۱۴۰۳ دوشنبه ۱۶ مهر

GOLDEN NEWS / خبرهای طلایی سه شنبه 9 آبان

ICTPRESS گزارش میدهد :

 

 

 

 

خبر: مورچه رباتیک ساخته شد 


به تازگی مورچه های رباتیکی ساخته شده اند که در سر آنها دوربین های استریو سه بعدی برای شناسایی اشیای اطراف و در شکمشان حسگرهای اوپتو الکتریکی برای شناسایی سطح وجود دارد.

شرکت "Festo" مورچه های رباتیکی به نام "Bionic ANT" ساخته است که تحت قوانینی مشخص با یکدیگر همکاری می کنند. این مورچه ها مجهز به دوربین های استریو سه بعدی در سرشان هستند و به این ترتیب اشیاء نزدیک و محیط اطراف را شناسایی می کنند.

حسگرهای اوپتو الکتریکی در شکم ربات قابلیت شناسایی ساختار سطح زمین و حرکاتش روی آن را دارد.

شرکت سازنده ادعا می کند، مورچه ها نشان می دهند بخش های اتوماتیک چگونه با همکاری یکدیگر وظایف پیچیده را انجام می دهند.

..................

خبر: راه اندازی نخستین شبکه سراسری سوخت رسانی هیدروژن در اروپا


 محققان اروپا با تبدیل هیدروژن به سوخت اصلی خودروها، نخستین شبکه سراسری سوخت رسانی هیدروژن را برای رانندگان خودروهای پیل سوختی در اروپا به راه می اندازند.

در حال حاضر دانمارک نخستین کشور دنیاست که در آن شبکه ملی سوخت رسانی برای هیدروژن وجود دارد.

یکی از راههای کاهش انتشار گاز دی اکسید کربن استفاده از هیدروژن به جای بنزین و دیزل است.

محققان طرح اروپایی تبدیل هیدروژن به سوخت اصلی خودروها در دانمارک به دنبال راهی برای پیشبرد این فناوری هستند.

دانمارک اولین کشور دنیاست که در آن شبکه ملی سوخت رسانی برای هیدروژن وجود دارد و حدود ۱۰ جایگاه سوخت رسانی هیدروژنی در نقاط استراتژیک این کشور راه اندازی شده است.

هدف "طرح اروپایی تبدیل هیدروژن به سوخت اصلی خودروها" این است که طی دو سال، حدود۵۰ جایگاه سوخت رسانی هیدروژنی در سرتاسر اروپا ساخته و تعداد خودروهای برقی هم که با هیدروژن کار می کنند دو برابر شود.

هدف این است که تا ۱۰ سال دیگر هیدروژن به عامل محرک صدها هزار خودرو در جاده های اروپا تبدیل شود.

..................

خبر: ساخت دیسک 25 گیگابایتی با عمر 1 میلیون سال!

 

دانشمندان دانشگاه فدرال کازان روسیه با همکاری محققان خارجی از دانشگاه هاروارد و کالج سلطنتی لندن یک دیسک جاودان با ظرفیت ذخیره سازی بسیار بالا ساختند که از شیشه کوارتز ساخته شده و عمری یک میلیون ساله دارد.

دانشمندان روسی در حال تکمیل کار بر روی تکنولوژی حافظه نوری فوق‌العاده پایدار برای ایجاد یک دیسک قادر به ذخیره اطلاعات به اندازه یک میلیون سال در شرایط خاص هستند.

این تحقیق ثبات داده‌های رمزگذاری شده را ثابت می‌کند و نتایج تقریبی نشان می‌دهد که داده‌ها بر روی دیسک بدون تغییر بیش از یک میلیون سال در شرایط ذخیره سازی نرمال حفظ می‌شوند.

دستگاه ذخیره‌سازی جدید از شیشه کوارتز ساخته شده است. برای ثبت داده‌ها، یک لیزر با سرعت فمتوثانیه(۱۵-۱۰ ثانیه)، پالس نوری بسیار کوتاه و قوی را بر روی یک قطعه کوارتز می‌تاباند.

این دیسک مقاوم در برابر آتش، اشعه و امواج الکترومغناطیسی است.

در مرحله فعلی، سازمان‌های دولتی مرتبط با کتاب و کتابخانه دولتی روسیه نخستین کاربران فناوری جدید خواهند بود.

این فناوری همچنین سازمان‌هایی را جذب می‌کند که نیاز به ذخیره سازی دراز مدت(برای بیش از 50 سال) یا ذخیره سازی داده‌ها به صورت دائمی دارن

..................

خبر: ساخت خودرو با زباله های بازیافتی اقیانوس

 

یک شرکت خودروسازی، اتومبیلی ساخته که بخشی از آن از بازیافت زباله های اقیانوسی تهیه شده است.

شرکت ولوو، نسخه ای خاص از سری خودروهای "V۹۰ Cross Country" را رونمایی کرده است که این خودرو به پاکسازی اقیانوس ها کمک می کند.

بخشی از درآمد فروش این خودرو به تامین سرمایه برخی برنامه های علمی رصد بهداشت دریاها اختصاص می یابد.

