۱۴۰۳ چهارشنبه ۱۸ مهر

رئیس جمهور روحانی: ضرورت استفاده از فناوری نوین در صنعت نفت

به گزارش شبکه خبری ICTPRESS، دکتر روحانی در مراسم بهره برداری از طرح های نفتی و عمرانی با تاکید بر اینکه چاه‌های نفت را باید "سرپا و جوان" نگه داریم، گفت: باید از چاه‌های نفت بصورت بلند مدت استفاده کنیم که نیازمند تکنولوژی روز است. 

با حضور رییس‌ جمهوری و در مراسم افتتاح طرح‌های توسعه میادین نفتی غرب کارون؛ بهره برداری از پالایشگاه آزادگان شمالی و طرح انتقال آب شرب به دشت آزادگان آغاز شد.

افتتاح طرح‌های توسعه نفتی غرب کارون، شامل آزادگان شمالی و جنوبی، یادآوران و یاران شمالی می‌باشد که ظرفیت تولید نفت کشور را  300 هزار بشکه افزایش می دهد. این حوزه مشترک با کشور عراق، توانایی تولید تا یک میلیون بشکه نفت را دارد.
دکتر روحانی با بیان اینکه به تولید 300 هزار بشکه ای در غرب کارون رسیده ایم و باید با جذب سرمایه و تکنولوژی به تولید یک میلیون بشکه برسیم ، ‏اظهار داشت: باید بر میزان تولید و صادرات نفت این منطقه تا بیش از یک میلیون بشکه نفت برسیم که اگر ‏سرمایه و تکنولوژی حاصل شود همه چیز به دست می‌آید.‏ 
 
همچنین انتقال آب شرب به دشت آزادگان با اعتبار بالغ بر 220 میلیارد تومان در 7 شهر و 50 روستا از طرح غدیر مورد بهره‌برداری قرار گرفت.
این طرح ظرفیت آب‌رسانی به 230 هزار نفر از مردم این منطقه را دارد.

 رییس‌ جمهوری با تأکید بر اینکه چهره مناطق نفتی باید برای مردم این مناطق چهره رحمت و سازندگی باشد، گفت: ‏بهره‌گیری از سرمایه بزرگ و فناوری‌های دقیق جهان، برای توسعه کشور، در فضای پسابرجام ضروری است.‏

رئیس جمهوری با بیان اینکه باید از منابع استان خوزستان و همچنین سلامت محیط زیست از فناوری‌های نوین، ‏بهره ببریم، ادامه داد: گاز تولید شده در میدان نفتی یادآوران به این دلیل است که بخش ‏NGL‏ فعال نیست و ‏ما می‌توانیم با بهره‌برداری از فناوری و سرمایه محیط زیست سالم‌تری داشته باشیم.‏
رئیس‌ جمهوری از بهره‌برداری مردم بومی از نعمت مناطق نفتی و همچنین ایجاد اشتغال برای آنها به عنوان دو ‏اصل اساسی برای وزارتخانه های صنعت و نفت یاد برد. ‏
 
دکتر روحانی ایجاد اشتغال برای نسل جوان و بویژه تحصیل کرده را مهمترین معضل و مشکل پیش رو ‏کشور توصیف کرد و گفت: اشتغال پایدار نیازمند سرمایه و فناوری های نوین است و یک جوان تحصیلکرده باید متناسب ‏با تخصص و تحصیلات صاحب شغل شود.‏ 
رییس جمهوری با قدردانی از مدیران، مهندسان و کارگران فعال در بخش صنعت نفت کشور، بازگشت سریع صنعت نفت به شرایط قبل تحریم را باعث اعجاب جهانیان دانست و تصریح کرد: صنعت نفت، صنعت پیشتاز در بهره گیری از فرصت های پسا برجام است. 

دکتر روحانی ادامه داد: وزارت نفت حداکثر استفاده را از فضای پسابرجام، بعمل آورد.‏

رئیس‌ جمهور ورود شرکت‌ها و قراردادهای بزرگ را مرحله دوم در پسابرجام برشمرد و ادامه داد: در اینکه خود ‏می‌توانیم شکی نیست و در دوران جنگ تحمیلی نیز یکی از بزرگی‌ها و عظمت‌های وزارت نفت این بود که تنها دو هفته بعد از بمباران‌های نفتی این مراکز به مدار بازمی‌گشتند.‏

 

 

 وزیر نفت در مراسم افتتاح طرح های توسعه ی میادین نفتی: سه درصد از درآمدهای نفتی در مناطق همجوار میادین نفتی هزینه می شود

بیژن زنگنه افزود: یک هزار میلیارد تومان هزینه برای اجرای طرح های فقرزدایی از جمله ساخت مدارس، ورزشگاه های کوچک، هنرستان های فنی و حرفه ای، مراکز درمانی، آسفالت و ساخت راه ها اختصاص داده شده است. 

