۱۴۰۳ شنبه ۳۱ شهریور

جهان «های تک» در هفت روز

به گزارش شبکه خبری ICTPRESS، جهان فناوری نوین مملو از رویدادهای گوناگون و خبرهای شگفت انگیزست که برخی در باورها نمیگنجد اما واقعیت دارد یا بزودی به واقعیت میپیوندد. 

 

 

 

 

 

آنچه که در ادامه مشاهده میکنید گزارشی از خبرهای مهم هفت روز گذشته (منتهی به 8 آوریل 2018) در جهان فناوری نوین است:

 

زنبورهای رباتیک به مریخ می روند

محققان در حال ساخت زنبورهای رباتیک هستند که برای اکتشافات فضایی در سطح مریخ طراحی شده اند. 

این پرنده های بال دار رباتیک به اندازه یک زنبور عسل هستند و می توانند کیفیت ماموریت های اکتشافی در سطح مریخ را به طور قابل توجهی ارتقا دهند.

این ربات های کوچک که موضوع پروژه ای تحت حمایت مالی ناسا هستند، مجهز به حسگرها و ابزارهای مخابراتی بی سیم خواهند بود و از یک کاوشگر مریخ مانند 'کیوروسیتی' ناسا به عنوان یک محل شارژکننده استفاده می کنند.

این زنبورهای رباتیک که Marsbee نام دارند، می توانند به سرعت بر سطح سیاره مریخ حرکت کنند و اطلاعات را به این کاوشگر که به صورت مرکز اصلی مخابراتی نیز عمل می کند، بازگردانند.

نتایج اولیه حاصل از ساخت این زنبورهای رباتیک نشان می دهند که مشابهت فیزیکی این ربات ها به حشره به آنها اجازه می دهد که در جو مریخ که اتمسفری رقیق تر از زمین دارد، شناور شوند.

.................

 

ایجاد عضله قلب انسان با استفاده از سلول‌های بنیادی برای نخستین بار

دانشمندان دانشگاه  کلمبیا توانستند برای نخستین بار عضله قلب انسان را به وجود آورند که درست همانند قلب واقعی عمل می‌کند.

دانشمندان تنها طی چهار هفته توانستند این عضله قلب را با استفاده از سلول‌های بنیادی به وجود آورند که همانند قلب یک انسان بالغ عمل می‌کند و برای تحقیقات پزشکی مفید است.

این پیشرفت یک گام مهم در مطالعه فیزیولوژی انسانی است، زیرا برای محققان راهی برای آزمایش بیماران در شرایطی مانند نارسایی قلبی را فراهم می‌سازد.

در این تحقیق دانشمندان سلول‌های بنیادی زودرس را مورد استفاده قرار دادند زیرا آنها به راحتی قابل دستکاری بودند و بنابراین محققان امیدوار بودند این سلول‌ها بتوانند به تحریک‌هایی که به منظور سرعت بخشیدن به رشدشان اعمال می‌شد پاسخ دهند.

برای تسریع رشد بافت‌های قلب محققان پالس‌های الکتریکی را به قلب ارسال کردند و آن را به اندازه کافی تحریک کردند تا آن را تکان دهد، دقیقا همان چیزی که در عضله قلب سالم در بدن اتفاق می‌افتد.

دانشمندان همچنین توانستند این روش را برای اندازه گیری فرکانس، دامنه، نیروی انقباض و پاسخ آن به داروها توسعه دهند.

این پیشرفت همچنین آنها را قادر می‌سازد که بافت قلبی را دستکاری کنند تا آن مانند قلب یک بیمار عمل کند تا محققان بتوانند وضعیت‌های تهدید کننده‌ای را که بر اندام و همچنین پاسخ آن به داروهای خاص تاثیر می‌گذارد، بررسی کنند.

.................

 

کیبورد جدید با ظاهر ماشین‌تایپ

فرقی نمی‌کند که نویسنده وبلاگ هستید یا برنامه نویس، باید با کیبوردی که از آن استفاده  می‌کنید راحت باشید و به نوعی از آن الهام بگیرید.

