۱۴۰۳ دوشنبه ۱۶ مهر

GOLDEN NEWS / خبرهای طلایی پنجشنبه 2 آذر

ICTPRESS گزارش میدهد:

خبر: کامل‌ترین قفل دیجیتالی درب معرفی شد

شرکت "Gate Labs" یک قفل هوشمند برای منازل طراحی کرده که همه ویژگی‌های نمونه‌های قبل از خود را در بر گرفته است.

قبل از این، زنگ‌های ویدئویی ساخته شده بود که به کاربر اجازه می‌داد تا از طریق یک اپلیکیشن در تلفن هوشمند خود، پشت درب خانه را ببیند؛ همچنین قفل‌های هوشمند درب که به کاربر اجازه کنترل دیجیتالی افراد مجاز به ورود به خانه را می‌داد.

اکنون شرکت "Gate Labs" این دو دستگاه را در یک دستگاه در قالب"Gate Smart Lock" ترکیب کرده است.

این قفل دارای یک سیلندر محرک است که جایگزین قفل کنونی می‌شود.

گفته می‌شود که عملیات تعویض فقط چند دقیقه با استفاده از دو پیچ‌گوشتی طول می‌کشد و سپس به شبکه وای فای خانه متصل می‌شود.

هرگاه یک مهمان دکمه زنگ قفل را فشار داده و یا حتی فقط به قفل نزدیک شود و ردیاب حرکتی آن را فشار دهد، از طریق اپلیکیشن بر روی گوشی هوشمند، کاربر در هر کجا که باشد از آن مطلع خواهد شد.

سپس کاربر می‌تواند در یک مکالمه ویدئویی دو طرفه با شخص، با استفاده از دوربین داخلی، میکروفن و بلندگوی تعبیه شده در قفل، صحبت کند و از راه دور درب را باز کند تا به آنها اجازه داده شود وارد شوند.

این قفل جدید ضمن دارا بودن یک درگاه کلید سنتی، دارای یک صفحه‌کلید LED عددی است که به کاربران امکان می‌دهد قفل درب را با استفاده از یک کد عبور باز کنند.

یک رمز عبور یک بار مصرف را می‌توان به افرادی مانند پیک موتوری فرستاد؛ در حالیکه کدهایی نیز می‌توان فرستاد که برای چندین روز متوالی برای کسانی مانند مهمانانی که چند روز به خانه رفت و آمد دارند مفید هستند.

علاقه‌مندان به استفاده از "Gate Smart Lock"، می‌توانند آن را با قیمت 349 دلار خریداری کنند.

خبر: رونمایی از موبایلی با قابلیت فیلمبرداری خارق العاده در CES2018

شرکت سامسونگ قصد دارد در ماه ژانویه از پرچمدار جدید خود موبایل گلکسی S۹ در نمایشگاه CES رونمایی کند.

این موبایل قابلیت فیلمبرداری هزار فریم در ثانیه را دارد.

این درحالی است که به طور معمول این تولید کننده کره جنوبی، موبایل های خود را در ماه مارس رونمایی می کند؛ اما به گفته کارشناسان این تصمیم برای افزایش فروش موبایل های برند سامسونگ و رقابت با اپل اتخاذ شده است.

همچنین گزارش های دیگر حاکی از آن است که سامسونگ در این نمایشگاه از موبایل دیگری نیز رونمایی می کند که انعطاف پذیر است و مانند طومار لوله می شود.

برخی مشخصات این موبایل عبارتند از: نمایشگر بدون حسگر اثر انگشت، جک هدفون ۳.۵ میلیمتری، دوربین با دو لنز، دوربین پشتی با قابلیت فیلمبرداری هزار فریم در ثانیه، طراحی ماژولی، قابلیت های مربوط به هوش مصنوعی، فناوری شناسایی صورت.

این دستگاه در دو مدل گلکسی S۹ با نمایشگر ۵.۸  و گلکسی S۹ Plus با نمایشگر  ۶.۲ اینچی و قیمت های ۹۱۶ و ۱۰۳۶ دلار عرضه می شود.

خبر: انتشار قابلیت‌های فناوری خودروهای خودران اپل

اپل جزئیالت فناوری "لیدار" را منتشر کرد که نشان می‌دهد این خودرو خودران چگونه با استفاده از حسگرهای کمتر، دوچرخه‌سواران و افراد پیاده را زیر نظر می‌گیرد.

اپل که با پژوهش خود درمورد خودرو خودران همه را شگفت‌زده کرده، پژوهشی شبیه به نخستین پژوهش خود در مورد این موضوع منتشر کرده ‌است.

این مقاله که در سایت عمومی" Arxiv" منتشر شده، اغلب  برای ارائه پیش‌زمینه مقدماتی پیش از انتشار مقاله در قالب نهایی، به کاربران ارائه می‌شود.

این گزارش توصیفی، روش جدیدی را برای استفاده از "لیدار" (LiDAR) - یکی از فناوری‌های سنجش از راه دور که از طریق روشن کردن هدف با لیزر و تجزیه و تحلیل نور منعکس‌شده، فاصله‌ها را اندازه‌گیری می‌کند- و "وکسل‌نت" (VoxelNet) –یک سیستم میان‌شبکه‌ای از عناصر حجمی که نمودار تعامل کاربر سه بعدی ارائه می‌کند- ارائه می‌دهد.

این محصول، موجب سهولت شرایط برای خودروهای خودران می‌شود تا فقط موقعیت اشیاء را بررسی نکنند، بلکه به ارائه اطلاعات مهمی مانند این که اشیا افراد پیاده یا دوچرخه‌سوار نیستند، می‌پردازد.

با این که بخش علمی این مقاله جالب است، شگفت‌آورترین بخش آن انتشار جزئیات فنی است.