وی با بیان اینکه برای توسعه میادین نفتی یادآوران، یاران شمالی، جنوبی و آزادگان شمالی هفت میلیارد دلار سرمایه گذاری شده است، اظهارداشت: با بهره برداری از این طرح ها ظرفیت این میادین نفتی به 300 هزار بشکه در روز افزایش یافت که با سرمایه گذاری می توان این ظرفیت را به یک میلیون بشکه در روز افزایش داد. 

 

 استاندار خوزستان هم در این مراسم گفت: توسعه کشور و استان خوزستان بطوراجتناب ناپذیر به سرمایه گذاری صنعت نفت وابسته است و هرچه گردش مالی و سرمایه گذاری در بخش این صنعت بیشتر شود توسعه وسرمایه گذاری بیشتر خواهد شد. 

غلامرضا شریعتی افزود: درکنار توجه به توسعه تولید نفت باید ضمن توجه به مسائل محیط زیست و رفع مشکل ریزگردها ، باید از نیروهای بومی برای ایجاد اشتغال استفاده شود. 

 

افتتاح طرح سی‌تی‌سی راه آهن جنوب

دکتر روحانی در مراسم افتتاح مرکز کنترل ترافیک راه آهن جنوب (CTC) در اهواز گفت: از شرکت راه آهن و وزارت راه و شهرسازی بابت آماده سازی و افتتاح این طرح بزرگ و برنامه بسیار خوب آن تشکر می کنم.

رئیس جمهوری افزود: اینکه چنین طرحی به دست متخصصان ایران اجرا می شود، بسیار باعث افتخار است.

رئیس جمهوری بیان کرد: همچنین کارهای دیگری که در حوزه راه آهن مثل دو خطه کردن خط آهن اهواز - بندر امام خمینی انجام شده و دو خطه کردن مسیر راه آهن اهواز - اندیمشک که به زودی اجام می شود، کارهای بسیار خوبی هستند.

روحانی بیان کرد: این طرحها در نهایت باعث کاهش آلودگی و کاهش ترافیک در شهرتان اهواز می شود که کارهای پسندیده ای هستند چرا که بخشی از حمل و نقل خودرویی به راه آهن منتقل می شود.

وی عنوان کرد: اصلاح و نوسازی مسیر راه آهن جنوب یعنی اهواز تا تهران در نهایت باعث افزایش امنیت تردد می شود.

 

دکتر عباس آخوندی در مراسم افتتاح طرح سی تی سی راه آهن جنوب در اهواز گفت: هم اکنون هشت قطار در مسیر اهواز به بندر امام خمینی تردد می کنند که بزودی 2 رام قطار دیگر نیز به آن افزوده می شود.

وی با اشاره به دو خطه شدن محور اهواز به بندر امام افزود: به استاندار خوزستان پیشنهاد شده است که تمامی ماموریت های اداری به مقصد بندر امام به صورت خودرویی حذف و از راه آهن استفاده شود.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: دو خطه شدن محور بندر امام حتی می تواند موجب افزایش حمل و نقل شود.

 

مدیر عامل راه آهن جمهوری اسلامی ایران نیز در این مراسم گفت: با سرمایه گذاری 830 میلیارد تومان طرح های بزرگی همچون دو خطه کردن راه آهن بندر امام به اهواز و اهواز به اندیمشک بهره برداری و در حال اجراست.

محسن پور سید آقایی با اشاره به طرح بازسازی محور جنوب به تهران افزود: این محور پس از 50 سال در حال بازسازی است که تاکنون 150 کیلومتر اصلاح و خط آهن آن اصلاح و بازسازی شده است.

وی اظهارداشت: پیش بینی می شود طرح دو خطه کردن راه آهن اهواز به اندیمشک تا پایان امسال به بهره برداری برسد.

مدیر عامل راه آهن جمهوری اسلامی ایران همچنین با اشاره به راه اندازی طرح کنترل و هدایت قطار راه اهن جنوب ادامه داد : این طرح با دانش متخصصان کشورمان اجرا و ساخته شده است.

مدیر کل راه آهن جنوب گفت: این طرح شامل مرکز کنترل و هدایت قطارهای محور جنوب است که با اعتبار سه هزار میلیارد ریال ساخته شده است.

