۱۴۰۳ شنبه ۳۱ شهریور

جهان «های تک» در هفت روز

به گزارش شبکه خبری ICTPRESS، جهان فناوری نوین مملو از رویدادهای گوناگون و خبرهای شگفت انگیزست که برخی در باورها نمیگنجد اما واقعیت دارد یا بزودی به واقعیت میپیوندد. 

 

 

 

 

آنچه که در ادامه مشاهده میکنید گزارشی از خبرهای مهم هفت روز گذشته (منتهی به 27 مه 2018) در جهان فناوری نوین است:

 

 

رباتی که روی یخ و صخره راه می رود

محققان دانشگاه اسلو در نروژ رباتی تولید کرده اند که می تواند راه رفتن در زمین های مختلف را بیاموزد و تفاوت سطوح گوناگون و شرایط متفاوت گام برداشتن بر روی آنها را درک کند.

این ربات هوشمند که DyRET نام دارد حتی می تواند از اشتباهات خود درس بگیرد و یک اشتباه را دو بار تکرار نکند.

نمونه اولیه این ربات در سال ۲۰۱۵ ساخته شد، ولی نسخه نهایی آن که به تازگی تکمیل شده می تواند حتی بر روی یخ هم حرکت کند؛ بدون آنکه لیز بخورد. این ربات حتی می تواند از صخره ها و سطوح بسیار ناهموار بالا برود و بدون سقوط از روی آنها گذر کند.

این ربات هر بار که قدمی لرزان بردارد، با تجزیه و تحلیل شرایط علت این مشکل را کشف خواهد کرد و دیگر آن را تکرار نخواهد کرد.

ربات یادشده به صورت چهار پا طراحی شده و این چهارپا از طریق دومحور به صورت ضربدری به یکدیگر متصل هستند.

به نظر می رسد این ربات بعد از تکمیل کاربردهای گوناگونی پیدا کند و از جمله به گزینه ای مناسب برای اجرای عملیات امداد و نجات مبدل شود.

.................

 

 

کمک هوش مصنوعی در پی بردن به اسرار مغز 

محققان شرکت "دیپ مایند" گوگل یک هوش مصنوعی را توسعه داه‌اند که می‌تواند مکانیزم پیچیده مغز ما را درک کند و متوجه شود.

این موضوع که سلولهای شبکه‌ای مغز چگونه کار می‌کنند مانند یک رمز و راز باقی مانده است؛ اما اکنون هوش مصنوعی دیپ مایند در حال نزدیک شدن به پاسخ این سوال است.

محققان با همکاری دانشمندان دانشگاه کالیفرنیا، یک نوع شبکه عصبی را توسعه دادند که خروجی مرحله قبلی را به یاد می‌آورد و از آن به عنوان ورودی برای مرحله بعدی استفاده می‌ کند و آن را (recurrent networkنوعی شبکه عصبی مصنوعی) نامیده اند.

آنها سرعت، جهت یک موش واقعی که در اطراف پیچ و خم واقعی حرکت می‌کرد را وارد کردند تا آنچه هنگام حرکت در مغز موش اتفاق می‌افتد را شبیه‌سازی کند.

نتایج نشان داد که هوش مصنوعی می‌تواند نه تنها برای تکثیر مغز بلکه برای درک بهتر آن نیز استفاده شود. به عنوان مثال، در این مورد ثابت شده است که سلول‌های شبکه را می‌توان برای "ناوبری مبتنی بر بردار"استفاده کرد.

محققان "دیپ مایند" امیدوارند که این مطالعه بتواند کمکی برای مطالعه درک سایر ویژگی‌های مغز نیز باشد.

.................

 

 

ال‌جی از نمایشگر اولد 77 اینچی تاشو شفاف خود رونمایی کرد 

ال‌جی از محصول جدید خود که یک نمایشگر 77 اینچی اولد انعطاف‌پذیر و شفاف‌ است در نمایشگاه SID 2018 که در لس‌آنجلس برگزار شد رونمایی کرد.

محصول ارائه شده از سوی ال‌جی شفافیت و انعطاف‌پذیر بودن را به‌گونه‌ای با یکدیگر ترکیب کرده که محصول نهایی یک صفحه‌نمایش 77 اینچی است که از استاندارد Ultra HD پشتیبانی کرده و 40 درصد شفافیت دارد.

این صفحه‌نمایش را می‌توانید تا شعاع 80 میلی‌متر بدون آن‌که هیچ‌گونه صدمه‌ای به آن وارد شود رول کنید.

از این محصول به جای دکوراسیون داخلی منزل نیز می‌توانید استفاده کنید!

