۱۴۰۳ شنبه ۲۱ مهر

رویداد WSIS 2016 : اخبار اجلاس جهانی جامعه اطلاعاتی ژنو + عکس

به گزارش شبکه خبری ICTPRESS به نقل از سیتنا، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات کشورمان که در راس هیاتی بلند پایه در حوزه‌ ICT در "فروم جامعه‌ اطلاعاتی 2016 ژنو" حضور یافته است، در جمع وزرای ارتباطات و فناوری اطلاعات کشورهای حاضر در اجلاس سخنرانی کرد.

توسعه‌ ICT از اولویت‌های شخص ریاست جمهوری ایران است
دکتر "محمود واعظی" وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ایران طی سخنانی با برشمردن برخی شاخص های مهم و اثرگذار بر جریان توسعه و از جمله نقش ارتباطات و فناوری اطلاعات بر آن، گفت: توسعه اقتصادی و اجتماعی باید برای تقویت صلح و عدالت و کاهش جرم و جنایت در جوامع انسانی شود.
وی با اشاره به جایگاه و نقش برخی کشورهای جهان در ایجاد یا از بین بردن صلح و ثبات و جرم و جنایت، گفت: در این راستا همه کشورها اعم از کشورهای توسعه یافته یا در حال توسعه مسئولیت سنگین و نقش جدی دارند.
واعظی ضمن تاکید بر نقش دولت ها در راهبری اینترنت، گفت: بهره برداری از ارتباطات و فناوری اطلاعات باید زمینه ساز تحقق یک جامعه و اقتصاد دانش بنیان، رشد فرهنگی، ارتقاء علمی و کاهش شکاف اجتماعی جوامع و شکوفایی اقتصادی آنها شود.
وی در ادامه با پیشران خواندن ICT برای توسعه جوامع مختلف و از جمله ایران گفت: دیدگاه جمهوری اسلامی ایران نسبت به موضوع ICT همان نقش محوری و زیربنایی این فناوری در جریان توسعه بوده و در حال حاضر برنامه های توسعه ای و زیرساختی این فناوری را برای رونق کسب و کار و ایجاد اشتغال برای جوانان کشور هدایت کرده است.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اعلام این موضوع که توسعه ICT از جمله اولویت‌ها و سیاست‌های اصلی دولت تدبیر و امید و شخص ریاست جمهوری اسلامی ایران است، گفت: بر همین اساس توانستیم در این دولت ضمن توجه به بومی سازی فرایندها و فعالیتهای به روز جهان در حوزه ICT و تلاش برای انتقال دانش آن به کشور، به سراسری کردن نسل سوم و چهارم تلفن همراه، افزایش کاربران اینترنتی و دامنه نفوذ آن، سرمایه گذاری در حوزه ارتباطات روستایی و رساندن اینترنت پرسرعت به بسیاری از روستاهای کشور، تکمیل و ارائه خدمات مبتنی بر شبکه ملی اطلاعات و دولت الکترونیک، آموزشهای الکترونیکی، سلامت الکترونیک و حمایت از ایده ها برای تولید محتوای بومی بپردازیم.
واعظی در پایان روند توسعه این حوزه را در برنامه های بعدی کشور نیز مهم و اساسی و دارای اولویت خوانده و به ارائه مستنداتی در حوزه عملکرد وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات پرداخت.
همچنین، فروم جامعه‌ اطلاعاتی 2016 ژنو که از 13 اردیبهشت ماه آغاز شده است تا 17 ادیبهشت ماه ادامه می‌یابد و سایر مقامات رسمی اجرایی و دانشگاهی ایران نیز به ارائه‌ی مطالب خواهند پرداخت.

