۱۴۰۳ شنبه ۰۸ اردیبهشت

اسپیس ایکس مأموریت «کرو-۸» ناسا را پرتاب کرد

ICTPRESS - شرکت اسپیس ایکس  ۴ خدمه ایستگاه فضایی بین المللی را به مدار زمین برد.

 

به گزارش شبکه خبری ICTPRESS به نقل از اسپیس، یک موشک فالکون ۹ (Falcon 9) اسپیس‌ایکس با چهار فضانورد ماموریت «کرو-۸» (Crew-8) ناسا در ساعت ۳:۵۳ دقیقه به وقت گرینویچ امروز از سکوی پرتاب ۳۹A در مرکز فضایی کندی در فلوریدا بلند شد.

دو مرحله موشک ۲.۵ دقیقه پس از پرتاب از هم جدا شدند. حدود پنج دقیقه پس از آن، مرحله اول در کیپ کاناورال به زمین بازگشت و دویست و چهارمین فرود متوالی را برای این تقویت‌کننده رقم زد. مرحله بالایی ۱۲ دقیقه و ۱۵ ثانیه پس از بلند شدن، کپسول «دراگون»(Dragon) را در مدار پایین زمین مستقر کرد.

فضانوردان کرو-۸ شامل متیو دومینیک (Matthew Dominick)، مایکل بارت (Michael Barratt) و ژانت اپس (Jeanette Epps) فضانوردان ناسا و همچنین الکساندر گربنکین (Alexander Grebenkin) فضانورد روسی اکنون در راه ایستگاه فضایی بین‌المللی هستند. همه خدمه به جز بارت که سومین پرواز فضایی خود را انجام می‌دهد، برای اولین بار به فضا وارد شده‌اند.

بارت درست پس از استقرار کپسول دراگون در مدار پایین زمین به مرکز کنترل ماموریت گفت: هی، زمین! فقط برای اطلاع دادن به شما می‌گویم که این به نوعی شبیه به یک ترن هوایی با یک گروه از نوجوانان هیجان‌زده است. از دوستان و همکارانمان در اسپیس‌ایکس برای این سواری عالی بسیار سپاسگزاریم. بازگشت دوباره به فضا عالی است.

کرو-۸ سیزدهمین پرواز سرنشین‌دار اسپیس‌ایکس و هشتمین پرواز عملیاتی آن برای ناسا را به عنوان بخشی از برنامه سرنشین‌دار تجاری این آژانس نشان می‌دهد. این شرکت در حال حاضر مجموعا ۵۰ نفر را به مدار زمین فرستاده است.

پرتاب سوم مارس، اولین پرواز این موشک ویژه فالکون ۹ به شمار می‌رفت و ششمین بار بود که اسپیس‌ایکس از یک موشک پروازنکرده در پرتاب سرنشین‌دار استفاده می‌کند.

از سوی دیگر، کپسول دراگون این ماموریت یک کهنه‌کار باتجربه است. این کپسول طی یک ماموریت آزمایشی سرنشین‌دار در ۳۰ مه ۲۰۲۰ پرواز کرد و باب بهنکن (Bob Behnken) و داگ هرلی(Doug Hurley) فضانوردان ناسا را به ایستگاه فضایی بین‌المللی برد.

کرو-۸ در یک پرتاب بی‌عیب‌ونقص شبانه به آسمان فلوریدا رفت و به راحتی به پرواز درآمد. این پرتاب چند روز دیرتر از حد انتظار انجام شد زیرا آب‌وهوای بد آن را چندین بار به تعویق انداخت.

فضانوردان کرو-۸ در طول اقامت شش‌ماهه خود در ایستگاه فضایی بین‌المللی، بیش از ۲۰۰ آزمایش علم و فناوری را در محیط ریزگرانش انجام خواهند داد؛ از جمله پژوهش‌هایی که از اکتشاف انسان در اعماق فضا پشتیبانی می‌کنند.

نظرات : 0

ثبت نظر

98342