۱۴۰۳ یکشنبه ۱۵ مهر

جهان «های تک» در هفت روز

به گزارش شبکه خبری ICTPRESS، جهان فناوری نوین مملو از رویدادهای گوناگون و خبرهای شگفت انگیزست که برخی در باورها نمیگنجد اما واقعیت دارد یا بزودی به واقعیت میپیوندد. 

 

 

 

 

آنچه که در ادامه مشاهده میکنید گزارشی از خبرهای مهم هفت روز گذشته (منتهی به 13 مه 2018) در جهان فناوری نوین است:

 

دوچرخه برقی هوشمند هم به بازار آمد 

یک شرکت نوپای بلژیکی دوچرخه برقی تازه ای به بازار عرضه کرده که علاوه بر قابلیت های متداول در این وسیله نقلیه از برخی هوشمندی های خاص هم برخوردار است.

در طراحی این دوچرخه از یک باتری ۲۵۲ کیلووات ساعتی استفاده شده که با هر بار شارژ این باتری، دوچرخه برقی به مدت ۲.۵ ساعت قابل استفاده است.

یک نمایشگر در بالای دوچرخه و در برابر دید فرد، میزان شارژ باتری را نمایش می دهد؛ وزن کلی این دوچرخه هم تنها ۱۶ کیلوگرم است.

پدال های این دوچرخه در برابر فشار بیش از حد مقاوم است و با هوشمندی و با استفاده از موتور خود تنها وقتی کاربر را به پدال زدن ترغیب می کند که به تلاش وی برای پیش بردن دوچرخه واقعا نیاز باشد.

در این دوچرخه از حسگرهای متعددی برای تنظیم قدرت و توان موتور و همین طور تنظیم سرعت و گشتاور آن استفاده شده است.

دوچرخه یادشده به جای زنجیر مجهز به یک تسمه از جنس کربن است که پدال زدن با این دوچرخه را ساده تر می کند.

یک برنامه تلفن همراه بلوتوث از جمله دیگر مزایای این دوچرخه است که کنترل سرعت، فاصله طی شده و مدت زمان سفر را با استفاده از گوشی ممکن می کند.

با استفاده از این برنامه امکان مدیریت مسیر، ناوبری، کنترل چراغ ها و حتی یافتن محل پارک دوچرخه نیز وجود دارد.

قیمت این دوچرخه که فعلا تنها در بلژیک عرضه می شود ۲۱۳۶ دلار است.

.................

 

هوشمندسازی نشست های کاری با فناوری تازه مایکروسافت 

مایکروسافت به تازگی و در جریان برگزاری نشست توسعه دهندگان خود موسوم به بیلد جزئیات حیرت آوری از فناوری هوش مصنوعی خود را در معرض دید علاقمندان قرار داده است.

تعقیب جزئیات نشست ها و اظهارات بیان شده توسط افراد مختلف در نشست های کاری و حرفه ای کاری دشوار و طاقت فرساست، اما سخت افزار جدید مایکروسافت جمع بندی، ارزیابی و دسته بندی حجم زیاد اطلاعات ارائه شده در این نشست ها را تسهیل می کند.

این سخت افزار متشکل از یک دوربین ۳۶۰ درجه و یک میکروفون است که تمامی صحبت ها و اظهارنظرهای افراد حاضر در یک نشست را با دقت کامل ثبت و ذخیره سازی می کند.

مایکروسافت در تلاش است تا قابلیت ترجمه را هم از طریق اسکایپ به این سخت افزار بیفزاید تا در صورت برگزاری جلسات میان افرادی با زبان های مختلف نیز ردگیری جزئیات آنها تسهیل شود.

سخت افزار هوش مصنوعی مذکور با دسته بندی و تحلیل صحبت های حضار، داده هایی را به نرم افزارهای مرتبط مایکروسافت تزریق می کند.

.................

 

همکاری دو غول فناوری برای رفع مشکل یادگیری کودکان 

بیل گیتس و مارک زاکربرگ، به منظور کمک به کودکانی که مشکل یادگیری دارند، برای پیشرفت فناوری‌های مرتبط همکاری خواهند کرد.

آنها بر ریاضی، نگارش و عملکردهای مغزی تمرکز خواهند کرد زیرا این موارد، موضوعات اساسی کلاس درس هستند و نقش مهمی در موفقیت آکادمیک دارند.

اکنون، آنها در جستجوی اطلاعات و ایده‌هایی در مورد بخش‌های گوناگون از آموزش و تحصیلات دانشگاهی تا تجارت، فناوری و پزشکی هستند.

در میان این ایده‌ها، استفاده از بازی‌ها و فناوری‌های شبیه‌سازی‌ برای پشتیبانی از آموزگاران و خانواده‌ها و پیگیری پیشرفت دانش‌آموزان آسیب‌پذیر مانند کودکان ناتوان یا کسانی که انگلیسی را به عنوان زبان دوم می‌آموزند، به چشم می‌خورد.

این پروژه با استفاده از روش‌های گوناگون، به پیشبرد برنامه‌های اصلاحات بشردوستانه از جمله کمک به کودکانی که در مقایسه با همکلاسی‌هایشان و استفاده از فناوری‌های موجود در کلاس برای یادگیری دیجیتال یا شخصی‌سازی شده عملکرد ضعیفی دارند، کمک می‌کند.

