۱۴۰۳ یکشنبه ۱۵ مهر

GOLDEN NEWS / خبرهای طلایی دوشنبه 7 خرداد

ICTPRESS گزارش میدهد:

 

 

 

 

خبر: تشخیص هویت از روی اثر پا 

محققان دانشگاه منچستر انگلیس با همکاری محققان دانشگاه مادرید اسپانیا یک سیستم پیشرفته هوش مصنوعی برای بررسی بیومتریک ابداع کرده اند که می تواند گام فرد یا الگوی راه رفتن وی را اندازه گیری کند.

این سیستم با بررسی موفق نحوه راه رفتن روی یک پد، اثر پای سه بعدی و داده های مبتنی بر زمان را تجزیه و تحلیل می کند.

این سیستم هوش مصنوعی با میزان خطای 0.7، بطور متوسط تقریبا در 100 درصد موارد فرد را شناسایی می کند.

در حال حاضر بیومتریک های فیزیکی، مانند اثر انگشت، تشخیص چهره و اسکن شبکیه، بیشتر برای اهداف امنیتی مورد استفاده قرار می گیرد.

با این حال بیومتریک های به اصطلاح رفتاری مانند شناسایی گام، نیز امضاهای منحصر به فردی دارند که بواسطه الگوهای رفتاری و حرکتی طبیعی فرد ارائه می شوند.

هر انسان در زمان راه رفتن تقریبا 24 عامل و حرکات مختلف دارد که باعث می شود هر فرد یک الگوی منحصر به فرد و خاصی برای راه رفتن داشته باشد.

بنابراین نظارت این حرکات می تواند مانند یک اثر انگشت یا اسکن چشم برای شناسایی و تعیین هویت فرد مورد استفاده قرار گیرد.

.................

 

خبر: سیستم جدید برای عملکرد ایمن پهپاد 

گروهی از پژوهشگران استرالیایی، برای ایمن‌سازی عملکرد پهپادها و کاهش خطرات آنها، سیستم جدیدی به نام "پروانه ایمن" ابداع کرده‌اند.

این وسیله، از حلقه‌های پلاستیکی سبکی تشکیل شده که هر یک از آنها، روی یکی از پروانه‌های پهپاد قرار می‌گیرد و پره‌های در حال چرخش را احاطه می‌کند.

چرخش پره‌ها، موجب چرخش حلقه‌ها می‌شود؛ اما از آنجا که حلقه‌ها، در یک جهت کم اصطکاک روی محور پره نصب می‌شوند، به تندی پره‌ها نمی‌چرخند و می‌توانند به طور مستقل متوقف شوند.

یک ابزار جانبی که مانند انگشت، به صورت اتفاقی به سمت پره می‌چرخد، پیش از تماس با تیغه پره، به حلقه اصابت می‌کند؛ این امر، چرخش حلقه را متوقف می‌کند که مستقیما با یک حسگر نوری مادون قرمز که زیر حلقه و روی بازوی پره پهپاد قرار دارد، مشخص می‌شود.

این حسگر، برای به کار بردن سیستم الکترودینامیک، ریزکنترل‌گر محرک موتور پره را فعال می‌کند. در نتیجه این کار، در کمتر از 0.06 ثانیه از زمان تماس انگشت با حلقه، چرخش تیغه‌ها متوقف می‌شود.

.................

 

خبر: موسس آمازون اقامتگاه دائمی در ماه می سازد

موسس آمازون قصد دارد در میانه دهه آتی میلادی فضانوردان را به ماه بفرستد و در آنجا یک اقامتگاه دائمی بسازد.

این درحالی است که شرکت بلواوریجین قصد دارد لندر Blue Moon را در میانه دهه ۲۰۲۰ میلادی پرتاب کند.

به گفته بزوس، ماه یک مکان مناسب برای شهرک سازی است؛ او به فاصله کم آن تا زمین و وجود آب در ماه اشاره می کند که می توان آن را به هوا و پیشرانه موشک ها تبدیل کرد.

بزوس معتقد است در دهه های آتی انتقال صنایع سنگین زمینی به فضا آسانتر می شود؛ به اعتقاد او ممکن است حتی بعضی افراد در سیارک ها نیز کار کنند و زمین به عنوان مکانی برای سکونت و صنایع سبک استفاده شود.

..................

 

خبر: کاشی هایی که از خورشید برق تولید می کنند

محققان اسکاتلند کاشی هایی مقاوم در برابر آب و قدم های عابران پیاده ساخته اند که با به کاربردن آنها در کف خیابان می توان انرژی خورشیدی را به برق تبدیل کرد.

این کاشی ها به اندازه ای سخت هستند که بتوانند تردد عابران را تحمل  کنند؛ از سوی دیگر آنها ضد آب خواهند بود تا در آب وهوای بارانی آسیب نبینند.

در روزهای آفتابی هر کاشی می تواند ۲۰۰ وات انرژی و در روزهای ابری ۱۵۰ وات به ازای هر مترمربع تولید کند.

هم اکنون این گروه مطالعات اولیه را در استادیوم الشمال قطر انجام داده اند و تصمیم دارند نمونه اولیه کاشی های مذکور  را در یکی از محل های برگزاری مسابقات جام جهانی یا منطقه ای خارج از استادیوم به کارگیرند که تماشاچیان در آنجا برای مشاهده فوتبال در صفحات نمایشگر عظیم جمع می شوند.

..................

 

خبر: شناسایی محل دقیق شکستگی مچ دست با هوش مصنوعی

به تازگی محصولی با نام "اوتئو دیتکت" برای شناسایی دقیق محل شکستگی مچ دست تولید شده است.

الگوریتم هوش مصنوعی این دستگاه از تصاویر تهیه شده با استفاده از تابش اشعه ایکس دو بعدی برای یافتن نشانه هایی از شکستگی در مچ دست استفاده می کند و دقت داده های خود را در این زمینه افزایش می دهد.

ابزار یادشده نمی تواند جایگزین پزشکان یا بررسی های بالینی در مراکز درمانی شود، اما می تواند دقت کار متخصصان را افزایش دهد و به آنها کمک کند تا با تشخیص دقیق تر محل شکستگی روش درمانی بهتری را پیشنهاد کرده و اعمال کنند.

نظرات : 0

ثبت نظر

70892