۱۴۰۳ جمعه ۲۰ مهر

افزایش میزان تولید اشعه‌ ایکس با فناوری نانو توسط محققان کشور

به گزارش شبکه خبری ICTPRESS به نقل از ستاد ویژه توسعه فناوری نانو، در اثر برخورد پرتو لیزری با هدف فلزی، یک حجم پلاسمایی شامل یون‌ها و الکترون‌ها با دمای بسیار بالا تشکیل میشود، این پلاسما از خود اشعه‌ ایکس میتاباند که جنبه‌های منحصربه‌فردی داشته و در زمینه‌های متعددی قابل‌استفاده است.
امروزه مطالعه‌ فعل‌ و انفعال پرتو لیزر با هدف فلزی از دید تولید اشعه‌ ایکس بسیار مورد توجه قرار گرفته است. منابع اشعه‌ ایکس کاربرد بسیاری در حوزه‌های مختلف از قبیل لیتوگرافی، میکروسکوپ اشعه‌ ایکس، طیف‌نگاری اشعه‌ ایکس و علم مواد یافته است. روش‌های متفاوتی به‌منظور افزایش بازدهی تولید اشعه‌ ایکس معرفی و به کار گرفته شده است.
رضا فاضلی، مجری طرح اظهار داشت: هدف از انجام این طرح تلاش برای افزایش میزان تولید اشعه‌ ایکس با اعمال تغییرات در اشعه‌ لیزر ورودی و فلز بوده است.
وی افزود: اشعه‌ ایکس ایجاد شده در طرح حاضر، از شدت و کیفیت بالاتری نسبت به اشعه‌ تولیدشده به روش‌های مرسوم برخوردار است، به‌علاوه استفاده از این روش کاهش هزینه‌ تولید اشعه‌ ایکس را نیز به دنبال خواهد داشت.
فاضلی خاطرنشان کرد: برای دستیابی به بیشترین میزان اشعه‌ ایکس تولیدشده، مراحل فیزیکی مختلف مربوط به برهمکنش پرتو لیزر و اشعه‌ ایکس تولیدشده بصورت کامپیوتری و طی مراحل برنامه‌نویسی شبیه‌سازی شد.
وی ادامه داد: این شبیه‌سازی نشان داد که استفاده از هدف فلزی شامل یک لایه‌ ضخیم و یک لایه‌ متخلخل با ضخامت نانومتری موجب افزایش میزان اشعه‌ ایکس تولیدشده میشود، همچنین افزایش میزان تخلخل‌ لایه نانویی در هدف فلزی، بازده تولید اشعه ایکس را افزایش میدهد.
وی گفت: نتایج این طرح میتواند در حوزه‌ پزشکی بمنظور عکس‌برداری‌ از بافت‌های زنده به کار رود.
این تحقیقات حاصل تلاش‌های دکتر رضا فاضلی ماسایه، عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد لاهیجان و محمد حسین مهدیه، عضو هیأت علمی دانشگاه علم و صنعت ایران است.

نظرات : 0

ثبت نظر

11796