همچنین می‌توانید به منظور نمایش تبلیغاتی که پیرامون یک ستون قرار می‌گیرند، ارائه پنجره‌های جدیدی که اطلاعات را درون منزل به شما نشان می‌دهند و حتی به عنوان شیشه وسایل نقلیه‌ای که باید اطلاعات لحظه‌ای ارائه کنند استفاده کنید. بیونگ گانگ، معاون اجرایی و مدیر ارشد فناوری در بخش صفحه‌نمایش‌های ال‌جی پیرامون این کنفرانس گفت: «بخش صفحه‌نمایش ال‌جی افتخار می‌کند که در تاریخ 50 ساله صفحه‌نمایش‌های ال‌سی‌دی با ارائه نوآوری‌ها و بهترین محصولات در جهان پیشگام بوده است. ما به دنبال به وجود آوردن نوآوری جدیدی در صنعت صفحه‌نمایش‌ها هستیم. این پارادیم جدید با فناوری اولد کار خود را آغاز خواهد کرد و باعث خواهد شد تحولی عظیم در صنعت صفحه‌نمایش‌ها به وجود آید.»

.................

 

 

کنفرانسF8 : افزوده شدن دو قابلیت جدید به واتس‌اپ 

فیس‌بوک از افزوده شدن دو قابلیت جدید به پیام‌رسان واتساپ خبر داد؛ تماس تصویری گروهی و استیکرهای جدید، دو قابلیت اخیر واتساپ است.

بر این اساس واتس‌اپ به ویژگی تماس تصویری گروهی مجهز می‌شود که طی آن، کاربران می‌توانند تا سقف چهار نفر با یکدیگر مکالمه تصویری داشته باشند.

این موضوع در جریان کنفرانس توسعه‌دهندگان فیس‌بوک که F8 نام دارد، عنوان شد.

 بنا به گفته یکی از مدیران فیس‎بوک، تماس‌های صوتی و تصویری در واتس‌اپ از محبوبیت بالایی برخوردار هستند و ویژگی تماس ویدیویی گروهی قرار است ظرف ماه‌های آتی در اختیار کاربران قرار گیرد.

در این کنفرانس همچنین اعلام شد که برچسب‌ها یا همان استیکرهای جذاب به پیامرسان واتس‌اپ اضافه شده است.

البته برخی از این برچسب‌ها به صورت رایگان قابل دانلود است ولی تعدادی دیگر به صورت غیررایگان بوده و علاقه‌مندان برای تهیه آنها باید دست به جیب شوند.

 همچنین گفته می‌شود واتس‌اپ قصد دارد امکانات ویژه‌ای را برای کسب و کارها به این اپلیکیشن اضافه کند.

 در حال حاضر واتس‌اپ 450 میلیون کاربر روزانه دارد و هر روز بیش از 2 میلیارد دقیقه تماس‌های صوتی و تصویری از طریق آن برقرار می‌شود.

واتس‌اپ در سال 2009 توسط یان کوم تاسیس شد و فیس‎بوک آن را در سال 2014 با پرداخت مبلغ هنگفت 19 میلیارد دلار خریداری کرد و به لطف همین معامله، موسس واتس‌اپ به جمع میلیاردرها پیوست.

.................

 

 

ساعت هوشمند کمپانی موبوی با دو نمایشگر تولید شد 

ساعت های هوشمند امروزی تفاوت چندانی با یکدیگر ندارند، اما شرکت موبوی یک ساعت هوشمند خلاقانه با دو نمایشگر تولید کرده که عمر باتری بسیار طولانی دارد.

این ساعت که TicWatch Pro نام دارد، هم دارای یک نمایشگر OLED دایره ای استاندارد و هم دارای یک نمایشگر ال سی دی FSTN است.

نمایشگر ال سی دی یک نمایشگر کم مصرف سیاه و سفید است که بر روی نمایشگر OLED قرار می گیرد و به علت شفافیت مشاهده نمایشگر OLED که در زیر آن قرار دارد را ممکن می کند.

کاربر در زمانی که با این ساعت تعامل دارد، محتوای نمایشگر OLED را مشاهده می کند و زمانی که از آن استفاده نمی کند نمایشگر OLED خاموش شده و نمایشگر ال سی دی فعال می شود و کاربر تنها زمان را خواهد دید.

مزیت مهم استفاده از دو نمایشگر عدم مصرف برق بیش از حد و افزایش عمر باتری این ساعت به ۳۰ ساعت است. عمر باتری ساعت های هوشمند معمولی موجود در بازار از دو تا سه روز فراتر نمی رود. در این ساعت از سیستم عامل Wear OS استفاده شده است.

نکته جالب اینکه با قراردادن این ساعت در حالت اضطراری می توان نمایشگر OLED آن را به طور کامل خاموش کرد و عمر باتری را باز هم افزایش داد. بهره مندی این ساعت از فناوری ان اف سی خرید بی سیم و غیرتماسی را هم با استفاده از آن ممکن می کند. ساعت TicWatch Pro تابستان امسال به بازار می آید و قیمت آن کمتر از ۳۰۰ دلار است.

