۱۴۰۳ شنبه ۳۱ شهریور

جهان «های تک» در هفت روز

به گزارش شبکه خبری ICTPRESS، جهان فناوری نوین مملو از رویدادهای گوناگون و خبرهای شگفت انگیزست که برخی در باورها نمیگنجد اما واقعیت دارد یا بزودی به واقعیت میپیوندد. 

 

 

 

 

آنچه که در ادامه مشاهده میکنید گزارشی از خبرهای مهم هفت روز گذشته (منتهی به 15 آوریل 2018) در جهان فناوری نوین است:

 

 

 

داروی حفاظت از فضانوردان در برابر اشعه های فضایی

گروهی از محققان تصمیم دارند با یک طرح جدید از فضانوردان در برابر اشعه های فضایی محافظت کنند؛ این طرح حتی می تواند فضانوردان را بدون قرار گرفتن در معرض اشعه های مرگبار فضایی در سفری سه ساله به مریخ برساند.

محققان شرکت Insilico Medicine Inc (فعال در حوزه هوش مصنوعی) معتقدند اکتشافات بشر در حوزه ژن درمانی و تولید دارو برای ماموریت های آینده فضانوردان به اعماق فضا، کمک بسزایی خواهد کرد.

به همین دلیل دانشمندان سعی دارند داروهایی شخصی سازی شده برای بدن فضانوردان تهیه کنند؛ آنها از هوش مصنوعی استفاده می کنند تا متوجه شوند کدام سلول ها در برابر دیگری مقاوم هستند و با استفاده از ژن درمانی آن را قدرتمندتر می کنند.

دانشمندان تخمین می زنند سفر رفت و برگشت به مریخ  فضانوردان را در برابر mSv۶۰۰ اشعه قرار دهد.

این درحالی است که طبق استاندارد، هر فضانورد در طول حیات خود نباید در برابر اشعه هایی با شدت ۸۰۰ تا mSv ۱۲۰۰ قرار بگیرد.

به گفته محققان میزان اشعه هایی که فضانوردان در برابر آن قرار می گیرند ۴۰ تا ۱۰۰ برابر میزانی که به ساکنان زمین می رسد.

.................

 

 

 

تولید مایع با پرینتر سه بعدی!

محققان آزمایشگاه برکلی با همکاری وزارت انرژی آمریکا روشی برای ساختن سازه های ۳ بعدی از مایعات را طراحی کرده اند. 

 آنها با استفاده از یک پرینتر ارتقا یافته سه بعدی، رشته های آب به قطر یک میلی متر را به روغن سیلیکون تزریق کردند تا لوله هایی از مایع در یک مایع دیگر بسازند.

این روش را می توان برای تولید مایعات الکترونیکی و ساخت دستگاه های انعطاف پذیر به کار برد. 

این طبقه جدیدی از مواد است که کاربردهای بسیاری مانند سنتزهای شیمیایی و انتقال یون در کاتالیست را دارد.

در این روش آب پس از تزریق به سیلیکون به شکل قطره در نمی آید؛ زیرا یک ماده فعال سطحی(سورفاکتانت) در مقیاس نانو درون لوله های تزریقی به وجود می آید که در محاصره آب است؛ بنابراین این امر از تنش سطح مایع می کاهد و آب را از روغن سیلیکون جدا می کند.

نانو ذره ای متشکل از ذرات نانو طلا و پلیمرهای پیونددهنده، دور رشته های آب ایجاد و باعث می شود ساختار به همان شکل خود باقی بماند.

محققان با کمک این روش ساختارهای مختلفی ساختند که طول برخی از آنها چند متر است.

.................

 

 

 

رایانه‌های سریع‌تر و کارآمدتر با ترکیب نور و الکترونیک 

شرکت "Ayar Labs"، زیرمجموعه موسسه فناوری ماساچوست(MIT)، تراشه‌هایی ابداع کرده است که داده‌ها را توسط نور جابجا می‌کند، اما محاسبات را به صورت الکترونیکی انجام می‌دهد.

