۱۴۰۳ شنبه ۳۱ شهریور

GOLDEN NEWS / خبرهای طلایی جمعه 14 اردیبهشت

ICTPRESS گزارش میدهد:

 

 

 

 

خبر: لنز چشمی که پرتوهای لیزر را گسیل می کند! 

محققان دانشگاه سن اندروس یک فیلم بسیار نازک و انعطاف پذیر ساختند که قابلیت گسیل پرتوهای لیزر را دارد و می توان آن را روی لنزهای چشمی قرار دارد.

ضخامت غشای این فیلم کمتر از یک هزارم میلیمتر است و انعطاف پذیری زیادی دارد؛ در نتیجه به سادگی می توان آن را درون صفحات پلیمری یا لایه های پلاستیکی مورد استفاده برای ساخت لنزهای چشمی تعبیه کرد.

در این فناوری، درون لایه های پلیمری که روی بستری از شیشه کشت می شوند، یک الگوی شبکه ای ایجاد می شود که قادر است پرتوهای لیزر را گسیل کند؛ سپس می توان این لایه های پلیمری را روی سطوح دیگری قرار داد.

زمانی که روی این لایه های پلیمری پرتوهای لیزر تابیده می شود، این لایه ها بسته به ساختار و مواد تشکیل دهنده الگوهای شبکه ای، شروع به گسیل پرتوهایی با طول موج بین 420 تا 700 نانومتر می کنند.

نور این لیزر توان بسیار اندکی در حدود یک نانووات دارد؛ اما می توان این پرتوها را با استفاده از یک اسکنر دریافت کرد و به همین علت گزینه مناسبی برای برچسب های امنیتی محسوب می شوند.

..................

 

خبر: ساخت دوربین ضبط تصاویر واقعیت مجازی توسط "فیسبوک" و "رِد" 

"فیسبوک" با همکاری شرکت "رِد"(RED)، یک شرکت آمریکایی واقع در کالیفرنیا که دوربین‌های مخصوص تصویربرداری سینمایی و عکاسی تولید می‌کند، در پی ساخت یک دوربین مخصوص تصویربرداری 3بعدی برای فناوری واقعیت مجازی(VR) است.

آنها در حال همکاری برای ساخت یک دوربین "همه در یک"(all-in-one) هستند که 6 درجه آزادی را برای ضبط ویدئوی 3بعدی و آزادی 360 درجه برای ضبط ویدئو ارائه می‌دهد.

این همکاری موجب تلفیق فناوری "تشخیص عمق" فیسبوک با "عملکرد در نور کم" شرکت RED  می‌شود که در نهایت می‌تواند تمام اطلاعات 3بعدی یک صحنه (اعم از مناطق روشن و تاریک) را ضبط کند تا آزادی را در راه رفتن هنگام تماشای ویدئوی VR برای کاربران فراهم کند.

..................

 

خبر: پنجره ضد آلودگی صوتی ساخته شد!

محققان دانشگاه فناوری نانیانگ در سنگاپور با الهام از فناوری های ساکت کردن سروصدا نوعی سیستم برای پنجره ها ساخته اند که سروصدای بیرون را ساکت می کند.

این دستگاه با کمک میکروفونی به سروصدای ورودی گوش می کند، سپس الگوریتم هایی مخصوص نوع موج را تحلیل و نسخه معکوس آن را تولید می کند؛ در مرحله بعد این نسخه از بلندگو پخش می شود.

هنگامیکه دو صوت با یکدیگر برخورد می کنند، سروصدای خارج کمتر می شود و در نتیجه کاربر  از شر سروصدای بوق و ترافیک در امان می ماند.

این نوع از فناوری نوین ساکت کردن سروصدا در هدفون ها، گوش گیر، کلاه ایمنی موتورسیکلت و خودروها و حتی در دستگاه های ضد خرخر نیز استفاده می شود؛ اکنون دانشگاه NTU آن را در پنجره ها به کار گرفته است.

نمونه اولیه چنین سیستمی از شبکه دستگاه هایی ساخته شده که هرکدام حاوی یک میکروفون، بلندگو و واحد پردازش هستند.

..................

 

خبر: اینستاگرام قابلیت خرید را عرضه می کند

اینستاگرام برای برخی از کاربران خود قابلیت پرداخت را فعال کرده است؛ کاربران می توانند بدون خروج از اپلیکیشن از حساب های کاربری تجاری خرید کنند.

این ویژگی به کاربر اجازه می دهد در بخشی از پروفایل، کارت اعتباری یا نقدی خود راثبت کند، گزینه امنیتی را فعال و سپس بدون خروج از اینستاگرام از حساب های کاربری تجاری خرید کند.

همچنین می توان با کمک این ویژگی در یک رستوران یا آرایشگاه وقت رزرو کرد.

به گفته اینستاگرام، کاربران اینستاگرام در آینده می توانند از داخل اپلیکیشن پرداخت هایی مستقیم مانند خرید بلیت سینما را انجام دهند.

..................

 

خبر: نابینایان با این سیستم مناظر اطراف خود را لمس می کنند

شرکت "فورد ایتالیا" نمونه اولیه پنجره ای را ساخته که به سرنشینان نابینای خودرو کمک می کند تا با کمک لامسه از چشم انداز بیرون پنجره مطلع شوند.

نمونه اولیه این گجت به نام "Feel The View"  بالای پنجره خودرو قرار می گیرد و هنگامیکه سرنشین نابینا یک دکمه خارجی در وسط آن را فشار می دهد، یک دوربین از مناظر عکاسی می کند.

به گفته شرکت فورد، این عکس به یک تصویر مونوکروم با کنتراست بسیار بالا تبدیل می شود و با کمک چراغ های ال ای دی روی شیشه به نمایش در می آید.

این عکس حاوی طیف های مختلفی از رنگ خاکستری است و هنگامیکه کاربر نابینا روی آن دست می کشد، هر بخش از تصویر با شدت خاصی مرتعش می شود؛ به این ترتیب تصوری از مناظر بیرون پنجره در ذهن سرنشین شکل می گیرد.

نظرات : 0

ثبت نظر

84954