۱۴۰۳ یکشنبه ۳۰ اردیبهشت

GOLDEN NEWS/ خبرهای طلایی شنبه ۱۱ تیر

ICTPRESS گزارش میدهد:

  

 

خبر: نخستین لنز چشمی مجهز به واقعیت افزوده!

همه چیز در مورد پوشیدنی‌های هوشمند، حول محور راحتی و قابل حمل بودن است؛ کوچکترین و قابل حمل‌ترین شکل از یک صفحه نمایش که می‌توانیم تصور کنیم، یک لنز تماسی است که مستقیماً روی چشم ما قرار گیرد.

لنز تماسی هوشمند مجهز به نمایشگر واقعیت افزوده (AR) که توسط شرکت موجو ویژن (Mojo Vision) ساخته شده است، برای اولین‌بار روی چشم موسس این شرکت قرار گرفت تا شاید مقدمه‌ای برای خداحافظی با هدست‌های واقعیت افزوده شود.

این لنز هوشمند دارای کوچکترین و متراکم‌ترین صفحه نمایش در جهان است که قادر به نمایش محتوای پویا است. این نمایشگر تنها رنگ سبز را نشان می‌دهد و در واقع یک میکروال‌ای‌دی با قطر کمتر از ۰.۵ میلی‌متر و با وضوح ۱۴ هزار پیکسل در هر اینچ است.

این لنز دارای یک پردازنده "ARM Core M۰"، یک رادیوی ۵ گیگاهرتزی با قابلیت ارتباط با تأخیر بسیار کم و یک شتاب‌سنج، ژیروسکوپ و مغناطیس‌سنج برای ردیابی حرکات چشم کاربر با دقت بسیار بالاست تا اطمینان حاصل شود که تصاویر واقعیت افزوده که نمایش داده می‌شوند، در حالی که چشم کاربر در حال حرکت است، ثابت باقی بمانند.

این دستگاه دارای یک ریزباتری است که در صنعت پزشکی از آن استفاده می‌شود و در حلقه بیرونی آن تعبیه شده است. این باتری به اندازه کافی قدرتمند است که در نسخه نهایی محصول در تمام طول روز کار کند و همچنین به صورت بی‌سیم شارژ می‌شوند.

برای کنترل این لنز هوشمند نیز نیازی به کنترل‌های دستی، گوشی هوشمند یا حتی ورودی‌های عصبی نخواهد بود.

همه اینها به قدری فوق‌العاده ظریف و جمع و جور کنار هم قرار گرفته‌اند که می‌توان آن را روی قرنیه چشم چسباند و خللی هم در روند پلک زدن و بینایی کابر به وجود نمی‌آورد.

موجو ویژن می‌گوید کاربرانش می‌توانند متون، تصاویر گرافیکی و حتی محتوای ویدیویی را از طریق این لنزهای تماسی هوشمند، چه در داخل خانه، چه در خارج از منزل یا حتی زمانی که چشمانشان بسته است، مشاهده کنند!

این شرکت رابط بصری خود را به گونه‌ای توسعه داده است که با استفاده از فناوری ردیابی چشم کار کند تا کاربران برای تعامل با محتوای در حال انتقال، نیازی به قرار گرفتن در حالتی خاص یا استفاده از تلفن هوشمند خود نداشته باشند.

..................

 

خبر: تشخیص بیماری با بوییدن نفس افراد!

محققان چینی در مطالعه اخیرشان از توسعه بینی‌های رباتیکی که می‌توانند با بوییدن تنفس افراد، بیماری‌های تشخیص داده نشده در آنها را شناسایی کنند، خبر داده‌اند.

دانشمندان می‌گویند بینی رباتیک در آینده نزدیک می‌تواند بیماری‌های پنهان را به سادگی و فقط با بوییدن نفس بیمار، شناسایی کند.

یک گروه بین‌المللی از محققان دانشگاه ججیانگ چین در حال کار روی تکنیک‌های جدیدی است که ترکیبات شیمیایی موجود در تنفس، عرق و اشک افراد را تجزیه و تحلیل می‌کند چراکه این مواد شیمیایی به عنوان اثر انگشت برای شناسایی هزاران بیماری عمل می‌کنند.

