۱۴۰۳ جمعه ۳۱ فروردین

رویداد تریبون‌ کامز برگزار شد؛ ارائه گزارش جامع از وضعیت روابط عمومی در ایران

به گزارش شبکه خبری ICTPRESS، در این رویداد که توسط پلتفرم تریبون برگزار شد، بخش‌هایی از نخستین «گزارش جامع از وضعیت روابط‌ عمومی در ایران» ارائه و در بخش علمی، جایگاه روابط عمومی و چالش‌های آن از دیدگاه مدیران، بررسی شد. 

 

 

 

 

 

آرمان صفایی مدیرعامل تریبون گزارشی از عملکرد و اهداف مجموعه تریبون بیان کرد و اظهار داشت: تریبون پلتفرم پیشگام انتشار رپورتاژ آگهی و روابط عمومی دیجیتال است که خدمات مربوط به این حوزه را با رویکردهای برندسازی و سئو برای مشتریان خود فراهم میکند.

وی افزود: برگزاری نشست خبری، تور رسانه ای، رپورتاژ آگهی و تولید محتوا با اهداف سئو و روابط عمومی، در کنار خدماتی مثل بک لینک و لینک پرومکس از جمله اقدامات و اهداف تریبون است.

وی خاطرنشان کرد: تریبون را اگر بخواهیم در یک نگاه معرفی کنیم باید بگوییم تریبون با افتخار بیش از ۳۰ هزار کسب و کار و ۱۰ هزار رسانه بین المللی و ۸ هزار صفحه شبکه اجتماعی و ۱۷۰۰ رسانه فارسی را با خود همراه کرده است.

صفایی در پایان گفت: خرسندی و شکرگزاری ما از آن جاست که امید داریم توانسته باشیم نقش کوچکی در تسهیل گری و فرصت آفرینی برای شبکه سازی و اشتراک دانش متخصصان داشته باشیم و تریبون در این راه همواره درخدمت رسانه ها و کسب و کارهاست و از همین تریبون آمادگی خود را اعلام میداریم.

فائزه غفوری مدیر مارکام تریبون در قسمت نخست به ارائه‌ این گزارش پرداخت و بیان کرد: طبق آمار منتشر شده در این گزارش که با نظرخواهی از نزدیک به چهارصد فعال روابط عمومی و رسانه‌ای کشور تدوین شده است، یک سوم از پاسخ‌دهندگان خانم بوده‌اند و بیش از هشتاد و سه درصد نیز بالای سی سال سن داشته‌اند.

طبق آمار این گزارش، ۲۲درصد از فعالان روابط‌عمومی در سازمان‌های دولتی، ۵۵درصد در شرکت‌های خصوصی و مابقی نیز در سازمان‌های خصوصی-دولتی و آژانس‌ها مشغول به کار هستند. تقریبا نیمی از جامعه‌ روابط عمومی را نیز مدیران و کارشناسان ارشد تشکیل می‌دهند.

 

 

آمار منتشر شده در این گزارش، درآمد ۳۸درصد از فعالان روابط عمومی مابین ۸ الی ۱۵میلیون تومان عنوان کرده است. فاصله‌ درآمدی مدیران و کارشناسان در این حوزه بسیار ناچیز است و مقدار تقریبی آن چهارصدهزار تومان است. البته اختلاف درآمدی میان خانم‌ها و آقایان در رده‌های مدیریتی بیشتر است و رقم این شکاف نزدیک به سه میلیون تومان است.

در این گزارش همچنین به مسیرهای ورود فعالان روابط عمومی به این حوزه اشاره شده است. مارکتینگ، محتوا، خبرنگاری یا تحصیلات آکادمیک از جمله این راه‌ها هستند که بخش خبرنگاری و رسانه با سهم ۳۹ درصدی، در  جایگاه نخست قرار می‌گیرد. البته این آمار در مقدار دستمزد افراد تاثیری نداشته است چراکه ترتیب درآمدی به تریت مارکتینگ با ۱۹ میلیون، خبرنگاری با ۱۴میلیون و آکادمیک با ۱۱ میلیون است.