.................

 

 

نظارت بر سلامت روده با حسگر کپسولی باکتری 

تیمی از محققان موسسه فناوری ماساچوست (MIT) یک سیستم جدید "باکتری بر روی تراشه" ابداع کرده است که باکتری‌های مهندسی ژنتیکی شده را ترکیب می‌کند؛ این باکتری‌ها می‌توانند خونریزی روده را با یک مدار الکترونیکی که می‌تواند سیگنال را به صورت بی‌سیم به رایانه نزدیک خود ارسال کند، تشخیص دهد.

برای شروع، تیم به طور ژنتیکی یک رشته باکتری پروبیوتیک "ای.کولی" را برای واکنش به حضور یک ترکیب شیمیایی موسوم به "heme" که یک ترکیب موجود در گلبول‌های قرمز خون است، طراحی کرد و نشان داده شد که می‌تواند یک نشانگر زیستی قابل اعتماد برای خونریزی داخلی باشد.

این باکتری‌های مهندسی شده با برخورد با "heme"، همچنین مقدار کمی نور از خود منتشر می‌کنند.

گام بعدی، ایجاد یک راه برای انتقال پیام این حسگرهای باکتریایی از داخل بدن و تبدیل سیگنال‌ها به داده‌های قابل انتقال مستقیم بود.

در نهایت یک کپسول با چهار دهانه ساخته شد که باکتری را نگه می‌دارد؛ مولکول‌های بدن از طریق غشا به داخل دهانه‌ها نفوذ می‌کنند و حضور "heme" باعث انتشار نور توسط باکتری‌ها می‌شود.

این نور پس از انتشار، توسط ترانزیستور فوتونی زیر هر دهانه اندازه‌گیری می‌شود که به صورت بی‌سیم داده‌ها را به یک گوشی هوشمند یا رایانه متصل می‌کند.

کل دستگاه در یک سیلندر کپسول شکل قرار گرفته است که حدود 1.5 اینچ(3.8 سانتیمتر) طول دارد.

محققان دو حسگر باکتری دیگر را ساخته‌اند که دیگر موارد استفاده بالقوه در آینده را نشان می‌دهد. یک حسگر، تیوسولفات را تشخیص می‌دهد که یک ترکیب مرتبط با شرایط التهابی است، در حالی که حسگر دیگر یک مولکول به نام "AHL" را تشخیص می‌دهد که یک نشانگر زیستی شناخته شده برای عفونت‌های دستگاه گوارش است.

گام بعدی در این پروژه، کاهش اندازه حسگر کپسولی و بررسی میزان زنده ماندن این سلول‌های بنیادی مهندسی شده است.

هدف این است که این حسگرها بتوانند چند هفته در دستگاه گوارش انسان باقی بمانند و سیگنال‌های متناوب را ارسال کنند که بلافاصله به پزشک اجازه می‌دهد شرایط مختلف را پیگیری و نظارت کند.

.................

 

 

انتقال انرژی توسط کریستال های پلاستیک 

محققان دانشگاه کمبریج و بریستول راهکار جدیدی را برای تولید نانوساختارهایی از جنس نیمه رساناهای پلاستیکی ابداع کردند که ظرفیت جذب نور و انتقال انرژی آن 20 برابر بیش از نیمه رساناهای پلاستیکی موجود در بازار است.

محققان برای این منظور با استفاده از پلیمر ساختارهای نیمه رسانای کریستالی مرتب ساختند. مهم ترین کاربرد نیمه رساناهای پلاستیکی تبدیل نور خورشید به الکتریسیته است. این مواد با جذب نور در یک حالت تحریک شده قرار می گیرند و با حرکت مولکول ها، این حالت تحریک شده درون آن ها جابه جا می شود.

در همین مرحله می توان انرژی موجود در نیمه رسانا را برداشت کرد. معمولا میزان جابجایی این حالت در پلاستیک 10 نانومتر است. اما محققان کمبریج با اندازه گیری حرکت حالت تحریک شده در نانوساختارهای جدید خود متوجه شدند میزان جابه جایی این حالت 20 برابر نمونه های قبلی یعنی 200 نانومتر است.

این موضوع از این جهت اهمیت دارد که ضخامت ماده موردنیاز برای جذب کامل نور موجود در محیط کمتر از 200 نانومتر است. این ویژگی نانوساختارهای جدید را به گزینه ای مناسب برای ساخت سلول های خورشیدی و حسگرهای نوری تبدیل می کند.

این تکنیک امکان تولید سلول های خورشیدی کارآمدتر با انعطاف پذیری بیشتر را فراهم می کند.

نظرات : 0

ثبت نظر

46677