۱۴۰۳ دوشنبه ۲۳ مهر

موفقیت محققان ایرانی در افزایش استحکام چسب های بافتی با نانوذرات

به گزارش شبکه خبری ICTPRESS به نقل از ستاد ویژه توسعه فناوری نانو، جواد صابری مجری این طرح پژوهشی گفت: درمان جراحات و پارگی ناشی از جراحی ها‏، بیماری ها‏، حوادث‏ طبیعی‏، تصادفات و جنگ یکی از شایع ترین مشکلاتی است که مراکز درمانی و اورژانس با آن مواجه هستند.
وی افزود: اگر چه بیشتر این جراحات بدون مراقبت خاصی التیام می یابند‏، اما عدم مراقبت صحیح از آنها میتواند باعث ایجاد عفونت‏، افزایش دوره نقاهت‏، نقص عملکرد یا حتی مرگ بیمار شود.
صابری بیان کرد: از زمانی که نخ بخیه وارد علم پزشکی شد، این تصور پیش آمد که اگر بتوان بدون استفاده از نخ، با یک چسب قطعات را کنار هم قرار داد، کار با سهولت بیشتری انجام میشود، بنابراین چسب های بافتی به عنوان جایگزین مناسبی برای بخیه یا گیره طراحی و تولید شدند.
وی ادامه داد: به رغم تلاش های زیاد جامعه علمی در طول دهه های گذشته، درحال حاضر چسب های بافتی موجود هنوز نیز دارای محدودیت های قابل توجه و اشکالاتی هستند.
صابری افزود: این چسب ها همچنین با استحکام کششی و چسبندگی نسبتا ضعیف عرضه شدند و به آماده سازی قبل از کاربرد نیاز دارند، همچنین از آنجایی که منشا انسانی یا حیوانی دارند، میتوانند سبب بروز عفونت های ویروسی مانند ویروس نقص ایمنی‎ و هپاتیت یا سندرم نقص ایمنی شوند.
وی گفت: همچنین چسب های جراحی مصنوعی و نیمه مصنوعی زیست تخریب پذیری پایینی دارند و در کنار سمیت سلولی و چسبندگی کم به سطوح مرطوب، التهاب مزمن ناشی از انتشار برخی از محصولات را ایجاد میکنند.
صابری اظهار کرد: در حالی که چسب طراحی شده برخلاف چسب فیبرینی، گران قیمت نیست و نیاز به آماده سازی قبل از مصرف ندارد، به ندرت باعث بروز عفونت های ویروسی و باکتریایی در فرد بیمار میشود و در مقایسه با چسب های سنتزی، زیست سازگاری بالا و استحکام چسبندگی مطلوبی دارد و التهاب ناشی از انتشار برخی محصولات تخریب آن بسیار کمتر از چسب های سنتزی موجود در بازار است.
وی معتقد است که استفاده از چنین چسب هایی نه تنها از لحاظ مالی مقرون به صرفه است، بلکه برای بیمار و سیستم سلامت جامعه شرایط بهتری را ایجاد خواهد کرد، در واقع انتظار میرود به کمک اینگونه چسب ها بتوان فرایند ترمیم زخم را به بهترین نحو تسریع کرد و هزینه های بیمار را با مدیریت صحیح و درمان مناسب زخم کاهش داد.
صابری یادآور شد: جلوگیری از نشت هوا، کاهش زمان عمل جراحی و خونریزی بیمار، کاربرد آسان، نتیجه عالی در زیبایی ظاهری و رهایش موضعی دارو از دیگر مزایای استفاده از چسب های بافتی به شمار میرود.
به گزارش شبکه خبری آی سی تی پرس، این طرح در قالب پایان نامه کارشناسی ارشد تحت عنوان پایان نامه مورد نیاز صنعت به تایید ستاد ویژه توسعه فناوری نانو رسیده است.

نظرات : 0

ثبت نظر

62729