۱۴۰۳ شنبه ۳۱ شهریور

GOLDEN NEWS / خبرهای طلایی دوشنبه 25 دی

ICTPRESS گزارش میدهد:

 

 

 

 

خبر: تولید لوازم بهداشتی و آرایشی با کمک فناوری نانو

پژوهشگران دانشگاه صنعتی امیرکبیر با تولید نانولوله‌های پپتیدی روشی را برای تولید کالاهای بهداشتی ارائه کردند.

استفاده از مواد طبیعی زیست سازگار و زیست تخریب‌پذیر برای تولید کالای بهداشتی به منظور کاهش خطرات مواد مصنوعی هدف اجرای این مطالعات بوده است.

در این تحقیق پدهای آرایشی تولید شده که در آنها از ترکیب نانولوله‌های پپتیدی به عنوان یک نانوحامل طبیعی و یک ماده موثر برای پوست انسان استفاده شده است.

برای تولید این حامل طبیعی در ابتدا محلول پپتیدی و سپس سنتز نانولوله‌های پپتیدی تهیه شده است.

با بارگذاری ماده موثر برای پوست در نانولوله‌ها، اقدام به بارگذاری نانوحامل‌ها بر روی کالای پنبه‌ای شده است.

در نهایت با استفاده از نانولوله‌های پپتیدی منسوجات آرایشی – بهداشتی تولید شد.

زیست‌سازگاری، زیست‌تخریب پذیری، استفاده از روش خودآرایی به عنوان یک روش نسبتا کم هزینه که به صورت خود به خودی انجام می‌شود از مزایای نانولوله‌های حامل پپتیدی است.

روش نسبتا آسان و کم هزینه با قابلیت تولید منسوجات بهداشتی، استفاده از مقدار کم مواد نانو مقیاس و دستیابی به خصوصیات مطلوب از دیگر مزایای محصول نهایی تولید شده به شمار می‌رود.

..................

 

خبر: ابداع یک باتری قلمی که هیچ‌گاه خالی نمی‌شود

شرکت آمریکایی اوسیا (Ossia) قصد دارد با عرضه یک باتری بی‌سیم که نیازی به تعویض ندارد، از دور ریختن سالانه باتری‌ها جلوگیری کند.

نام این محصول "باتری همیشگی کوتا" (Cota Forever Battery)است و شاید هرگز نیاز به جایگزین کردن آن نباشد.

این باتری، نیروی خود را از "کاشی کوتا" (Cota Tile) می‌گیرد؛ این شرکت، "کاشی کوتا" را یک فرستنده قدرت بیسیم در قالب یک کاشی سقف کاذب تعریف می‌کند.

این فرستنده در خانه مورد استفاده قرار می‌گیرد و شاید روی یک دیوار نصب شود و نیروی برق را روی طیف 2.4 گیگاهرتز، به یک گیرنده کوچک در باتری می‌رساند.

امواج رادیویی مورد استفاده کوتا (با فرکانس 2.4 گیگاهرتز) تقریبا دنیای ما را می‌بیند؛ مثل اینکه از آینه و شیشه ساخته شده باشد.

به گفته اوسیا، کار کردن کوتا به این دلیل است که فرستنده آن، دهها آنتن فرکانس رادیویی کوچک یا آر اف، به همراه آنتن‌های مشابهی که در داخل باتری قلمی، محفظه شارژ یا گوشی هوشمند فرضی نصب شده‌اند، در بر دارد.

این فرستنده، یک سیگنال آر ‌اف مستقیم و متمرکز را به دستگاهی که در خانه قرار دارد، می‌رساند که با آنتن‌های آر ‌اف خود این دستگاه جذب و به نیروی قابل استفاده تبدیل می‌شود.

به گفته این شرکت، باتری کوتا تنها محدود به چند فوت نیست؛ قدرت این کاشی می‌تواند چندین دستگاه در حال حرکت را بدون خط دید و در فاصله دور نیرو ببخشد.

.................

 

خبر: ایجاد حفره نوری در گرافین برای افزایش جذب نور

پژوهشگران آمریکایی دانشگاه فلوریدای مرکزی در پژوهش اخیر خود راهی برای افزایش جذب نور در گرافین یافته‌اند.

گرافین، ماده دو بعدی شگفت‌انگیزی که از یک صفحه کربنی به ضخامت یک اتم ساخته شده، قدرت‌های بسیاری دارد اما یکی از مواردی که در آن چندان فوق العاده نبوده، جذب نور است.

در حالت معمول، گرافین می‌تواند تنها کمتر از دو درصد از طیف نور قابل مشاهده را جذب کند.

پژوهش‌های پیشین در تلاش برای افزایش این آمار، ذرات فلزی را در صفحات گرافین جای داده‌اند اما این کار تنها منجر شد خود فلز، نور را جذب کند که برای ماده زیرین آن فایده کمی داشت.

در پژوهش جدید، گروه دانشگاه UCF تصمیم گرفت به جای تغییر ترکیب گرافین، شکل آن را تغییر دهد.

