۱۴۰۳ شنبه ۳۱ شهریور

جهان «های تک» در هفت روز

به گزارش شبکه خبری ICTPRESS، جهان فناوری نوین مملو از رویدادهای گوناگون و خبرهای شگفت انگیزست که برخی در باورها نمیگنجد اما واقعیت دارد یا بزودی به واقعیت میپیوندد. 

 

 

 

 

آنچه که در ادامه مشاهده میکنید گزارشی از خبرهای مهم هفت روز گذشته (منتهی به 6 مه 2018) در جهان فناوری نوین است:

 

 

 

درمان کوررنگی با لنز 

محققان دانشگاه بیرمنگام لنز چشمی ساخته اند که با  کمک رنگی ایمن و کم هزینه برخی از انواع کوررنگی را اصلاح می کند.

لنز چشمی جدید با توجه به اصول اولیه عینک های EnChroma ساخته شده است.

این لنزها با نوعی رنگ مشتق شده از رودامین(نوعی ترکیب شیمیایی) رنگ آمیزی شده اند و طول موج های خاصی بین دو رنگ قرمز و سبز را جذب می کنند.

با مسدود کردن این طول موج ها سلول های مخروطی حساس به نور سبز یا قرمز رنگ مورد نظر خود را جذب می کنند؛ به این ترتیب بیمار بهتر می تواند بین این رنگ ها تمایز قائل شود.

محققان این ایده را روی افرادی مبتلا به کوررنگی قرمز- سبز آزمایش کردند؛ رنگ روی لنز به کار رفت و شرکت کنندگان به چند عدد در رنگ های مختلف نگاه کردند. شرکت کنندگان توانستند رنگ را بهتر از قبل تشخیص دهند.

.................

 

 

 

تشخیص انواع بیماری‌ها تنها با یک اپلیکیشن 

در آینده‌ای نه چندان دور تنها چیزی که برای تشخیص انواع بیماری‌ها نیاز خواهد بود یک گوشی هوشمند، یک اپلیکیشن و یک کارت نشانگر به اندازه یک کارت اعتباری خواهد بود.

اختراع کارت نشانگر "کریسپر" به معنی تناوب‌های کوتاه پالیندروم فاصله‌دار منظم خوشه‌ای است که یک فناوری اصلاح ژن محسوب می‌شود و می‌تواند بیماری‌های قریب‌الوقوع را تشخیص دهد.

این فناوری به همراه یک برنامه(اپلیکیشن) ارائه خواهد شد که بلافاصله در مورد تست انجام شده به شما گزارش می‌دهد.

سطح کارت نشانگر با پروتئین‌های کریسپر پوشانده می‌شود و هرگاه پروتئین‌ها در تماس با ماده مورد آزمایش قرار بگیرند، شروع به شکار بیماری‌ها و سایر عفونت‌ها از روی DNA می‌کنند.

اگر پروتئین‌ها هرگونه بیماری قریب‌الوقوع را تشخیص دهند، پروتئین نورانی می‌شود؛ پس از آن کاربران می‌توانند عکس را مستقیما به موسسه "ماموت" ارسال کنند، و آنها نیز نتیجه و راه حل‌های احتمالی را در عرض 30 دقیقه برای کاربر می‌فرستند.

این روش تست انقلابی حتی می‌تواند سرطان‌ها و عفونت‌ها را تشخیص دهد؛ از آنجا که این آزمایش با استفاده از فناوری کریسپر انجام می‌شود، می‌تواند علائم باکتری، ویروس یا دگرگونی مایعات بدن مانند خون، بزاق یا ادرار را تشخیص دهد.

این فناوری شامل یک پروتئین قابل برنامه‌ریزی است که می‌تواند یک DNA خاص را برش دهد و به قطعات کوچک تبدیل کند.

این اختراع توسط موسسه "زیست‌علم ماموت" انجام گرفته است.

.................

 

 

 

بطری که در طبیعت تجزیه می شود 

مخترعی در ادینبورگ نوعی بطری از کاغذ و مواد مخصوص ساخته که سه هفته پس از رها شدن در اقیانوس یا زمین دفن زباله، تجزیه می شود و به محیط زیست آسیب نمی رساند.