تاکنون، شرکت اپل، بیشتر پژوهش‌های اختصاصی خود را حفظ کرده‌ است و این رویکرد می‌تواند جذب بهترین دانشمندان و مهندسانی را که به انتشار آثارشان و بررسی آن‌ها تمایل دارند، دشوار سازد.

در ماه ژوئیه، این شرکت، با انتشار مجله " Apple Machine Learning"، موفق شد مستقیما قدمی در این راه بردارد.

درهرحال، انتشار این مقاله در سایت Arxiv، اولین انتشار خارجی در مورد خودروهای خودران است.

لیدار در فهم جایگاه دقیق اشیاء در فضای سه‌بعدی عالی است، اما تصاویر با وضوح بسیار کمی ارائه می‌شود.

وسایل نقلیه برای فهم دقیق ماهیت اشیا، باید به حسگرها و دوربین‌های دیگری تکیه کنند که هزینه و تنگناهای پردازشی را اضافه می‌کند.

گروه اپل به نتایج بسیار امیدوارکننده‌ای در بررسی داده‌های پراکنده لیدار دست یافته‌ و قادر است افراد پیاده را از دوچرخه‌سواران تفکیک کند.

این محققان می‌گویند تاکنون به نتایجی بهتر از دیگر روش‌ها دست یافته اند که احتمال دارد روزی خودروهای خودران را ارزان‌تر و امن‌تر کند.

به هر حال، این پژوهش هنوز در مراحل اولیه است و آزمایش جاده‌ای آن صورت نگرفته است.

"تیم کوک" (Tim Cook)، مدیر شرکت اپل، خودروهای خودران را "مادر همه پروژه‌های  هوش مصنوعی" می‌نامد و این پژوهش نشان می‌دهد که چگونه رانندگی خودران از فناوری  یادگیری ماشین سود می‌برد.

خبر: تشخیص بیماری از درون بدن با نانو ربات جلبکی

محققان دانشگاه منچستر با استفاده از جلبک موفق به ساخت نانو ربات‌های زیستی شده‌اند که می‌تواند با حرکت در بدن بدون هیچ عوارضی بیماری‌ها را تشخیص دهد.

نانو ربات‌ها سبب ایجاد یک انقلاب همه‌جانبه در پزشکی شده‌اند و این امکان را به پزشکان می‌دهند که بدون انجام جراحی‌های متعدد و یا استفاده از روش‌های درمانی مخرب بتوانند به بیماران کمک کنند.

اما این دستاورد جدید تا به حال با دو چالش مهم روبرو بوده است؛ یکی رساندن این نانو ربات‌ها به محل مورد نظر در بدن و همچنین خارج کردن آنها پس از آنکه وظیفه خود را انجام می‌دهند.

محققان دانشگاه منچستر راهکاری برای این چالش‌ها یافته‌اند و تصمیم گرفته‌اند ربات‌ها را از جنس مواد طبیعی بسازند.

در این پروژه محققان از جلبک "اسپرالینا"(Spirulina) که در فروشگاه‌های مواد غذایی پیدا می‌شود استفاده کرده‌اند.

این ترکیب طبیعی که هیچ عارضه‌ای ندارد به راحتی قابل پیگیری و کنترل است.

این نانو ربات‌های طراحی شده دارای یک آهن اکسید خارجی هستند که به پزشکان این اجازه را می‌دهد تا با استفاده از تصویربرداری "ام.آر.آی"(MRI) آنها را از خارج بدن کنترل کنند.

به عبارتی این نانو ربات‌ها دارای فلورسنت داخلی هستند و به صورت نقاط نورانی در تصویربرداری دیده می‌شوند و به علاوه زمان کمتری برای رسیدن به نقطه هدف در بدن نیاز دارند.

نانو ربات‌های جلبکی بسیار انعطاف‌پذیر هستند و می‌توانند برای دارورسانی نیز مورد استفاده قرار بگیرند و هدف اصلی آنها تشخیص بیماری و معاینه بخش‌هایی است که دسترسی به آنها مشکل است.

این تحقیقات در مراحل ابتدایی خود قرار دارد و محققان باید عملکرد آنها را در آزمایش‌های متعدد مورد بررسی قرار دهند، اما تا همین مرحله نیز ثابت شده است که می‌توان با استفاده از آنها بسیاری از چالش‌های پیش روی نانوربات‌های تشخیصی و دارورسان را حل کرد.

خبر: شناسایی میدان مین با گیاهان هوشمند

ارتش آمریکا سعی دارد گیاهان هوشمندی بسازد که می توانند مواد شیمیایی و سیگنال های الکترومغناطیسی را ردیابی کنند.

همچنین می توان از آنها برای شناسایی میدان مین استفاده کرد.

سازمان "DARPA" مشغول تولید نوعی از گیاهان تغییر یافته ژنتیکی است که می توانند تهدیدها را ردیابی و به طور نامحسوس جاسوسی کنند.

هدف این بازوی ارتش آمریکا مهندسی گیاهان است تا بتوانند نوع خاصی از مواد شیمیایی، پاتوژن، اشعه های رادیواکتیو و حتی سیگنال های الکترومغناطیسی و هسته ای را ردیابی کنند.

در همین راستا سخت افزارهایی مانند ماهواره بر این گیاهان نظارت می کنند.

از این گیاهان هوشمند می توان برای فعالیت های غیر نظامی نیز استفاده کرد؛ به عنوان مثال می توان آنها را برای شناسایی مناطق مین گذاری شده نیز به کار گرفت.

در این پروژه، محققان سعی دارند قابلیت های معمول گیاهان برای ردیابی محرک ها در محیط و پاسخ به آنها را افزایش دهند.