۱۴۰۳ پنجشنبه ۱۹ مهر

هسته‌های علمی دانشگاهی تامین مالی می‌شوند

به گزارش شبکه خبری ICTPRESS ، رییس صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران کشور به اهمیت سرمایه‌های انسانی و فکری اشاره کرد و گفت: سرمایه‌های فکری و انسانی از بزرگ‌ترین سرمایه‌های یک کشور است.

ضرغام در همایش علمی نخبگان و جشن تجلیل از رتبه‌های تک‌رقمی و برتر کنکور سراسری 95 که در مرکز همایش‌های صداوسیما به همت بنیاد علمی آموزشی قلم چی (وقف عام) با حضور مسئولان و استادان دانشگاه، خیرین مدرسه‌ساز کشور و برخی چهره‌های ماندگار برگزار شد، افزود: تأسیس بنیاد عملی نخبگان در سال 1382 با هدف حمایت از استعدادهای برتر علمی کشور انجام شد، به منظور تربیت و پرورش این استعدادها، کارهای مطالعاتی در این خصوص آغاز شده است.

وی ادامه داد: حمایت از پژوهش سراهای دانش آموزی از دیگر برنامه های مهم این بنیاد است. همچنین کمک به هدایت ایده ها و به ثمر رساندن آن‌ها از اولویت های بنیاد علمی نخبگان است.

ضرغام به ایجاد هسته های علمی در دانشگاه های کشور به منظور راهنمایی و مشاوره به دانشجویان اشاره کرد و گفت: در ابتدا در 21 هسته علمی در سه دانشگاه تهران، صنعتی شریف و خواجه نصیرالدین طوسی به صورت پایلوت تشکیل شد. در این برنامه هر استاد با 12 دانشجو کار می‌کند و به آن‌ها مشاوره می‌دهد. هزینه کل این فرآیندها به عهده این بنیاد است. قرار است بعد از مرحله پایلوت، آن را در سراسر کشور پیاده‌سازی کنیم.


شمار خیرین مدرسه‌ساز به 650هزار نفر رسید


در ادامه این همایش، رییس جامعه خیرین مدرسه‌ساز کشور گفت: این جامعه بزرگ وارد بیستمین سال حیات خود شده است، تعداد خیرین در داخل کشور در حال حاضر بیش از 650 هزار نفر است و در حدود یک هزار نفر خیر نیز در خارج از کشور وجود دارد.

محمدرضاحافظی افزود: بیش از 100 هزار بورسیه در سال گذشته از جمله موفقیت های بزرگ این بنیاد بوده است.

وی ادامه داد: در سال جاری به‌رغم شرایط نامطلوب اقتصادی، خیرین کشور بیشتر از یک هزار میلیارد تومان در این زمینه کمک کرده اند.

کاهش جمعیت کلاس‌های مدارس نتیجه منفی داشت


عضو فعال جامعه خیرین مدرسه ساز کشور نیز در این همایش گفت: اخیرا پژوهش جهانی مهمی در رابطه با مهم ترین استراتژی های آموزشی برای دانش آموزان انجام شده است. ازجمله استراتژی‌هایی که می‌توان از آن‌ها نام برد، کاهش جمعیت کلاس‌ها و تفکیک دانش آموزان است که هر دوی آن‌ها نتیجه منفی به دنبال دارد.

کاظم قلم چی افزود: استراتژی اول در این رتبه بندی که مؤثرترین آن هم به‌شمار می‌رود، بازخورد مثبت به دانش آموزان (feedback to pupils) است.

متولی بنیاد علمی آموزشی قلم چی (وقف عام) به برگزاری منظم آزمون های بنیاد اشاره کرد و گفت: به‌عنوان مثال دانش آموزان سالانه در 26 آزمون شرکت می‌کنند و این نشان می‌دهد که بازخورد منظم بسیار مفید است. دومین استراتژی در این رتبه بندی بحث فرا شناختی (Meta Cognitive) است، یعنی این‌که دانش آموز بتواند درباره روش های یادگیری خودش به طور واضح و شفاف بیندیشد.

قلمچی ادامه داد: یکی دیگر از بحث‌هایی که با جدیت در بنیاد دنبال می‌شود، بحث عدالت آموزشی است. موفقیت چشم‌گیر دانش آموزان روستایی و دانش آموزان نابینا از موفقیت‌های بنیاد در همین راستاست.

وی در پایان گفت: خوشحال هستیم که توانسته ایم در حوزه توسعه علم و دانش و عدالت آموزشی به نوبه خود تأثیر خوبی داشته باشیم.



14 دانش‌آموز دارای معلولیت‌های جسمی در جمع نخبگان

در این همایش از 117 رتبه تک‌رقمی و برتر کنکور سراسری 95 و از رتبه‌های زیر 10 شاهد و ایثارگر به همراه اولیا آن‌ها با اهدای جوایزی قدردانی به عمل آمد.

همچنین 14 دانش آموز نابینا و کم‌بینا و دارای معلولیت های جسمانی و حرکتی در این جمع حضور داشتند. این دانش آموزان موفق شدند تا رتبه‌های زیر هزار را کسب کنند.



درخشش روستاییان و بازگشت تهرانی و پسران به جایگاه اول


تهرانی ها بعد از چند سال کم فروغ، امسال توانستند مجددا رتبه های برتر کشوری را به دست آورند و دوباره به جایگاه خود بازگردند.

همچنین امسال 80 درصد رتبه های برتر مربوط به پسرها بود که این اتفاق بعد از چندین سال رخ می دهد. سال گذشته این تعداد تنها 50 درصد بود اما امسال به طرز شگفت انگیزی پسرها موفق شدند گوی سبقت را از دختران بربایند.

هشت نفر از رتبه‌های برتر و رتبه‌های تک‌رقمی سال جاری نیز از روستاییان بودند.

نظرات : 0

ثبت نظر

46198