عبدالکریم درویش زاده افزود: این مرکز، قطارهایی که از مسیر جنوب از تهران تا اهواز و بندر امام تا خرمشهر تردد می کنند را کنترل و هدایت می کند.

وی اظهارداشت: طرح سی تی سی از پیشرفته ترین کنترل و هدایت قطارهاست که 67 ایستگاه راه آهن را پوشش می دهد.

 

 

 

افتتاح طرح آبرسانی


سرپرست معاونت آبرسانی سازمان آب و برق خوزستان گفت: با افتتاح طرح خط انتقال آب به تصفیه خانه شماره یک اهواز، ظرفیت انتقال این خط به میزان 130 هزار مترمکعب در شبانه روز افزایش یافته و ساکنان مناطق شرق این شهرستان شامل ملی راه، زیتون، سپیدار، باهنر، رسالت، صنایع فولاد و پادادشهر از آب آشامیدنی با کیفیت بالاتر بهره مند می شوند.

صادق حقیقی پور افزود: با افتتاح خط انتقال آب از تلمبه خانه ام الدبس به شهرستان دشت آزادگان از طرح آبرسانی غدیر، روزانه 87 هزار متر مکعب آب با کیفیت به تصفیه خانه سوسنگرد منتقل شده و مشکل کمبود آب آشامیدنی ساکنان شهرستان های سوسنگرد، حمیدیه، بستان، هویزه و رفیع برطرف می شود.

وی تصریح کرد: اجرای این دو طرح توسط سازمان آب و برق خوزستان، افزون بر دو هزار و 600 میلیارد ریال هزینه در بر داشته است.

سازمان آب و برق خوزستان، اجرای طرح آبرسانی غدیر به عنوان بزرگ ترین طرح آبرسانی کشور را از سال 1388 آغاز کرد.

 

 

 

پیگیری مصوبات سفر کاروان تدبیر و امید به خوزستان
 
رئیس جمهوری در بدو ورود به فرودگاه اهواز در جمع اصحاب رسانه گفت: در این سفر پیشرفت های اجرایی مصوبات سفر سال 92 و نیازهای استان بررسی می شود .

دکتر روحانی اظهارداشت: همچنین در سفر امروز ضمن بدرقه کاروان بزرگ حسینی، از طرح های سالن بزرگ پایانه مرزی شلمچه و میدان های نفتی یادآوران ، یاوران و آزادگان بهره برداری می شود.

رئیس جمهوری با اشاره به اینکه برای این استان موضوع آب آشامیدنی بسیار اهمیت دارد، افزود: در این سفر همچنین دو طرح آبرسانی به شرق اهواز و دشت آزادگان مورد بهره برداری قرار می گیرد.

دکتر روحانی ادامه داد: بهره برداری از سیستم کنترل راه آهن جنوب و همچنین بازدید از روند اجرایی طرح 550 هزار هکتاری مقام معظم رهبری که تاکنون 200 هزار هکتار از آن اجرایی شده است از دیگر برنامه های سفر به خوزستان است.

ورود رئیس جمهوری به اهواز
 
رییس جمهوری صبح یکشنبه 23 آبان با استقبال غلامرضا شریعتی استاندار، آیت الله موسوی جزایری نماینده ولی فقیه در خوزستان و جمعی از مسئولان استانی وارد فرودگاه بین المللی اهواز شد. 

از جمله برنامه های رئیس جمهوری حضور در غرب کارون و افتتاح سه میدان نفتی مشترک به ظرفیت استخراج 200 هزار بشکه در روز است.

سه طرح توسعه ای شرکت ملی نفت ایران در غرب کارون شامل فاز نخست طرح توسعه میدان یادآوران، فاز نخست طرح توسعه میدان آزادگان شمالی و طرح توسعه میدان یاران شمالی است.

این میدان ها جزو میدان های مشترک با عراق به شمار می روند که در دولت یازدهم در اولویت طرح های صنعت نفت قرار گرفته و کار توسعه آنها با شتاب دنبال شده است.

بهره برداری از مرکز جدید راه آهن تهران- اهواز، طرح آبرسانی در مناطق شرقی اهواز و افتتاح پایانه مرزی شلمچه از جمله طرح های دیگر است که امروز با حضور رئیس جمهوری افتتاح می شود.

رئیس جمهوری، نخستین سفر خود را به خوزستان سه سال پیش در قالب نخستین سفر استانی دولت یازدهم انجام داده بود.


نظرات : 0

ثبت نظر

84600