این تراشه‌های "اپتو الکترونیک" جدید برای سرعت بخشیدن به انتقال داده‌ها از تراشه‌های پردازنده معمولی، طوری طراحی شده‌اند که به میزان 95 درصد، مصرف انرژی را در ارتباط تراشه به تراشه کاهش داده و می‌تواند تا 50 درصد باعث کاهش انرژی مصرفی کلی شود.

این تراشه ها می‌تواند داده‌های دیجیتالی فرستاده شده را در طول موج‌های مختلف نوری رمزگذاری، انتقال و رمزگشایی کند.

آنها می‌توانند این اجزا را با مبادله برخی از لایه‌های الکترونیکی و جایگزینی آنها با نور برای طراحی پیکربندی شده، به تراشه‌های معمولی منتقل کنند.

از آنجایی که نور و الکترونیک به صورت هم‌زمان در این تراشه حضور دارند، بنابراین هیچ مسی وجود ندارد و انتقال کاملا نوری است.

به گفته "MIT"، نخستین محصول این فناوری جدید، یک سیستم ورودی-خروجی نوری به نام "برلیان" است که در سال 2019 به بازار عرضه خواهد شد.

تراشه‌های جدید اپتوالکترونیکی به عنوان ابزار کاربردی در معماری ابررایانه‌ها و مراکز داده محسوب شده و حتی ممکن است به خودروهای خودران نیز راه پیدا کنند.

.................

 

 

 

ساخت حافظه هولوگرافیک با قابلیت ذخیره اطلاعات ۱۰۰۰ دی وی دی

ذخیره سازی حجم بالایی از اطلاعات یک چالش جدی برای انسان ها تلقی می شود؛ 90 درصد از کل داده های جهان در دو سال اخیر تولید شده است و هر روز 2.5 کوانتیلیون بایت اطلاعات جدید به این مجموعه اضافه می شود. 

محققان چینی موفق به ابداع نوعی نانوفیلم شده اند که 80 برابر باریک تر از موی انسان است و قادر به ذخیره سازی حجم زیادی از اطلاعات به صورت هولوگرامی است.

تنها می توان بر روی یک بخش از این نانوفیلم در ابعاد 10 در 10 سانتیمتر، اطلاعات بیش از 1000 دی وی دی را ذخیره کرد که معادل 8.5 ترابایت داده است.

انتقال اطلاعات به این نانوفیلمها نیز با سرعت انجام می شود؛ این سرعت برابر با یک گیگابایت در ثانیه است که 20 برابر بیشتر از سرعت قرائت اطلاعات در حافظه های فلش جدید است.

برای انتقال و نگارش اطلاعات بر روی این نانوفیلم ها از اشعه لیزر استفاده می شود.

سطح نانوفیلم های مذکور متشکل از نانوذرات نقره ای و یک نیمه هادی از جنس دی اکسید تیتانیوم است.

ذخیره سازی اطلاعات در این روش در قالب هولوگرام های سه بعدی صورت می گیرد که به فضای ذخیره سازی اندکی نیاز دارد؛ از دیگر مزایای این روش باثبات بودن ذخیره سازی اطلاعات است که ماندگاری طولانی مدت آنها راممکن می‌کند.

.................

 

 

 

تشخیص علل از دست دادن بینایی افراد دیابتی با دستگاه پزشکی هوش مصنوعی

دستگاه "IDx-DR" تحت قوانین جدید سازمان غذا و داروی آمریکا برای تشخیص شایع‌ترین علت از دست دادن بینایی افرادی که مبتلا به دیابت هستند، طراحی شده است.

دوربین این دستگاه، تصویری از چشم بیمار می‌گیرد؛ سپس این عکس توسط یک الگوریتم برای تعیین اینکه آیا علائم "رتینوپاتی دیابتی" در بیمار وجود دارد یا خیر، ارزیابی می‌شود.

