور، نیکولا تسلا بوده، در صورت موفقیت، وابستگی ارتش ایالات متحده را به سوخت‌های مایع و خطوط آسیب پذیر برق که ممکن است توسط نیروهای دشمن رهگیری یا در آنها خرابکاری شود، کمتر می‌کند.

سرهنگ پل پرومو کالهون در مصاحبه‌ای اختصاصی با Popular Mechanics توضیح داد: اول از همه، محیط تغییر کرده است و نیاز به روش‌های انتقال انرژی انعطاف‌پذیرتر برای عملیات‌های نظامی بسیار مهم است. نیروهای آمریکایی در سطح جهانی مانند واحدهای عملیات ویژه از پایگاه‌های آمریکا در دریای چین جنوبی گرفته تا صحرای عراق عملیات می‌کنند. از آنجایی که هیچ راه ساده‌ای برای تامین انرژی آنها وجود ندارد، بسیاری از نیروها از رادارها، سلاح‌های مایکروویو ضد هواپیماهای بدون سرنشین، لیزرها یا سایر تجهیزات انرژی برای خود استفاده می‌کنند و هر سالی که می‌گذرد بر شدت این موضوع افزوده می‌شود.

وی افزود: در بخش فناوری، پیشرفت‌های قابل‌توجهی در لیزرهای پرانرژی، سنجش جبهه موج، اپتیک تطبیقی، سکوهای هوایی الکتریکی در ارتفاع بالا، قفل‌های ایمنی و فتوولتائیک‌های با راندمان بالا با باند باریک حاصل شده است و POWER یک برنامه پرتورسانی نوری قدرت است. روش‌های بالقوه دیگری مانند امواج مایکروویو وجود دارد که قصد داریم در برنامه‌های آینده بررسی کنیم.

وی ادامه داد: در POWER، موج منتشر شده یک لیزر است که قابلیت پُرتوانی دوربرد را هنگام ارسال در ارتفاعات بالا فراهم می‌کند. رله‌ها انرژی لیزر را بدون تبدیل هدایت می‌کنند و سپس کاربر نهایی آن انرژی لیزر را با استفاده از فتوولتائیک‌ها به برق تبدیل می‌کند.

یکی دیگر از قطعات مهم پازل، رله‌های قابل اعتماد هستند. دارپا با تکیه بر این پیشرفت‌ها، فرصتی قابل توجه برای ایجاد انقلابی در توزیع انرژی با توسعه رله‌های مؤثر می‌بیند.

کالهون می‌گوید: این رله‌ها به این فناوری‌های موجود اجازه می‌دهند تا به طور مؤثری گردهم آیند و یک شبکه انرژی بی‌سیم چند مسیره و انعطاف‌پذیر را تشکیل دهند.

رله‌ها در قالب پهپادها و ماهواره‌های بادوام در آینده نقش مهمی خواهند داشت. این پهپادها که در ارتفاعات بالا معلق هستند، انرژی لیزر را در فواصل طولانی قبل از تحویل آن به یک پایگاه نظامی ایالات متحده به یکدیگر منتقل می‌کنند. به طور مشابه، ماهواره‌ها نیز همین مأموریت را در فضا انجام خواهند داد.

کالهون اضافه کرد: POWER در حال توسعه سکوهای استراتوسفری با دیافراگم‌های کوچک در فاصله تقریباً ۱۰۰ کیلومتری بین رله‌ها است. با دیافراگم‌های بزرگ‌تر و محیطی مساعدتر مانند فضا، فاصله بین رله‌ها تا ۱۰۰۰ کیلومتر نیز می‌تواند افزایش یابد و نتیجه، یک شبکه توزیع انرژی مقیاس پذیر جهانی خواهد بود.

دارپا مانند تمام پروژه‌های خود، زمانی که قابلیت اجرای پروژه POWER را به صورت نظری به اثبات برساند، آن را برای اجرای واقعی به سایر سازمان‌های دولتی واگذار خواهد کرد. علاوه بر این، کاربردهای روشنی برای POWER در حوزه تجاری مانند تامین انرژی برای جوامع دوردست، امکانات تحقیقاتی و سایر حوزه‌های چالش برانگیز وجود دارد.

ضمن این که انرژی مورد نیاز این سیستم می‌تواند از منابع تجدیدپذیر تامین شود که آن را هم سازگار با محیط زیست می‌کند و هم به طور گسترده در دسترس قرار می‌دهد.

نظرات : 0

ثبت نظر

53562