این خوردو با توجه به مدل های فعلی این شرکت ساخته شده و دارای چهار چرخ متحرک، شاسی های ساخته شده برای راحتی و کنترل هوای نامساعد است.

وجه تمایز این خودرو با بقیه خودروها، ویژگی هایی مانند یک چراغ قوه جداشدنی از بدنه و خروجی های برق است.

فرش کف خودرو نیز از اکونیل ساخته شده است؛ این ماده ۱۰۰ درصد نایلون بازیافتی است که بخشی از آن از تورهای ماهیگیری تهیه می شود.

..................

خبر: موفقیت اسپیس‌ایکس در پرتاب شانزدهمین موشک

 

شرکت اسپیس‌ایکس موفق شد با استفاده از موشک قابل بازیابی فالکون 9، یک ماهواره خصوصی کره‌ای را به مدار زمین ببرد.

این پرتاب، دومین پرتاب موشک اسپیس‌ایکس در ماه جاری و شانزدهمین پرتاب در سال 2017 محسوب می‌شود.

موشک "فالکون 9" (Falcon 9) شب گذشته ساعت 23:04 به وقت تهران ماهواره "کره‌ست-5"(KoreaSat 5) را که 3700 کیلوگرم وزن دارد، از پایگاه فضایی "کندی"(Kennedy) در فلوریدا به فضا برد.

این ماهواره که خدمات تلویزیونی ارائه می‌کند، با استفاده از صفحات خورشیدی و توان مصرفی 6.5 کیلووات نیرودهی می‌شود و در منطقه 113 درجه شرقی مناطق خاورمیانه، فیلیپین، ژاپن و کره را تحت پوشش قرار خواهد داد.

بخش اول موشک‌های فالکون 9 که از سوی اسپیس‌ایکس مورد استفاده قرار می‌گیرند، قابل بازیابی هستند و اسپیس‌ایکس موفق شد آن را بر روی سکوی فرود متحرک در اقیانوس اطلس و در حدود هشت دقیقه پس از پرتاب فرود آورد.

..................

خبر: ۱۲۶ میلیون کاربر آمریکایی فیسبوک در معرض پست‌های شرکت مرتبط با کرملین

 

فیسبوک می گوید پست هایی که توسط عوامل مستقر در روسیه آپلود شده، طی دو سال گذشته در معرض دید ۱۲۶ میلیون آمریکایی قرار گرفته است؛ بیشتر این پست ها شامل پیام های تفرقه انگیز در مورد مسائل اجتماعی و سیاسی بوده است. 

به گفته این شبکه اجتماعی، حدود ۸۰ هزار پست از این نوع قبل و پس از انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۶ تولید شد؛ این ۸۰ هزار پست بین ژوئن ۲۰۱۵ تا اوت ۲۰۱۷ منتشر شده است.

فیسبوک گفت که اینها توسط یک شرکت روسی مرتبط با کرملین پست شده است.

فیسبوک این آمار را پیش از جلسه ای در سنای آمریکا منتشر کرد که طی آن قرار است در کنار نمایندگان دو شرکت دیگر، توییتر و گوگل، درباره تاثیر تلاش های روسیه بر سایت های پرطرفدار سخن بگوید.

روسیه مکررا ادعاهای تلاش برای نفوذ در انتخابات آمریکا که به پیروزی دونالد ترامپ منجر شد را رد کرده است.

روز دوشنبه گوگل هم فاش کرد که "ترول های" روس (به اصطلاح عوامل تحریک و تفرقه در اینترنت) بیش از هزار ویدئو در ۱۸ کانال مختلف اینترنتی آپلود کردند.

همزمان توییتر نیز ۲۷۵۲ حساب که رد آن را به "آژانس تحقیقات اینترنتی" روسیه گرفت، شناسایی و معلق کرد.

فیسبوک اخیرا قرار بود سه هزار آگهی سیاسی را تحویل یک کمیته کنگره دهد که درباره دخالت روسیه در انتخابات آمریکا تحقیق می کند.

..................

خبر: رباتی که راحتی صندلی خودرو را می سنجد

 

شرکت خودروسازی فورد رباتی ساخته که نحوه نشستن راننده و مسافران روی صندلی های خودرو را شبیه سازی می کند تا تغییر شکل صندلی پس از ۱۰ سال متمادی استفاده را بررسی کند.

در حقیقت  این شرکت رباتی ساخته که به مهندسان شرکت کمک می کند تا میزان فرسودگی صندلی خودروها را پس از ۱۰ سال رانندگی آزمایش کنند.

این ربات می تواند به مدت سه هفته ۲۵ هزار بار روی صندلی خودرو بنشیند و تاثیر دهه ها استفاده از صندلی خودرو بر بدن راننده را بسنجد.

ربات مذکور نخست برای آزمایش راحتی صندلی های فورد فیستا به کار رفت و اکنون برای آزمایش تمام خودروهای اروپایی فورد به کار می رود.

شرکت در بیانیه ای می نویسد: رباتی ساخته شده تا مانند راننده روی صندلی بنشیند و نحوه نشستن راننده و مسافر در صندلی های خودرو را شبیه سازی کند.

 

نظرات : 0

ثبت نظر

11770