دستگاه IDx-DR از نرم‌افزار هوش مصنوعی برای تحلیل تصاویر چشم که توسط دوربین شبکیه گرفته شده، استفاده می‌کند.

این نرم‌افزار به پزشک می‌گوید که بیمار دارای رتینوپاتی دیابتی خفیف یا شدید است و آیا بیمار باید برای درمان به چشم‌پزشک مراجعه کند یا خیر.

در یک کارآزمایی بالینی، دستگاه IDx-DR توانست 87.4 درصد افرادی را که رتینوپاتی دیابتی بالا داشتند و 89.5 درصد افرادی را که رتینوپاتی دیابتی خفیف داشتند، شناسایی کند.

.................

 

 

 

فناوری تفکیک صدای افراد مختلف حتی در یک محیط شلوغ

معمولا انسان ها قادرند تا یک صدا را حتی در میان شلوغی نیز تشخیص دهند اما تاکنون این توانایی در رایانه های موجود متدوال نبوده است. 

گوگل با بهره گیری از هوش مصنوعی، سیستمی را طراحی کرده است که قابلیت تمییز صدای افراد مختلف از هم را حتی در یک محیط پراز سر و صدا دارد.  

این سیستم عمیق یادگیری، می‌تواند با تماشای چهره مردم به هنگام صحبت کردن، صدای آن ها را تشخیص داده و بیاید.

تیم تحقیقاتی گوگل در ابتدا مدل "شبکه عصبی" این فناوری را به نحوی طراحی کردند که بتواند افرادی که با خودشان در حال صحبت کردن هستند را تشخیص دهد، سپس این مدل را به یک "مهمانی مجازی" تغییر داده و در پیش زمینه آن صداهای گوناگونی را افزود.

هدف از ایجاد مهمانی مجازی این بود که به بخش هوش مصنوعی سیستم، آموزش داده شود که چگونه چند صدای مختلف را به آهنگ های صوتی مجزا تبدیل کند.

این سیستم به نحوی طراحی شده است که صدای فرد حتی اگر با دستانش صورت خود را بپوشاند، قابل تشخیص خواهد بود.

این سیستم برای سرویس های "چت ویدئویی" یک امکان ایده آل محسوب می شود زیرا به کاربر این امکان را می دهد که حتی اگر با فردی که در یک اتاق شلوغ  است، به راحتی گفت و گو کرده و بتواند به راحتی صدای او را تشخیص دهد.

این سیستم همچنین می تواند برای افزایش کیفیت صدا به هنگام ضبط ویدئو نیز استفاده شود.

.................

 

 

 

تاکسی هوایی خودران که وسیله نقلیه زمینی را جابجا می کند

شرکت ترافیگورا طرح اولیه جدیدی از یک تاکسی هوایی به نام 2-TF طراحی کرده که می تواند وسیله نقلیه زمینی را بلند کرده و در مقصد فرود آید. 

این تاکسی پرنده می تواند وسیله نقلیه زمینی را در مکانی قرار دهد و با فاصله زمانی دو دقیقه بعد، وسیله نقلیه دیگری را از روی زمین بلند کند.

این وسیله نقلیه، مجهز به یک سیستم خودکار است که وسیله نقلیه زمینی را به سمت زیر تاکسی هوایی می لغزاند و آن را برای پرواز آماده می کند.

این تاکسی هوایی یک خلبان دارد اما مجهز به قابلیت های خودران نیز است.

تاکسی هوایی 2-TF از چند ویژگی لوکس مانند شارژرهای تعبیه شده در وسیله نقلیه، بلندگوهایی که سروصدا را مخفی می کنند، نورپردازی قابل تغییر، صندلی های چرخان و صفحات لمسی برای مسافران را نیز برخوردار است.

این تاکسی هوایی مجهز به یک پروانه یا سیستم LPP خواهد بود.

نظرات : 0

ثبت نظر

55487