۱۴۰۳ جمعه ۲۰ مهر

ماده خود التیام بخش جدیدی که مشکلات پوشیدنیها را برطرف میکند

به گزارش شبکه خبری ICTPRESS به نقل از فون‌آرنا، محدودیتهای فیزیکی موادی که در اختیار است یکی از بزرگترین موانع پیش‌روی محصولات الکترونیکی انعطاف‌پذیر است. این محصولات میتواند پوشیدنی؛ فناوریهای پزشکی یا ورزشی باشد.

اگر ماده انعطاف‌پذیر آسیب ببیند و بشکند همانطور باقی میماند مگر اینکه ویژگیهای خودالتیامی داشته باشد که موجب میشود همچنان به کارش ادامه دهد. بااینحال مطمئنا کیفیت اولیه را ندارد.

یک تیم تحقیقاتی از Penn State یک ماده خودالتیام و انعطاف‌پذیر ساخته که حتی بعد از چندین بار شکسته شدن هم در داخل دستگاههای الکترونیکی قابل استفاده است.

مهمترین چالشی که این تیم با آن روبرو بود ادامه عملکرد مناسب ماده تولید شده بعد از بروز مشکل بود. در مورد ارائه شده توسط آنها ماده‌ای را میبینیم که مقاومت الکتریکی خود را دوباره بدست می‌آورد ولی قابلیت هدایت گرما را از دست میدهد. درنتیجه خطر بالارفتن دما و گرم شدن بیش از حد محتمل است که اصلا خبر خوبی نیست.

با روش جدید حتی اگر ماده‌ای از وسط شکاف بردارد و شکسته شود؛ حرارت دادن در دمای بالا موجب میشود تا قسمت شکسته شده کاملا التیام پیدا کند.

برخلاف سایر موادی که قابل التیام هستند؛ صفحه‌های نانوی بورنیترید که توسط تیم تحقیقاتی استفاده شد تحت تأثیر رطوبت قرار نگرفتند. این مسئله خبر خوبی است چون نشان میدهد میتوان از این مواد در محیطهایی که رطوبت خیلی بالا دارند استفاده کرد.

از این مواد رسانا در بردهای الکتریکی استفاده خواهد شد ولی ایزوله کردن و محافظت از میکروالکترونیکها بسیار مهم و ضروری است.

 

نظرات : 0

ثبت نظر

26179