این بطری کاملا قابل تجزیه از کاغذ ساخته شده و ترکیبی مخصوص از مواد گیاهی دارد؛ چنین ابزاری به حفظ اقیانوس ها از آلودگی های پلاستیکی کمک می کند.

جیمز لانگ کرافت مخترع ۲۷ ساله ادعا می کند در تولید این بطری هیچ گونه سوخت فسیلی به کار نرفته و موجودات دریایی می توانند از آن تغذیه کنند؛ همچنین اسیدهای خاکی در زمین های دفن زباله را خنثی می کند.

مواد به کار رفته در تولید این بطری محفظه کاغذی را حفظ می کنند؛ هنگامیکه این بطری در زمین دفن زباله رها می شود یا به اقیانوس انداخته می شود، لایه بیرونی کاغذی آن تجزیه می شود.

برای ساخت بطری از کاغذ بازیافتی استفاده می شود اما داخل آن ضد آب است تا بتواند آب را  حفظ کند؛ در فلزی بطری نیز طی یک سال تجزیه می شود.

.................

 

 

 

گوگل استارتاپ «بازی اجتماعی» می سازد 

گوگل مشغول کمک به مایکل سایمن (یکی از کارآفرینان حوزه فناروی) است تا یک استارتاپ «بازی اجتماعی» را بسازد و عرضه کند.

این پروژه "Arcade" نام گرفته و به هیچ یک از شبکه های اجتماعی فعلی وابسته نیست؛ در عوض کاربران می توانند حساب های کاربری خود را براساس شماره تلفن خود ایجاد کنند.

بازی های آن نیز شامل عناصر اطلاعاتی جزیی و سرگرم کننده است؛ گوگل نیز وجود این برنامه را تایید و فقط اعلام کرده این پروژه روی بازی موبایل با دوستان متمرکز است.

به نظر می رسد گوگل با الهام از بازی زنده HQ قصد دارد استارت آپ مذکور را راه اندازی کند.

همچنین این شرکت قصد ندارد Arcade را به هیچ یک از پلتفرم های اجتماعی پیوند دهد زیرا این بازی می تواند به طور جداگانه مخاطبان خاص خود را جذب کند.

.................

 

 

 

بررسی رابطه میان حرکات چشم و شخصیت بکمک هوش مصنوعی 

دانشمندان دانشگاه استرالیای جنوبینوعی هوش مصنوعی با قابلیت خواندن ذهن ابداع کرده‌اند که می‌تواند با بررسی مردمک چشم و پلک زدن، شخصیت انسان را پیش‌بینی کند.

در بررسی این سیستم، 42 دانشجو، هنگام قدم زن در اطراف محوطه دانشگاه، عینک‌های هوشمند ردیابی چشم را استفاده و همچنین، پرسش‌نامه‌هایی را در ارتباط با شخصیت خود پر کردند.

این پرسش‌نامه براساس "مدل پنج عاملی شخصیت" تنظیم شده بود؛ براساس این مدل، شخصیت از پنج بعد اصلی تشکیل شده است که عبارتند از: روان‌رنجوری، برون‌گرایی، سازگاری، استقبال از تجربه و وظیفه‌شناسی.

ویژگی‌های شخصیتی، الگوی رفتاری، تفکر و احساس شخص را شکل می‌هند. بررسی‌ها حاکی از ارتباط میان ویژگی‌های شخصیتی و حرکات چشم هستند و نشان می‌دهند افرادی که ویژگی‌های شخصیتی مشابهی دارند، چشم‌های خود را به یک شکل حرکت می‌دهند.

پژوهشگران دریافتند افراد مبتلا به اختلال عصبی، سریع‌تر پلک می‌زنند درحالی‌که افراد علاقمند به تجربه‌های جدید، چشمان خود را از سوی به سوی دیگر حرکت می‌دهند.

افراد کنجکاو، تمایل بیشتری به نگاه کردن به اطراف خود دارند و افراد روشنفکر، زمان بیشتری را برای خیره شدن به تصاویر انتزاعی صرف می‌کنند.

