۱۴۰۳ جمعه ۲۰ مهر

کد کاپ شریف با معرفی نفرات برتر به کار خود پایان داد

به گزارش خبرنگار شبکه خبری ICTPRESS، در این مراسم که با حضور مهندس نصرالله جهانگرد معاون وزیر ارتباطات برگزار شد نفرات برتر مسابقات برنامه نویسی معرفی شدند که از آنان تقدیر به عمل آمد.

مهندس جهانگرد در سخنانی در رابطه با صنعت IT کشور گفت: وضعیت بازار IT ایران فوق العاده پرشتاب است، شما برنامه نویسان و فعالان این حوزه از نخستین گروههایی هستید که با تغییرات صنعت فناوری اطلاعات آشنا میشوید.

معرفی نسل ۳ و ۴ و امکان انتشار اطلاعات موجب یک دگردیسی در بازار ICT کشور شده است.

حرفه‌ای های این صنعت در حال استفاده گسترده از این مدیا هستند. از حدود یکسال و نیمی که از اعلام نسل ۳ میگذرد حدود ۷۰ هزار اپ فارسی تولید شده است.

رئیس سازمان فناوری اطلاعات افزود: همه توسعه دهندگان و برنامه نویسان اپها با هدف راه اندازی یک کسب و کار جدید اقدام به تولید کرده‌اند.

معاون وزیر ارتباطات تصریح کرد: حجم بازار فناوری اطلاعات و ارتباطات کشور حدود ۲۶ هزار میلیارد تومان در سال است که بخش اعظم آن به تلکام مربوط میشود.

وی گفت: درصد سهم نرم افزار از این حجم در حال حاضر بسیار کم است، اما این روند بسرعت در حال تغییر است.

صنعت IT حدود ۲.۵ درصد سهم GDP کشور را دارد اما پیش بینی میکنیم طی ۵ سال آینده حداقل ۲ برابر شود.

عدد حجمی که پیش بینی شده بالای ۹۰ هزار میلیارد تومان است. با شتابی که در حوزه نرم افزار، اپ و محتوا دیده میشود، حدود ۲۰ تا ۳۰ درصد رشد پیش بینی میشود.

این بخش باید در سطح ایران و منطقه شاهد یک رشد ۵ تا ۶ برابری باشد. مطمئنیم بازار بسیار بزرگی پیش رویمان است؛ بازاری که هم ملی و هم منطقه‌ای است.

مهندس جهانگرد به مسئله نیروی انسانی اشاره کرد و گفت: یک بازار برای رشد به سرمایه انسانی بسیار قوی نیاز دارد.

سالیانه حدود ۲۰۰ هزار فارغ‌التحصیل دانشگاهی در ۶ رشته مرتبط با IT وارد بازار کار میشوند. این سرمایه زمانی که بیرون می‌آید با یک چالش بزرگ روبروست. این چالش کمبود مهارتهای برنامه‌نویسی است.

وی با پراهمیت دانستن نقش جشنواره‌ای همچون «کد کاپ شریف» برای جبران این کمبود افزود: چنین جشنواره‌ای میتواند به ارتقای مهارتهای فردی نیروهای جوان و فرهنگ سازی استفاده از زبانهای برنامه‌نویسی مانند جاوا؛ جاوا اسکریپت یا پایتون کمک بسیاری بکند.

در حال حاضر این زبانها در دانشگاههای کشور به دلیل اینکه یک زبان کلاسیک به حساب نمی‌آیند تدریس نمیشوند.

امیدوارم کاری که در این جشنواره‌ها انجام میشود سرانجامی برای آغاز حرکتهایی باشد که به آنها اشاره شد.

معاون وزیر ارتباطات گفت: گزارشی که بتازگی در خصوص ترندهای زبانهای برنامه‌نویسی در دنیا منتشر شده خود گواه این مدعاست که زبانهایی مانند جاوا اسکریپت یا پایتون از محبوبیت زیادی در سطح دنیا برخوردار هستند.

مهندس جهانگرد در خصوص استفاده عملی از این زبانها افزود: در فیلم انیمیشن «شاهزاده روم» چیزی بیش از  12 میلیون خط برنامه استفاده شده است.

باید زبانهایی را که برای توسعه خدمات صنعتی به آنها نیاز است بین نیروهای برنامه‌نویس گسترش داد.

این کار از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. در سازمان فناوری اطلاعات مشغول بسترسازی برای رشد بازار هستیم. طبیعتا دانشگاهها باید نیرویی را تربیت کنند که بتواند در کوتاهترین زمان به بازار خدمات بدهد.

به همین منظور، مرکزی بنام توسعه کسب و کارهای مبتنی بر فناوری اطلاعات در سازمان راه‌اندازی شده که هدف آن ارائه مشاوره و خدمات به فعالان این صنعت است.

به گزارش خبرنگار شبکه خبری آی سی تی پرس ، در مراسم اختتاميه دکتر موحدي نماينده رياست دانشگاه صنعتی شریف نیز به اهمیت بازار IT اشاره کرد و در سخنانی گفت: IT فاصله ایده تا بازار را بسیار کوتاهتر از صنایع دیگر کرده به همین دلیل اشتیاق بیشتری برای فعالیت در آن وجود دارد.

وی افزود: در حوزه IT جالبترین و داغترین موضوع استارتاپها هستند. حدود ۲ سال پیش مجتمع خدمات فناوری در دل دانشگاه تشکیل شد که بیشتر مجموعه‌هایی که در آن مشغول به کار هستند با فناوری اطلاعات مرتبط است.

در این ۲ سال حدود ۴۰ استارتاپ وارد این مجموعه شدند که در حال حاضر ۶ تیم موفق شده‌اند تا سرمایه‌گذار بیرون از دانشگاه جذب کنند و از بین آنها ۲ استارتاپ هم در سطح بین المللی مشغول فعالیت هستند.

دکتر موحدی افزود: در سال 94؛ ۱۵ رویداد IT در سطح دانشگاه برگزار شده که این خود نشان دهنده شتاب زیاد فعالیتها در این حوزه است.

بنابراین گزارش ، همچنین مهندس عبادی دبیر مسابقات «کد کاپ شریف» در خصوص این جشنواره گفت: تقریبا حدود ۶ ماه است که با شرکت‌کنندگان در حال کار هستیم.

این دوره از بهمن سال 94 کلید خورد و کار نام‌نویسی از متقاضیان شروع شد.

در ابتدا بیش از ۱ هزار نفر ثبت‌نام کردند. بعد از برگزاری دو دوره مسابقه تمرینی در تاریخهای 20 اسفند 94 و ۱ اردیبهشت 95 ، در نهایت ۲۵۰ نفر برای مرحله نهایی برگزیده شدند که در طی این دو روز (۵ و ۶ خرداد) فینال مسابقات برگزار شد.

به گزارش آی سی تی پرس ، در پایان این مراسم نفرات برتر معرفی و به آنها جوایزی اهدا شد.

همچنین مدیران شرکتهای گسترش تجارت الکترونیک دنا؛ مبنا؛ اپسان؛ حصین و همکاران راه پویان همتا بعنوان حامیان «کد کاپ شریف» دقایقی به سخنرانی پرداختند.

شبکه خبری ICTPRESS به عنوان حامی رسانه ای ، این رویداد علمی و فناورانه را همراهی کرد.

 

نظرات : 0

ثبت نظر

46477