۱۴۰۳ سه شنبه ۲۹ خرداد

GOLDEN NEWS/ خبرهای طلایی شنبه ۱۲ خرداد

ICTPRESS - خبرهای طلایی روز شنبه ۱۲ خرداد ۱۴۰۳ به اطلاع شما مخاطبان عزیز میرسد.

 


ICTPRESS گزارش میدهد:


خبر: نازک‌ترین عدسی تاریخ ساخته شد

دانشمندان نازک‌ترین عدسی تاریخ را که فقط ۳ اتم ضخامت دارد، ساخته‌اند که به جای شکست نور، با پراش نور و همچنین طول موج‌های خاص کار می‌کند.

برخلاف لنزهای معمولی که از انحنای خود برای خم کردن نور استفاده می‌کنند، این لنز برای رسیدن به اثر مورد نظر خود از جلوه‌های کوانتومی استفاده می‌کند.

پژوهشگران مؤسسه فیزیک(IOP) در دانشگاه آمستردام در هلند و محققان دانشگاه استنفورد در ایالات متحده برای ساختن نازک‌ترین عدسی جهان همکاری کردند. آنها از ماده منحصر به فردی به نام دی سولفید تنگستن(WS۲) برای ساخت عدسی مسطح به عرض نیم میلی‌متر و ضخامت ۰.۶ نانومتر استفاده کردند. برای مقایسه بد نیست بدانید که ضخامت یک تار موی انسان بین ۸۰ هزار تا ۱۰۰ هزار نانومتر است.

از آنجایی که این عدسی جدید دارای حلقه‌های متحدالمرکز WS۲ است و ضخامتی برای خم کردن نور ندارد، در عوض بر اساس اصل پراش نور کار می‌کند. این لنز، فرنل(Fresnel) یا زون پلیت(zone plate) نامیده می‌شود و اندازه یا فاصله بین حلقه‌ها فاصله کانونی آن را تعیین می‌کند.

این لنز به دلیل اثرات کوانتومی با مولکول‌های WS۲ کار می‌کند، جایی که آنها ابتدا نور را با فرستادن یک الکترون به سطح انرژی بالاتر جذب می‌کنند. از آنجایی که این ماده فوق‌العاده نازک است، الکترون و حفره‌ای که دارای بار مثبت است، به دلیل جاذبه الکترواستاتیکی که بین آنها وجود دارد، محدود می‌مانند که این اکسایتون(exciton) نامیده می‌شود.

اکسایتون‌ها به سرعت ناپدید می‌شوند، زیرا الکترون و حفره با هم ادغام می‌شوند و نور را از عدسی بیرون می‌فرستند. این ماده نور را در طول موج‌های خاص جذب و ساطع می‌کند که باعث می‌شود برای کاربردهای خاص بسیار کارآمد باشد.

در حالی که محققان یک اوج واضح را در بازده لنز در طول موج‌های خاص در دمای اتاق مشاهده کردند، این بازده زمانی که لنز خنک شد حتی بالاتر بود.

از آنجایی که این لنز می‌تواند با طول موج‌های خاص کار کند، فقط بخشی از نوری که بر روی آن فرو می‌آید به نقطه کانونی آن هدایت می‌شود و بقیه نور بدون تأثیر از لنز عبور می‌کند. در حالی که این ممکن است به عنوان یک نقطه ضعف به نظر برسد، محققان قصد دارند از این ویژگی در برنامه‌هایی استفاده کنند که نور نیاز به عبور دارد.

این لنز را می‌توان در برنامه‌هایی مورد استفاده قرار داد که دید با لنز نباید مختل شود، اما می‌توان به بخش کوچکی از نور برای جمع‌آوری اطلاعات دست یافت. این ویژگی این لنز را برای دستگاههای پوشیدنی مانند عینک‌های واقعیت افزوده عالی می‌کند.
..................

 

خبر: عرضه لپ‌تاپ بدون نمایشگر!

یک سیستم رایانشی جدید ساخته شده که از یک عینک واقعیت مجازی سبک و کیبورد لپ‌تاپ تشکیل شده و هیچ نمایشگری ندارد.