کیبورد وایرلس Lofree Four Seasons نیز دقیقا با همین هدف طراحی شده است؛ این دستگاه که با Mac، PC، IOS و Android سازگار است و یکی از کاربردی‌ترین محصولات جانبی است که می‌توانید از آن استفاده کنید.

کیبورد Lofree مدل "Four Seasons" طراحی جالبی دارد و دستگاهی از دهه 1950 به نظر می‌آید که در عین حال ترکیبی از قابلیت‌های تکنولوژی پیشرفته نیز در آن دیده می‌شود.

این کیبورد جذاب، بدون سیم یا وایرلس است و با وجود نور دل نشین پشت تمام دگمه‌های بزرگش، تایپ در تاریکی شب یا اتاق‌های تاریک راحت تر می‌شود.

 4 رنگ کلاسیک برای این کیبورد در نظر گرفته شده که با الهام از فصل‌های بهار، تابستان، پاییز و زمستان طراحی شده است و مدل کنونی این کیبورد در حال حاضر با قیمت 119 دلار به فروش می‌رسد.

.................

 

افزایش کارایی غشاهای صنایع لبنی با 4 نوع نانو ذره

پژوهشگران دانشگاه خوارزمی با ارزیابی عملکرد چهار نانو ذره توانستند کارایی غشاهای مورد استفاده در صنایع لبنی را افزایش دهند.

هدف از انجام این طرح ارزیابی میزان کارایی چهار نوع نانو ذره مختلف در بهبود عملکرد غشاهای پلیمری است که کاربردهایی در صنایعی چون صنعت تولید لبنیات دارند.

اضافه شدن نانو ذرات به ساختار غشاها موجب ایجاد و یا افزایش خاصیت آب‌دوستی آنها می‌شود.

در این طرح نانو ذرات سیلیکا، دی‌اکسید تیتانیوم، نانو لوله کربنی و نانورس اصلاح‌شده به ساختار غشا افزوده شده

این نانو ذرات به دلیل برخورداری از خاصیت آب‌دوستی از یک‌سو، بهبود توزیع و اندازه تخلخل‌ها از سوی دیگر موجب می‌شوند تا بازدهی فیلتراسیون این غشاها به‌طور قابل‌توجهی بهبود یابد.

همچنین نانوذرات اضافه شده به ساختار غشا با ایجاد خاصیت ضدگرفتگی موجب می‌شوند تا عمر آنها نیز افزایش چشمگیری داشته باشد.

در این طرح از غشاهای پلیمری از جنس پلی وینیلیدن فلوراید (PVDF) به ‌عنوان نمونه‌های خام استفاده شده و طی عملیاتی درصدهای مختلفی از چهار نوع نانوذره سیلیکا، دی‌اکسید تیتانیوم، نانولوله کربنی و نانورس اصلاح شده به درون ساختار غشا تزریق شده است.

ساختار غشا به کمک میکروسکوپ الکترونی و نیروی اتمی و عملکرد غشا به کمک روش‌های مختلف ارزیابی نظیر آزمون تعیین میزان فلاکس آب و محلول پروتئینی و همچنین میزان پس‌زنی آلبومین گاوی سنجیده می شود.

نتایج به‌دست‌آمده از ارزیابی این غشا نشان‌دهنده افزایش 135 درصدی در فلاکس، 33 درصدی بازیابی فلاکس و 100 درصدی در پس زدن پروتئین است.

.................

 

باریک ترین لپ تاپ بازی دنیا عرضه شد

شرکت ایسوس باریک ترین لپ تاپ برای اجرای بازی های ویدئویی را عرضه کرد که در آن از سخت افزار قدرتمند و به روز استفاده شده است.

این لپ تاپ که )501ROG Zephyrus M (GM نام دارد، دارای پردازنده گرافیکی GTX1070  شرکت جی فورس و پردازنده جدیدH  8750-7Core i ساخت شرکت اینتل است.

نرخ تازه سازی نمایشگر این لپ تاپ ۱۴۴ هرتز است که در نوع خود منحصر به فرد محسوب می شود و زمان واکنش آن در زمان اجرای انواع بازی های رایانه به ۳ میلی ثانیه کاهش یافته است.