در این بررسی، نوسان مردمک چشم افرادی که حس وظیفه‌شناسی زیادی داشتند، به مراتب بالاتر بود؛ افراد مثبت‌اندیش، نسبت به افراد منفی‌نگر، زمان کمتری را برای نگاه کردن به محرک‌های عاطفی منفی مانند تصویری از سرطان پوست، صرف کردند.

پژوهشگران فهمیدند که در حال حاضر، ماشین، بین هفت تا 15 درصد بهتر از شانس تصادفی در پیش‌بینی این ویژگی‌ها است اما در پیش‌بینی قدرت پذیرش، بهتر از شانس تصادفی نیست.

شاید بتوان این سیستم را روی گوشی هوشمند نصب و به این شکل، رفتار و شخصیت افراد را پیش‌بینی کرد؛ همچنین ممکن است از این سیستم در ربات‌های همراه افراد مسن، خودروهای خودران و بازی‌های ویدئویی تعاملی استفاده شود.

آنها باور دارند که بهبود تشخیص خودکار و تفسیر نشانه‌های اجتماعی انسان، هدف مهمی است که قابلیت احساس کردن رفتار طبیعی کاربر را برای سیستم‌های رایانه‌ای نوین فراهم می‌کند تا تعامل کارآمد را سهولت بخشد.

.................

 

 

 

تصفیه آب با فیلترهای پلیمری خودسامان 

محققان دانشگاه نوتردام کانادا انواعی از غشاهایی پلیمری خودسامان (self-assembled) ساختند که اندازه منافذ آن قابل کنترل است و به عنوان فیلتر پیشرفته آب شیرین کاربرد دارند.

 نکته جالب توجه در مورد پلیمرهای خودسامان جدید، این است که می توان نانوساختار و ترکیب شیمیایی دیواره متخلخل آن ها را از طریق چیدمان مولکول های پلیمر کنترل کرد.

این ویژگی امکان استفاده از مکانیزم های جداسازی مختلف را به منظور تفکیک ذرات محلول در آب بر اساس ماهیت شیمیایی آن ها فراهم می کند. این غشاهای پلیمری در مورد موادی مانند کلر یا اسید بوریک انعطاف پذیرتر از فیلترهای موجود در بازار هستند و رسوبات ناخواسته کمتری را جذب می کنند.

این فیلترها تعداد دفعات فیلترسازی آب را کاهش می دهند، میزان تمرکز کلر را در سیستم تصفیه کنترل می کنند و در نتیجه اثرات مخرب زیست محیطی این ماده را کاهش می دهند و مواد شیمیایی موردنیاز برای پاکسازی فیلتر را کاهش می دهند.

بدین ترتیب موجب کاهش هزینه های عملیاتی و آثار زیست محیطی فرآیند تصفیه آب شیرین می شوند.

با توجه به این که برخی از روش های تولید پلیمرهای خودسامان با روش های مورد استفاده برای تولید فیلترهای کنونی سازگاری دارند، محققان امیدوارند در طول چند سال آینده امکان ساخت فیلترهای جدید پلیمری در مقیاس صنعتی فراهم شود.

.................

 

 

 

 

کیف پول هوشمند جایگزین شارژ سنتی 

کیف پول هوشمند "اوربیت" جایگزین جدیدی برای شارژرهای سنتی است؛ این کیف پول خاصیتی 2 گانه دارد.

این کیف پول هوشمند تعداد زیادی ویژگی مثبت و فوق العاده دارد؛ برای مثال از طریق این گجت  سیستم ردیابی کیف پولتان فعال است .

این محصول قادر است گوشی شما را حداقل 2 بار در روز شارژ کند و با تمام گوشی های دارای میکرو USB سازگار است.

شارژر هوشمند با گوشی های اندرویدی و مبتنی بر آیفون سازگاری دارد.

در صورت همگام سازی این کیف پول با دستگاه های هوشمندتان می توانید از راه دور کیف پول خود را کنترل کنید.

قابلیت مسدود سازی از راه دور یکی از مهم ترین قابلیت های این کیف پول هوشمند است.

این محصول دارای باتری با ظرفیت 2500 مگاهرتز است.

 

 

 

 

 

نظرات : 0

ثبت نظر

89172