.................

 

ادغام گوگل‌لنز با دوربین گوشی‌های هوشمند 

فناوری اپلیکیشن گوگل لنز با دوربین گوشی‌های هوشمند برخی از برندهای تکنولوژی ادغام خواهد شد.

این فناوری به کاربران این امکان را می‌دهد تا با گرفتن دوربین گوشی مقابل اشیاء مختلف، مکان‌های پیرامون، فروشگاه‌ها و اماکن تاریخی و تفریحی و عکس گرفتن از آن‌ها، اطلاعات دقیق و جزئیات کلی آن همچون آدرس، شماره تلفن و نوع خدمات ارائه شده از سوی آن‌ها را بدست آورند.

طبق اعلام رسمی گوگل، از جمله برندهای تکنولوژی و شرکت‌های سازنده گوشی هوشمندی که در این راستا با گوگل همکاری می‌کنند، می‌توان به ایسوس، موتورولا، شیائومی، ال جی، وان پلاس، سونی و نوکیا اشاره کرد.

یکی دیگر از قابلیت‌های جدیدی که به فناوری گوگل لنز افزوده شده است، امکان شناسایی متون درج شده در تصاویر است که کاربران می‌توانند با اسکن و استخراج متن مورد نظر خود از تصویر، آن را بر جای دیگری مثل یک پیام متنی، بچسبانند.

.................

 

کشتی خودران مین یاب 

انگلیس از یک کشتی مین یاب خودران رونمایی کرده است؛ این سیستم بدون سرنشین می تواند به طور ایمن دریا را از مین های دیجیتالی پاکسازی کند.

شرکت "اطلس الکترونیک" با بودجه ای کمتر از ۱۳ میلیون پوند این مین یاب دریایی را ساخته است.

این گجت خدمه های کشتی را در برابر خطرات مصون و دریا را از مواد منفجره پاک می کند.

به گفته شرکت تولید کننده، کشتی مین یاب را می توان به راحتی جابه جا کرد.

سیستم این مین یاب مجهز به فناوری "حس و اجتناب" است و همراه سیستم های خودکار دیگر فعال می شود.

این سیستم را می توان از یک کشتی یا یک کابین کنترل قابل حمل، فعال کرد.

این سیستم دارای سه قایق کمکی است که سیگنال های مغناطیسی، الکتریکی و آکوستیکی منتشر می کند.

این سیگنال ها قابلیت ردیابی مین های مختلف را دارند.

.................

 

حضور بالگرد خودکار در ماموریت "مریخ 2020" 

ناسا در نظر دارد یک بالگرد خودکار را به ماموریت "مریخ 2020" بفرستد تا از این سیاره عکسبرداری کند.

این وسیله نقلیه پرنده که شبیه به ترکیبی از بالگرد و پهپاد است، نخستین بالگردی خواهد بود که به یک سیاره دیگر سفر می‌کند.

بالگرد مریخ، برای اکتشافات علمی آینده و ماموریت‌های اکتشافی مریخ، امیدوارکننده خواهد بود.

اگر این بالگرد، به سلامت به مریخ برسد و کاملا کاربردی باشد، امکان استفاده از وسایل نقلیه گوناگون را در فضا نشان می‌دهد؛ این ماموریت، در حال حاضر برای پرواز در ژوئیه سال 2020 برنامه ریزی می‌شود و بالگرد مورد نظر تا فوریه 2020 به مریخ خواهد رسید.

بالگرد مریخ، هنگام ترک زمین به سطح‌نورد متصل می‌شود و با رسیدن روی جو مریخ، خود را از آن جدا می‌کند و در فاصله ایمنی باقی می‌ماند؛ پس از آن، پروازهای خودکار را آغاز می‌کند.

از آنجا که عوامل انسانی روی زمین، چندین دقیقه نوری از بالگرد فاصله دارند، این وسیله، ماموریت های خود را براساس دستورالعمل‌های دانشمندان انجام خواهد داد.

هدف از ساخت بالگرد مریخ، پرواز آن در اطراف این سیاره سرخ‌رنگ و عکس گرفتن از زاویه دید یک پرنده است.

.................

 

آغاز به کار بزرگترین باتری دنیا در استرالیا  

الون ماسک مدیر عامل تسلا با عمل به وعده خود توانست در مدت زمانی کمتر از ۱۰۰ روز بزرگترین باتری لیتیومی دنیا را در جنوب استرالیا آماده بهره برداری کند.

این باتری جدید که به طور آزمایشی برق مورد نیاز چندین خانوار را هم در جنوب استرالیا تامین می کند باعث صرفه جویی حیرت آور ۹۰ درصدی در هزینه های پرداختی برق این خانوارها شده است.

نام رسمی این باتری غول پیکر "Hornsdale Power Reserve" است و شرکتی به نام نئوئن کنترل و مدیریت آن را بر عهده دارد.

این باتری که حدود یک هفته زودتر از ضرب الاجل اعلامی آماده بهره برداری شده ۱۰۰ مگاوات ساعت ظرفیت دارد و برای تولید برق به تعداد زیادی توربین بادی مرتبط است.

نظرات : 0

ثبت نظر

60521