لپ تاپ یادشده دارای نمایشگر ۱۵.۶ اینچی با دقت ۱۹۲۰ در ۱۰۸۰ پیکسل بود و میزان رم دی دی آر۴ آن به ۳۲ گیگابایت می رسد.

حافظه اس اس دی داخلی این لپ تاپ به انتخاب کاربر ۲۵۶ یا ۵۱۲ گیگابایت بوده و میزان حافظه اچ دی دی آن به یک ترابایت می رسد. دو بلندگوی ۳.۵ واتی از جمله دیگر امکانات این لپ تاپ ۲.۵ کیلوگرمی است.

.................

 

استفاده از هوش مصنوعی به عنوان "دستیار" در حوزه شیمی

گروهی از پژوهشگران آلمانی، یک سیستم هوش مصنوعی ابداع کرده‌اند که قابلیت تشریح واکنش‌های شیمیایی را از راه آنالیز سنتز برگشتی(retrosynthesis) دارد. 

سیستم‌های هوش مصنوعی برای تقریبا هر جنبه‌ای از رشته‌های علمی، رشد داشته‌ است اما این ابزار جدید، می‌تواند کمک موثری برای شیمیدانان باشد.   

این گروه پژوهشی، یک برنامه یادگیری عمیق رایانه‌ای ابداع کرد که جزئیات توالی واکنش‌های شیمیایی مورد نیاز را برای ایجاد مولکول‌ها و ترکیبات آلی مشخص می‌کند.

این نرم‌افزار از سیستم‌های هوش مصنوعی الهام می‌گیرد که از توانایی انسان در بازی آنلاین پیشی گرفته‌اند.

نرم‌افزاری مانند آلفاگو(AlphaGo)، درخت جستجوی مونت کارلو(MCTS) را با شبکه‌های عصبی عمیقی که از یادگیری ماشینی و هوش مصنوعی استفاده می‌کنند، ترکیب می‌کند؛ بنابراین پژوهشگران آلمانی به منظور برنامه‌ریزی واکنش‌ها از همین فناوری برای سنتز شیمیایی یا آنالیز سنتز برگشتی استفاده کردند.

این دستگاه تقریبا 12.4 میلیون واکنش شیمیایی آلی تک‌مرحله‌ای را می‌داند؛ این موضوع، امکان پیش‌بینی واکنش شیمیایی را از هر مرحله‌ای برای دستگاه فراهم می‌کند و تمرین‌های مشابهی را برای سنتزهای چندمرحله‌ای به کار می‌گیرد.

این شبکه‌های عصبی عمیق، برای پیش‌بینی اینکه چه واکنش‌هایی با یک مولکول خاص ممکن هستند، استفاده می‌شوند. این رایانه با استفاده از درخت جستجوی مونت کارلو می‌تواند پیش‌بینی کند که آیا واکنش‌های پیش‌بینی شده واقعا به مولکول موردنظر منتهی می‌شوند یا نه.

.................

 

ربات نقاشی روی دیوار ساخته شد

یک شرکت طراحی و مهندسی، رباتی به نام Scribit ساخته که می تواند روی دیوار نقاشی کند.

این ربات در دو محور روی سطوح عمودی مانند دیوار، پنجره و وایت برد حرکت می کند و تصاویری نقاشی می کند یا متن می نویسد.

این دستگاه آلومینیومی به وسیله دو کابل مورب، معلق می ماند و می توان آن را در ۵ دقیقه آماده کرد.

به گفته شرکت برای استفاده از آن فقط به دو میخ و یک پریز برق نیاز است؛ همچنین ربات دارای چهار مارکر با رنگ های مختلف و پاک کن است؛ بنابراین می توان نقاشی های قدیمی را پاک کرد و در همان نقطه نقاشی های جدیدی طراحی کرد.

کاربران با استفاده از اپلیکیشن مخصوص می توانند تصاویر یا متن را در این ربات متصل به اینترنت آپلود کنند و ابعاد فضای درنظر گرفته شده برای نقاشی را در این اپلیکیشن ثبت کنند.

شرکت سازنده در ۱۶آوریل ربات مذکور را در میلان رونمایی می کند. 

نظرات : 0

ثبت نظر

16811