شرکتی به نام سایتفول لپ‌تاپ «اسپیس تاپ جی ۱» را ابداع کرده است؛ این لپ‌تاپ که هیچ نمایشگری ندارد به یک عینک واقعیت افزوده مجهز است که سیستم عامل مخصوص خود را دارد. همه قطعات سنگینی که در عینک‌های واقعیت مجازی و افزوده وجود دارند، داخل لپ تاپ هستند بنابراین وزن گجت پوشیدنی مذکور به اندازه یک عینک معمولی است.

شرکت سازنده آن را لپ تاپی برای عصر رایانش فضایی نامیده است. این سیستم در حقیقت یک عینک واقعیت افزوده شخصی سازی شده شرکت Xreal است که به چیزی شبیه بخش پایینی لپ تاپ با کیبورد و ترک پد متصل است. به گفته سایتفول سیستم مذکور یک نمایشگر مجازی ۱۰۰ اینچی شناور در دنیای واقعی فراهم می‌کند.

اسپیس تاپ جی ۱ مجهز به تراشه اسنپ دراگون QCS۸۵۵۰ است که به طور معمول در دستگاه‌های موبایل نصب می‌شود. همراه آن حافظه داخلی ۱۲۸ گیگابایتی با ۱۶ گیگابایت RAM داخل سیستم قرار گرفته اند.

عینک این دستگاه نیز شامل یک جفت نمایشگر او ال ای دی ۱۹۲۰ در ۱۰۸۰ پیکسل با رفرش ریت ۹۰ هرتز و میدان دید ۵۰ درجه است. همچنین این عینک از لنزهای تجویزی چشم پزشک نیز پشتیبانی می‌کند.در کنار این موارد در عینک از سیستم بلندگوی ۶و ات Xreal نیز در عینک استفاده شده است.

سیستم لپ‌تاپ گفته شده دارای ۲ پورت یو اس بی سی است که به مانیتورهای جداگانه متصل می‌شوند. قیمت این سیستم ۱۹۰۰ دلار اعلام شده است.
..................

 

خبر: تراشه چینی بینایی انسان را تقلید می‌کند

محققان دانشگاه تسینگهوا از تراشه نوینی به نام «تیانماک» رونمایی کرده‌اند که از سیستم بینایی انسان برای عملکرد بهتر در محیط‌های پیچیده تقلید می‌کند.

این تراشه یک چالش مهم برای هوش مصنوعی یعنی ادراک بصری را برطرف می‌کند. تراشه‌های معمول به طور کلی با تغییر ناگهانی نور یا هرگونه دخالتی دچار مشکل می‌شوند و همین امر در خودروهای خودران و کاربردهای دیگر چالش‌هایی به وجود می‌آورد. تیانماک قدرت پردازش سریع و با دقت بالا با مصرف انرژی اندک را فراهم می‌کند و به این ترتیب چالش‌های گفته شده را برطرف می‌کند.

این تراشه که با الهام از مغز انسان ساخته شده، اطلاعات بصری را به اموری بدیهی تبدیل می کند که در مرحله بعد ترکیب می شوند و ادراک انسان را تقلید می کنند. این روش 2 مسیره از روش های سنتی برتر است و ثبات سیستمی را تضمین می کند.

تیانماک پتانسیلی فراتر از به کارگیری در خودروهای خودران و ربات ها دارد و میتواند دستگاه هایی که در روزمره به کار می روند مانند موبایل را دگرگون و قابلیت های جدیدی را همراه کاهش هزینه ها فراهم کند.

این تحقیق براساس موفقیت تراشه ای به نام تیانجیک (Tianjic) که با الهام از مغز ساخته شده بود، بنا شده است. محققان معتقدند تیانماک و تراشه های پیش از آن یک اکوسیستم هوشمند مشابه مغز می سازند اما مسیر را برای هوش مصنوعی کلی، یک نوع از هوش مصنوعی که مانند انسان می آموزد و یاد می گیرد فراهم می‌کنند.

نظرات : 0

ثبت نظر

85201