برای انجام این کار، ابتدا دانشمندان، گرافین را روی یک لایه پلیمری قرار دادند، سپس یک الگوی نانومقیاس را به آن متصل کردند.

این کار، یک حفره نوری را در گرافین ایجاد کرد؛ بنابراین هنگام تابش نور به آن، امواج میان سطوح گرافین، جلو و عقب می‌روند؛ در نتیجه، این ماده، نسبت به حالت معمول خود، نور بیشتری جذب می‌کند.

پژوهشگران می‌گویند طراحی آنها، به یک لایه گرافین امکان می‌دهد که بیش از 45 درصد نوری که به آن می‌تابد، جذب کند اما معتقدند با بهینه‌سازی بیشتر، می‌توان این رقم را به 90 درصد رساند.

این تکنیک، به صورت پویایی قابل تنظیم است و امکان جذب طول موج‌های نور مورد نیاز را برای گرافین فراهم می‌سازد.

با این قابلیت، گرافین می‌تواند در ابزارهای الکترونیک نوری مانند سیستم‌های دید در شب، دوربین‌های مادون قرمز، حسگرهای گازی و شیمیایی، صفحات لمسی و ابزارهای تست قند خون، کاربردهای نهایی داشته باشد.

این پژوهش، در مجله " Physical Review B" به چاپ رسید.

..................

 

خبر: نجات جان بیماران اورژانسی با هوش مصنوعی

سیستم پیشرفته ای با نام "کورتی" که توسط محققان هلندی طراحی شده می تواند با درک صحبت های نزدیکان یک بیمار در معرض خطر که با مراکز اورژانس تماس گرفته اند، علت بیماری ناگهانی و به خصوص حمله قلبی را تشخیص دهد و به کارکنان اورژانس کمک کند تا سوالات مناسب تری برای تشخیص دقیق تر علت اصلی مشکل مطرح کنند.

این سیستم هوش مصنوعی کارکردهای دیگری نیز دارد؛ از جمله به عوامل اورژانس یادآوری می کند تا حتما آدرس دقیق محل حضور بیمار را سوال کنند و همچنین مسیر حرکت آمبولانس به محل مذکور را نیز بررسی می کند تا از انحراف از مسیر مناسب جلوگیری شود.

این سیستم هوش مصنوعی به مرور زمان و با ذخیره سازی اطلاعات بیشتری در مورد انواع بیماری ها باهوش تر می شود و می تواند تشخیص های دقیق تری ارائه کند تا از این طریق جان بیماران از مرگ نجات پیدا کند.

همچنین کورتی قادر به ارائه دستورالعمل های چند مرحله ای برای بهبود وضعیت حاد افراد است.

قرار است سیستم یادشده در آینده در تعدادی از کشورهای اروپایی و آمریکا مورد استفاده قرار بگیرد.

..................

 

خبر: مایکروسافت روی کنترل ذهنی برنامه‌ها کار می‌کند

شرکت مایکروسافت چندین سال است که روی رابط‌های مغز-کامپیوتر کار می‌کند، اما اکنون به یک پتنت در زمینه سیستم سنجش مغزی دست یافته است که تجربه برنامه‌ها را در هنگام استفاده از سیستم‌های مبتنی بر حرکت در هدست‌های واقعیت ترکیبی و کامپیوترها، بهبود می‌بخشد.

این پتنت که "تغییر حالت برنامه در استفاده از داده‌های نورولوژیکی" نام دارد، روی استفاده از گره‌های نوار مغزی یا الکتروانسفالوگرافی (EEG) برای سنجش فعالیت مغز کار می‌کند.

معمولاً از EEG در زمینه‌های بالینی استفاده می‌شود، بدین صورت که از یک باند ویژه -که به دور سر شخص بسته می‌شود- برای این منظور استفاده می‌گردد.

این فناوری به خوبی با هدست هولولنز مایکروسافت مطابقت دارد؛ البته این هدست، اولین ابزاری نیست که از EEG بر روی آن بکار گرفته شده است، اما یکی از ابزارهای مفید و عملی برای آزمایش کاربرد EEG و نقش آن در بهبود رایانش محسوب می‌شود.

مایکروسافت در پی آن است که حالت برنامه در استفاده از ذهن را تغییر داده و این رویکرد را در زمینه نرم‌افزار مدل‌سازی سه بعدی بیان نماید.

در چنین محیطی، اقداماتی نظیر کلیک و دراگ، بسته به حالت برنامه در زمان دریافت مقدار ورودی، نتایج دیگری خواهد داشت.

به عنوان مثال، کلیک و دراگ، می‌تواند یک شیء را انتخاب نموده و حرکت دهد، یک خط رسم کند یا لبه را روی برنامه تعریف نماید.

همچنین زمانی که یک عملیات خاص در دسترس نیست، کاربر می‌بایست وارد منو شده و حالت برنامه را تغییر دهد.

کاربران با وجود پتنت جدید، می‌توانند با فکر کردن، کارهای خود را انجام دهند.

نظرات : 0

ثبت نظر

81040