دانشمندان این مفهوم را ولاتومیک(volatolomics) نامیدند. وقتی شخصی بوی یک عطر، یک گل تازه یا یک غذای خوشمزه یا بوی زباله را استشمام می‌کند، بینی او با ترکیبات آلی فرار مواجه می‌شود. این مواد شیمیایی از نقطه جوش پایینی برخوردارند و به راحتی تبخیر می‌شوند و به همین دلیل است که آنها فرار نامیده می‌شود.

هر موجودی خواه ناخواه در واقع ترکیبات آلی فرار(VOCs) را آزاد می‌کند. بدن این کار را برای دفاع، ارتباط و حتی تولید مثل انجام می‌دهد. با این حال، بدن ما همچنین در پاسخ به تغییرات بیولوژیکی مانند بیمار شدن به طور اتفاقی ترکیبات آلی فرار(VOCs) را آزاد می‌کند. محققان این مطالعه خاطرنشان کردند که انتشار این ترکیبات برای هر فرآیند بیولوژیکی منحصر به فرد است و هر کدام از ترکیبات یک ترکیب آلی فرار(VOCs)ایجاد می‌کنند که آنها را با بیماری های خاصی مرتبط می‌کند.

برای پزشکان، ولاتولومیک‌ها راهی برای شناسایی بیماری‌ها در مراحل اولیه رشد آنها ایجاد می‌کند. در بیماری‌هایی مانند سرطان این امر بسیار مهم است، زیرا درمان سرطان قبل از انتشار در سراسر بدن به طور قابل توجهی آسان‌تر است.

..................

 

خبر: ماهی رباتیک ریزپلاستیک‌های آب را پاک می‌کند!

محققان با الهام از طبیعت، یک ربات ماهی ابداع کرده اند که می تواند در آب حرکت کند و همزمان ذرات ریز پلاستیک را از آب پاکسازی کند.

این ربات که با نور فعال می شود، حاصل تلاش محققان چینی است که مشغول ارتقای روش های فعلی برای تولید نرم ربات هایی هستند تا آب های آلوده را پاکسازی کنند.

این ربات ها از هیدروژل ها و الاستومری ساخته شدند که قادر به تحمل چنین محیط هایی است. در همین راستا محققان از صدف مروارید و در حقیقت یک ماده کامپوزیتی نرم الهام گرفتند که نرم تنانی مانند صدف ها به عنوان لایه ای برای محافظت از داخل پوسته شان استفاده می کنند.

این ماده دارای یک شیب بسیار اندک و میکروسکوپی است که از کامپوزیت های معدنی-پلیمری کربنات کلسیم در یک طرف به سمت دیگر منتقل می شود که عمدتاً حاوی فیلر پروتئین ابریشم است. محققان توانستند با ایجاد کامپوزیت ورقه های نانو از این سیب اندک تقلید کنند. ورقه های نانو کامپوزیت از مولکول هایی با فضای داخلی آب گریز و فضای خارجی آب دوست و همچنین گرافن سولفونه شده تشکیل شده است.

این ورقه ها با غلظت‌های متفاوتی از مخلوط‌های لاتکس پلی‌اورتان تقویت شدند و در مرحله بعد به صورت لایه لایه روهم قرار گرفتند تا یک شیب اندک و منظم ایجاد کنند که در صدف مروارید یافت می شود. سپس این مواد به شکل یک ربات کوچک مشابه ماهی به اندازه ۱۵ میلی متر تبدیل شدند که یک لیزر مادون سرخ در دم آن وجود دارد. علاوه بر آن دوام و انعطاف پذیری ربات نیز بسیار جالب بود.

با روشن کردن لیزر موجود در ربات، باله ها و دم حرکت می کنند. محققان معتقدند این ربات سریع تر از نرم ربات های شناگر است. آنها در آزمایش ها نشان دادند ربات می تواند به طور مداوم میکروپلاستیک پلی استایرن را جذب و آنها را به اماکن دیگر منتقل کند.

 

نظرات : 0

ثبت نظر

19648