۱۴۰۳ یکشنبه ۱۵ مهر

GOLDEN NEWS / خبرهای طلایی سه شنبه 18 اردیبهشت

ICTPRESS گزارش میدهد:

 

 

 

 

خبر: توانبخشی پس از سکته با شبیه‌سازی مغزی 

پژوهشگران آمریکایی در نظر دارند با استفاده از یک ابزار شبیه ساز مغزی، سرعت توانبخشی افراد مبتلا به سکته مغزی را افزایش دهند.

آنها ابزاری به نام "ویوی‌استیم"، یک سیستم درمانی آزمایشی برای توانبخشی به افراد مبتلا به سکته مغزی که ساخت شرکت "میکروترنسپاندر" در آمریکاست مورد استفاده قرار داده‌اند تا هنگامی که بیماران به ورزش‌های توانبخشی مشغول هستند، عصب واگ را شبیه‌سازی کنند.

عصب واگ یا واگوس، طولانی‌ترین عصب مغزی و دهمین زوج اعصاب مغزی از 12 جفت عصب مغز است که در بلعیدن غذا، صحبت کردن، فعالیت‌های پاراسمپاتیک و هاضمه نقش دارد.

برای انجام این آزمایش، درمان‌گر، دکمه کنترل را نگه می‌دارد و هنگام انجام حرکت مورد نظر، آن را فشار می‌دهد؛ با این کار، سیگنال‌هایی به عصب واگ فرستاده می‌شوند.

پژوهشگران در نظر دارند با این کار، به فرآیند انعطاف‌پذیری عصبی سرعت بدهند.

سیستم "ویوی‌استیم"، ایمپلنتی دارد که مانند یک ضربان‌ساز کار می‌کند؛ این ایمپلنت، به عصب واگ، دکمه کنترل و فرسنده بی‌سیم که سیگنال‌ها را به آن می‌رساند، دسترسی دارد.

.................

 

خبر: کشف مواد مخدر با استفاده از تراشه ارزان قیمت 

محققان دانشگاه بوفالو در آمریکا موفق به ساخت تراشه ارزان قیمتی شده اند که در عرض چند دقیقه وجود کوکائین را در نمونه های بیولوژیکی تشخیص می دهد.

این تراشه که قادر به حس مواد شیمیایی است می تواند جایگزین امیدبخشی برای تشخیص مواد مخدر باشد.

قرار است از این فناوری در یک دستگاه دستی و قابل حمل برای تشخیص انواع مواد مخدر در نمونه های بیولوژیکی خون، تنفس، ادرار و یا آب دهان استفاده شود.

این تراشه جدید که ساختاری معروف به metasurface دارد، از چند لایه افقی مواد که روی یکدیگر قرار گرفته اند، تشکیل شده است.

یک صفحه از مواد دی الکتریک مانند اکسید سیلیکون یا اکسید آلومینیوم میان یک آیینه نقره ای در پایه این تراشه قرار گرفته است و یک نانوماده هیبرید از نانوذرات طلا و نقره سطح فعال این تراشه را تشکیل می دهد.

به گفته محققان، این تراشه نور را در لبه های نانوذرات طلا و نقره گیر می اندازد؛ قسمتی از نور به دام افتاده زمانی که روی سطح تراشه فرود می آید، با مولکول ها واکنش می دهد و به صورت نوری از انرژی های جدید پراکنده می شود.

این تراشه با روشی بسیار مشابه نحوه مشخص شدن الگوهای قابل تشخیص در اثر انگشت، نوع مواد شیمیایی حاضر در نمونه مورد آزمایش را نشان می دهد.

..................

 

خبر: مایکروسافت درصدد توسعه هوش مصنوعی تشخیص گفتار

مایکروسافت اعلام کرد که قصد دارد ابزارهای مبتنی بر هوش مصنوعی تشخیص گفتار را یکپارچه کند.

کنفرانس توسعه‌دهندگان مایکروسافت به نام بیلد ۲۰۱۸ که هر ساله در شهر سیاتل ایالات متحده آمریکا برگزار می شود، امسال نشان دهنده آن بود این غول تکنولوژی بیشتر از پیش به دنبال تمرکز برروی هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی دارد.

مایکروسافت حالا در جریان این رویداد، اعلام کرد که قصد یکپارچه‌سازی و هماهنگی میان ابزارهای مختلف مبتنی بر هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی برای تشخیص گفتار انسان را دارد.

این سرویس گفتاری مخصوص شامل موارد مختلفی همچون تشخیص گفتار، تبدیل متن به گفتار، تبدیل گفتار به متن، مدل‌های آوایی ویژه و خدمات ترجمه می شود.

..................

 

خبر: ساعت هوشمند جدید با ترکیب دیجیتال و کوارتز

شرکت‌های ال جی در حال ساخت یک ساعت هوشمند ترکیبی جدید است که ترکیبی از زمان‌بندی دیجیتال و کوارتز خواهد بود.

این دستگاه از رابط کاربری معمول Android Wear استفاده نمی‌کند.

لیست نرم افزار عمودی معمولی با مدل چرخشی جایگزین شده است و نام هر برنامه جلو و مرکز نمایشگر نشان داده می‌شود.

همچنین دسترسی شبکه سلولی در این مدل وجود ندارد.

حتی زمانی که باتری این ساعت هوشمند تمام شود، شما هنوز هم می‌توانید زمان را برای نزدیک به 100 ساعت در دسترس داشته باشید.

این ساعت GPS یا NFC ندارد و از همان پردازنده رایج 2100 اسنپ دراگون و حافظه 4 گیگابایتی که از سال 2016 رایج است، استفاده می‌کند.

بزرگترین پیشرفت این مدل، ارتقای رم آن به 768 مگابایت است.

زمان دقیق عرضه این ساعت هوشمند اعلام نشده است، اما حدس بر این است که در ماه ژوئن عرضه شود.

..................

 

خبر: هشدار خطرات بین خودرو و کامیون به رانندگان توسط فناوری جدید

شرکت "ولوو کارز" سیستمی به نام "چراغ خطر" ساخته که اطلاعات را با رانندگان خودروهای نزدیک و همچنین کامیون های ولوو به اشتراک می گذارد.

هنگامیکه رانندگان خودروهای ولوو سیستم Hazard Light(چراغ خطر) را روشن می کنند، پیام هشداری به وسیله یک خدمت مبتنی بر ابر برای خودروهای نزدیک آن فرستاده می شود.

این پیام های هشدار درباره کاهش سرعت یا تصادف های خطرناک است.

این روند به شناسایی تصادف های بیشتری  کمک می کند و امنیت رانندگان را ارتقا می دهد.

برقراری ارتباط میان خودروها یکی از اهداف گروه های مختلف از جمله سازمان های دولتی و شرکت هایی مانند تویوتا و فولکس واگن است.

نظرات : 0

ثبت نظر

43400