۱۴۰۳ شنبه ۱۴ مهر

GOLDEN NEWS / خبرهای طلایی جمعه 1 تیر

ICTPRESS گزارش میدهد:

 

 

 

 

خبر: استفاده از کامپیوتر کوانتومی برای طراحی باتری  

شرکت گوگل و فولکس‌واگن همکاری مشترکی برای استفاده از فناوری کامپیوتر کوانتومی آغاز کرده‌اند که در آن به شبیه‌سازی ساختار مولکولی جدیدی پرداخته شده ‌است.

به موجب این همکاری، آن‌ها به ‌دنبال بهینه‌سازی ترافیک بوده و همچنین قصد استفاده از فرآیند یادگیری ماشینی برای توسعه‌ی هوش مصنوعی را دارند.

این کار با موفقیت انجام شد و در نهایت ماده‌ای برای توسعه‌ باتری‌های قدرتمند ارائه شد؛ هدف از این پروژه، تولید باتری‌های جدید برای استفاده در خودروهای الکتریکی است.

برای محاسبه‌ چنین شبیه‌سازی به یک سامانه‌ محاسباتی قدرتمند نیاز است که محققان دو شرکت به سراغ کامپیوتر کوانتومی رفتند.

کاربرد دیگر این فناوری، استفاده در بخش‌هایی نظیر هوش مصنوعی و لجستیک است.

..................

 

خبر: ساخت "نانو زحل" در آزمایشگاه  

یک گروه تحقیقات ژاپنی اقدام به تقلید از سیاره زحل برای تولید نانوساختارهای جدید کردند؛ این پژوهشگران موفق به تولید نانوساختاری شبیه به زحل شدند که آن را نانوزحل مولکولی نام‌گذاری کرده‌اند.

این نانوزحل از یک فولرین کروی C60 تشکیل شده که نقش سیاره را ایفا می‌کند و در اطراف آن نیز شش واحد ماکروکروی وجود دارد که نقش حلقه‌های اطراف سیاره را دارد.

برای انجام این شبیه‌سازی، محققان از انواع مختلف پیوندها میان هسته و حلقه‌ها استفاده کردند. آن‌ها به جای استفاده از جاذبه‌ میان ابرهای الکترونی پی در فولرین و حلقه‌ها، به سراغ جاذبه‌ ضعیف میان ابرالکترونی پی فولرین و الکترون‌های گروه هیدروژن-کربن در حلقه‌ها رفتند.

آن‌ها واحدهای آنتراسن را برای ایجاد حلقه‌ها انتخاب کردند که از سه حلقه کربنی شش عضوی به‌صورت آروماتیک تشکیل شده بود.

این گروه تحقیقاتی شش واحد را به حلقه‌ها لینک کرده ‌بود؛ در نهایت برهمکنش میان حلقه و هسته به‌گونه‌ای بود که ساختار پایدار کافی داشته باشد.

با استفاده از طیف‌سنجی NMR و آنالیز اشعه ایکس محققان موفق به اثبات تولید ساختار نانوزحل شدند.

..................

 

خبر: نرم‌افزار موبایل برای کنترل سرعت خودرو

شرکت "تسلا" برنامه موبایل ساخت خود را بروزرسانی کرده است که به کاربران این امکان را می‌دهد از طریق گوشی هوشمندشان، مستقیما سرعت خودروی خود را کنترل کنند.

حداکثر سرعت خودرو در این برنامه در محدوده ۵۰ تا ۹۰ مایل بر ساعت تعیین شده است.

شرکت "تسلا" اعلام کرده است که تنها کاربرانی می‌توانند این برنامه را نصب کنند که نرم‌افزار خودرو با نسخه‌های "۲۰۱۸.۲۴" یا بالاتر را دارند.

وضعیت کنترل سرعت این نرم‌افزار به والدین این اجازه را می‌دهد که محدوده سرعت برای فرزندانشان به هنگام رانندگی را، خود تعیین کنند.

..................

 

خبر: گوگل پادکست برای اندرویدی‌ها منتشر شد

گوگل به تازگی اپلیکیشن مخصوص پادکست خود را تحت عنوان گوگل پادکست برای گوشی و دستگاه‌های الکترونیکی اندرویدی منتشر کرده که به کاربران اجازه می‌دهد به حجم زیادی از پادکست‌های آنلاین دسترسی داشته باشند.

این پلت‌فرم در حال حاضر در فروشگاه اینترنتی و آنلاین گوگل پلی‌استور قابل دسترسی، دانلود، نصب و استفاده است.

اپلیکیشن گوگل پادکست به کاربران این امکان را می‌دهد تا به جست‌وجو و دنبال کردن پادکست‌های صوتی موردنظر خود در این پلت‌فرم بپردازند و از گوش فرادادن به فایل‌های موردعلاقه خود لذت ببرند.

پس از آنکه کاربران پادکست‌های صوتی موردعلاقه خود را دنبال (Subscribe) کنند، قادر خواهند بود قسمت‌های مدنظر را دانلود کنند تا زمانی که دسترسی به اینترنت ندارند، نیز مورد استفاده قرار بگیرد.

..................

 

خبر: ساخت لیزر با الهام از آفتاب پرست

گروهی از محققان دانشگاه نورث وسترن یک نانو لیزر جدید توسعه دادند که قادر است با استفاده از مکانیزمی مشابه آنچه توسط آفتاب پرست به کار گرفته می شود، رنگ پرتوهای نور را تغییر دهد.

همان طور که آفتاب پرست فاصله بین نانوکریستال های پوست خود را تغییر می دهد، لیزر محققان دانشگاه نورث وسترن نیز از آرایه های متشکل از نانوذرات فلزی موجود روی یک ماده پلیمری و انعطاف پذیر را مورد بهره برداری قرار می دهد تا رنگ پرتوهای نور را تغییر دهد.

هنگام کشیده یا فشرده شدن این ماده پلیمری فاصله بین نانوذرات فلزی نیز افزایش و کاهش می یابد. بدین ترتیب طول موج گسیل شده از لیزر تغییر کرده و در نتیجه رنگ نور آن نیز تغییر می کند.

لیزر ساخته شده با استفاده از این فناوری کاملا پایدار، قابل تنظیم و برگشت پذیر است و حساسیت زیادی نسبت به کشش دارد.

این ویژگی ها برای تولید نمایشگرهای اپتیکی، مدارهای فتونیکی درون تراشه ها و ارتباطات اپتیکی چندگانه ضروری است به همین علت این فناوری در تولید گوشی های هوشمند، تلویزیون، تجهیزات فتونیکی پوشیدنی و حسگرهای بسیار حساس برای اندازه گیری کشش کاربرد دارد.

نظرات : 0

ثبت نظر

87418