حضور هیات عالی رتبه‌ وزارت ICT ایران در نشست جامعه‌ی اطلاعاتی 2016 ژنو
مراسم افتتاح رسمی "فروم جامعه‌ اطلاعاتی 2016 ژنو" همزمان دومین روز برگزاری نشست، با حضور مقامات عالی رتبه‌ کشورهای مختلف آغاز بکار کرد.
مراسم افتتاح رسمی "فروم جامعه‌ اطلاعاتی 2016" که از دوم ماه می سال جاری آغاز بکار کرد و تا ششم ماه می ادامه می‌یابد، صبح امروز 14 اردیبهشت ماه با حضور مقامات عالی رتبه‌ کشورهای مختلف در حوزه‌ ICT آغاز شد.
در این مراسم که سیاست رسمی جامعه‌ جهانی در قبال جامعه‌ی اطلاعاتی مطرح شد، هیات عالی رتبه‌ وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات ایران به ریاست دکتر محمود واعظی حضوری فعال و موثر داشتند.
طی روزهای برگزاری نشست ژنو، مدیران ارشد حوزه‌ فناوری اطلاعات و ارتباطات دستگاه‌های اجرایی و علمی کشورمان با شرکت در نشست‌های تخصصی، با دیدگاه سایر کشورهای حاضر در حوزه‌ جامعه‌ اطلاعاتی آشنا شده و با آنان به تبادل نظر میپردازند.
قابل ذکر است، بزرگترین گردهمایی جهانی سالیانه‌ سیاست‌گذاران حوزه‌ ارتباطات و فناوری اطلاعات امسال در قالب نشست 2016 جامعه‌ اطلاعاتی در شهر ژنو سوئیس در حال برگزاری است که در آن سیاست رسمی کشورها در قبال جامعه اطلاعاتی مطرح و مورد بحث و بررسی قرار میگیرد.
تا کنون چندین اجلاس‌های جهانی در سطح سران کشورها درباره‌ جامعه‌ اطلاعاتی تشکیل شده که نخستین آنها در سال 2003 در سوئیس و دومین اجلاس هم در سال 2005 در تونس برگزار شد و پس از طی دوره‌ 10 ساله‌ نخست، در دسامبر 2015 در مجمع عمومی سازمان ملل تحت عنوان اجلاس 2015 نیویورک، اجرای خطوط عمل 11 گانه برای یک دوره‌ 10 ساله‌ی دیگر تا سال 2025 میلادی تمدید شد.
اولین اجلاس جهانی سران درباره جامعه اطلاعاتی از 10 تا 12 دسامبر 2003 در ژنو برگزار شد که طی آن سند "اعلامیه اصول، ایجاد و ساخت جامعه‌ اطلاعاتی، چالش‌‌های جهانی هزاره جدید" در 67 ماده و سند "طرح اقدام" در 29 ماده و با یازده خط عمل تنظیم و به تصویب سران کشورهای شرکت کننده در اجلاس رسید.
اجلاس دوم سران جهان درباره جامعه اطلاعاتی در 16 تا 18 نوامبر 2005 در تونس برگزار شد که در اجلاس دوم سند "تعهد تونس" با 40 ماده و سند "دستور جلسه تونس برای جامعه اطلاعاتی "با 122 ماده و یازده خط عمل تهیه شد.
دستور جلسه تونس برای جامعه اطلاعاتی دارای یک مقدمه و سه بخش بود، که از مکانیزم‌های مالی برای مواجهه با چالش‌های ICT در توسعه (بندهای تا 28)، حاکمیت اینترنت (بندهای 29 تا 82) و اجرا و تعقیب سندها (بندهای 83 تا 122) به عنوان این سه بخش عمده نام برد.
در همین حال، دکتر یونس شکرخواه، درباره نحوه تداوم وسیس پس از اجلاس تونس، یادآور میشود: وسیس از سال 2013 به بعد تحت عنوان "رویدادهای سطح بالای وسیس+10" دنبال شد که شامل یک نشست مشورتی و پنج نشست فیزیکی بود، به طوری که مرحله اول این رویداد سطح بالا در جولای 2013 با مشورت‌های باز آغاز شد و مرحله دوم در روزهای 7 و 8 اکتبر 2013 در قالب نخستین نشست فیزیکی برگزار شد.
پس از طی دوره‌ 10 ساله‌ی نخست، در دسامبر 2015 در مجمع عمومی سازمان ملل تحت عنوان اجلاس 2015 نیویورک، اجرای خطوط عمل 11 گانه برای یک دوره‌ 10 ساله‌ دیگر تا سال 2025 میلادی تمدید شد.
سال گذشته "فروم 2015 وسیس" از 25 تا 29 ماه می 2015 تحت عنوان "نوآوری با یکدیگر، قادرسازی تکنولوژی‌های ارتباطی و اطلاع‌رسان برای توسعه پایدار" هم در ژنو سوئیس برگزار شد.
امسال نیز "فروم جامعه‌ اطلاعاتی 2016" از دوم تا ششم ماه می جاری (13 تا 17 اردیبهشت ماه 95) در شهر ژنو سوئیس در حال برگزاری است.

 

 

 

نظرات : 0

ثبت نظر

14508