۱۴۰۳ دوشنبه ۲۳ مهر

نانوذرات مغناطیسی عاملی برای از بین بردن سلول‌های سرطانی

به گزارش ICTPRESS به نقل از روابط عمومی ستاد ویژه توسعه فناوری نانو؛ تولید این نانوذرات به روشی آسان و به صرفه انجام گرفته است.
تزریق و رساندن نانوذرات مغناطیسی به بافت سرطانی از روش های درمان و از بین بردن سلول های سرطانی است.
بعد از قرارگیری این نانوذرات در تماس با سلول های سرطانی و طبیعتاً برخی سلول های سالم، به کارگیری میدان مغناطیسی متناوب در خارج از بدن بیمار موجب بالارفتن دمای این نانوذرات مغناطیسی و تولید حرارت می شود.
این حرارت سبب از بین رفتن سلول های سرطانی خواهد شد؛ این روش درمانی هایپرترمیا (Hyperthermia) نام دارد.
پژوهشگر پروژه و عضو هیئت علمی دانشگاه تهران گفت: مهمترین مطلب درباره روش درمانی هایپرترمیا، تنظیم دمایی موسوم به دمای کیوری (Curie) نانوذرات است. 
دکتر ابوالقاسم عطائی افزود: دمای کیوری دمایی هست که در آن نانوذرات خواص مغناطیسی خود را از دست می دهند و افزایش دما نخواهند داشت؛ دمای کیوری نانوذرات مغناطیسی سنتز شده در این طرح 46 درجه ی سانتیگراد است.
وی درباره روش درمانی هایپرترمیا به کمک این نانوذرات گفت: با اعمال میدان مغناطیسی متناوب در خارج از بدن بیمار، دمای نانوذرات و کل بافت بالا می رود تا در حدود 43 تا 44 درجه سانتیگراد سلول های سرطانی کشته شوند و با ادامه اعمال میدان مغناطیسی، این نانوذرات در دمای 46 درجه، خواص پارامغناطیس پیدا کرده و دیگر تولید حرارت نمی کنند.
عطائی ادامه داد: در نتیجه دمای بافت از 46 درجه سانتیگراد بالاتر نخواهد رفت و سلول های سالم موجود در بافت آسیبی نمی بینند، این در حالی است سلول های سرطانی همه به طور کامل از بین می روند.
این تحقیقات حاصل تلاش های دکتر ابوالقاسم عطائی عضو هیأت علمی دانشگاه تهران، سید محمد سلیلی از دانشگاه ایالتی کِنت امریکا، دکتر محمد رضا براتی از دانشگاه موناش و زویا صدیقی است.
نتایج طرح سنتز نانوذراتی مغناطیسی در مجله Materials Characterization (جلد 106، شماره 1، سال 2015، صفحات 78 تا 85) منتشر شده است.

نظرات : 0

ثبت نظر

72593