 

در ادامه ارائه‌ این گزارش، مینا ملکی مدیر ارشد اجرایی تریبون گفت: در سال ۱۴۰۱، ۷۳درصد از تیم‌های روابط عمومی مستقیما زیرمجموعه‌ مدیرعامل تعریف شده بودند. در حالی که حدود ۲۰ درصد از آن‌ها به عنوان بخشی از یک تیم مارکتینگ فعالیت می‌کردند.

همچنین بر اساس این گزارش، ارتباط با رسانه‌ها با هشتاد و پنج درصد آرا، مهم‌ترین وظیفه‌ روابط عمومی‌ها عنوان شده است. برگزاری رویدادها و تولید محتوا نیز در رده‌های بعدی قرار می‌گیرند. همچنین آموزش مدیران ارشد و مدیریت بحران پایین‌ترین جایگاه را به خود اختصاص داده‌اند.

 

 

 

 

ملکی در ادامه توضیح داد: در جامعه‌ روابط عمومی ایران در سال ۱۴۰۱ فقط ۲۷درصد از فعالان فعالیت‌های خود را به آژانس‌های روابط عمومی برون‌سپاری کرده‌اند. فعالیت‌های تولید محتوا و ارتباط با رسانه‌ها بیشترین سهم را در این آمار  دارند.

در گزارش جامع وضعیت روابط عمومی در ایران به چالش‌هایی که واحد روابط عمومی و کارکنان با آن روبه‌رو هستند نیز پرداخته شده بود. مهم‌ترین این چالش‌ها، محدودیت در بودجه بود که سهم شصت درصدی را از این آمار به خود اختصاص داده است. اصلی‌ترین مدخل مصرف این بودجه هم ارتباط با رسانه‌ها و تولید محتوا محسوب می‌شود.  اندازه‌گیری فعالیت‌های روابط عمومی در سازمان‌ها نیز یکی دیگر از چالش‌های این بخش عنوان شده بود. مسئله‌ای که بیشتر مدنظر شرکت‌های خصوصی بوده است. البته تعامل در شبکه‌های اجتماعی یکی از مهم‌ترین و مطلوب‌ترین معیارهای سنجش این حوزه محسوب ‌می‌شود که منحصر به ایران نمی‌شود.

 

 

 

 

طبق این گزارش، ۶۶ درصد از فعالان روابط عمومی ترجیح می‌دهند از رسانه‌های داخلی کسب‌وکار خود برای رساندن پیام و تبلیغ استفاده کنند و برای آنها رسانه‌های اکتسابی و غیررایگان در اولویت‌های بعدی قرار دارند. از میان رسانه‌های داخلی نیز، اینستاگرام با اختلاف بسیار زیاد هنوز محبوب‌ترین است.

همچنین جذب و حفظ نیروی متخصص، چالش دیگر متخصصان روابط عمومی بوده است. چالشی که  ۴۴درصد از متخصصان روابط عمومی با آن درگیر بوده‌اند و بی‌ارتباط با بحران مهاجرت در کشور نیست. در واقع هشتاد و شش درصد فعالان روابط عمومی اعلام کرده‌اند که مایل به مهاجرت هستند.

 

 

 

 

در ادامه مراسم، در بخش علمی، پنل تخصصی با حضور رضا جمیلی سردبیر کارنگ به عنوان میزبان پنل و نگار عرب راهبر ارتباطات سازمانی تپسی، امیر لعلی مدیر روابط عمومی، بازاریابی و مشتریان بانک سینا، امیرحسن موسوی مدیر ارتباطات گروه دیجی‌‌کالا و مهربانو مهدوی مدیر روابط عمومی برند طبیعت به عنوان میهمانان پنل، جایگاه روابط عمومی و چالش‌های آن از دیدگاه مدیران بررسی شد.

 

 

 

 

از ویژگی های تاثیرگذار این رویداد میتوان به ایجاد فضای گفتگو و هم اندیشی جمع زیادی از فعالان عرصه روابط عمومی، ارتباطات، فناوری اطلاعات و رسانه اشاره کرد. همچنین برنامه ریزی تریبون و میزبانی شایسته مدیریت و تیم اجرایی آن موجبات برگزاری این رویداد را در زمانبندی و اجرای شایسته به خوبی فراهم کرده بود.

 

نظرات : 0

ثبت نظر

79164