۱۴۰۳ شنبه ۳۱ شهریور

کوچکترین ترمومتر جهان از DNA ساخته شد

به گزارش شبکه خبری ICTPRESS؛ این موفقیت میتواند منجر به درک نحوه عملکرد اعضای بدن در مقیاس نانومتر شود.

حدود چندین دهه است که دانشمندان میدانند وقتی مولکولها گرما ببینند تغییر میکنند و کشفیات جدید نشان میدهد مولکولهایی از قبیل RNA و پروتئینها تغییرات دمایی بدن را گزارش میکنند. اما این امکان وجود دارد که ترمومترهای در مقیاس نانو برای اهدافمان بسازیم؟

تحقیقاتی که در این زمینه انجام شده نشان میدهد که جواب این سئوال مثبت است. کار با DNA نشان داده که اتفاقا این کار خیلی هم ساده است. ترمومتر از چهار مولکول متفاوت بنام nucleotides تشکیل شده که فعل و انفعالات بین آنها کاملا قابل پیش‌بینی است و برنامه‌ریزی آنها هم فوق‌العاده ساده است.

تیم تحقیقاتی با توجه به فعل و انفعالات بین این مولکولها ساختاری تولید کردند که در دماهای مشخص تا شده و یا به حالت اول برمیگردد.

با اضافه کردن یک جزء اپتیکال آنها موفق شدند سیگنالها را شناسایی کنند. این سیگنالها زمانیکه به دمای خاصی میرسید بوجود می‌آمدند. تمام این کارها توسط ترمومتری انجام شد که عرض آن تنها 5 نانومتر است.

بغیر از موفقیت عظیم این دانشمندان در زمینه DNA؛ ترمومترهای فوق کوچک قادرند تا تأثیر بسزایی در درک بیشتر ما از بیولوژی مولکولی داشته باشند.

پروفسور «بلیسله» که مدیر ارشد تیم تحقیقاتی بود گفته که هنوز سئوالهای زیادی بدون جواب باقیمانده؛ بعنوان مثال میدانیم که دمای بدن انسان در حالت طبیعی ۳۷ درجه سانتیگراد است اما نمیدانیم که تغییرات دمایی در داخل هر سلول مجزا در مقیاس نانو به چه صورت است.

 

نظرات : 0

ثبت نظر

45379