۱۴۰۳ شنبه ۱۴ مهر

GOLDEN NEWS / خبرهای طلایی یکشنبه 3 تیر

ICTPRESS گزارش میدهد:

 

 

 

 

خبر: تجهیز فیس بوک به قابلیت ترجمه خودکار 

اپلیکیشن پیام‌رسان فیس‌بوک مسنجر به‌زودی به قابلیت ترجمه خودکار و همزمان نظرات کاربران مجهز خواهد شد.

با این قابلیت کاربران بدون نیاز به دانستن زبان‌های دیگر، می توانند متوجه شوند نظراتی که زبان دیگری نوشته و ارسال شده، چگونه بوده است.

این قابلیت امکان ترجمه همزمان نظرات بین افراد است که از هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی بهره می‌برد. 

بر اساس اعلام فیس بوک، این قابلیت در روزهای آتی در دسترس کاربران این پیام‌رسان که در کشورهای ایالات متحده آمریکا و مکزیک زندگی می‌کنند، قرار خواهد گرفت و در آینده نزدیک نیز به کاربران دیگر کشورها و همچنین پشتیبانی از زبان‌های بیش‌تر جهان مجهز خواهد شد.

.................

 

خبر: ساخت میکرولیزری از دانه های پلیمری  

گروهی از محققان بین المللی در دانشگاه برکلی میکرولیزرهایی ساخته اند که از یک سلول خون کوچکتر است.

محققان متوجه شده اند دانه های پلیمری با قطر ۵ میکرون را می توان با ذرات نانو(سدیم، فلوراید ییتریوم که با تولیوم ترکیب شده باشد) مخلوط کرد؛ این ترکیب در مجاورت نور مادون قرمز، اشعه هایی با طول موج خاص منتشر می کند.

این معجون سبب می شود نور دور سطح داخلی هر دانه خم شود و نوعی تصادم ایجاد کند که به طور مداوم شدت نور را قدرتمندتر می کند.

می توان از این لیزرهای کوچک حتی در وضعیت جامد و سخت نیز ۵ ساعت مداوم استفاده کرد.

حتی اگر این دانه ها وارد خون یا محیط های دیگر شوند، بازهم قابلیت عملکرد دارند؛ همچنین آنها به راحتی فرسوده نمی شوند.

به گفته محققان می توان از این روش برای کنترل فعالیت نورون ها استفاده کرد؛ چنین روشی برای از بین بردن بیماری های مغزی به کار می رود.

همچنین این لیزرهای کوچک به حسگرها کمک می کنند تغییرات شیمیایی و محیطی را ردیابی کنند.

.................

 

خبر: دستگاه فیزیوتراپی قابل نصب روی مبلمان  

در حال حاضر هیچ دستگاه فیزیوتراپی در دنیا که مکان تراپی و اگزوسایزتراپی را در منزل بتواند پوشش دهد و قابل حمل باشد وجود ندارد از این رو محققان کشور موفق شدند دستگاهی که بتواند این ویژگی ها را باهم داشته باشد، بسازند.

افراد ناتوان و معلول با استفاده از این دستگاه محدودیت حرکتی نخواهند داشت زیرا آسیب هایی که حین حرکت به افراد وارد می شود اجتناب ناپذیر است.

این دستگاه طراحی شده بر خلاف دستگاههای کالیبره شده قابل تنظیم برای افراد معلول خواهد بود و بزرگسالان، کودکان، افراد مسن، ورزشکاران می توانند از دستگاه فیزیوتراپی بهره مند شوند.

این دستگاه علی رغم دستگاههای موجود، از وزن پایینی برخوردار است که قابل نصب روی مبلمان و صندلی است.

با استفاده از این دستگاه، هزینه بیمار کاهش می یابد و فیزیوتراپ ها می توانند به جای استفاده از توپ و کش در منزل بیماران با دستگاه قابل حمل، به درمان بیماران خود بپردازند و در همین راستا میزان انتظار بیماران در مراکزدرمانی کاهش می یابد.

..................

 

خبر: برنامه گوگل برای اندازه‌گیری اشیاء 

گوگل اعلام کرده که اپلیکیشن اندازه گیری خود را که مبتنی بر فناوری واقعیت افزوده (ARCore) است، برای کاربران منتشر کرده است.

این اپلیکیشن جدید و شگفت‌انگیز که مِژِر اپ(Measure app) نام دارد، هم‌اکنون در پلت‌فرم فروشگاه آنلاین و اینترنتی گوگل پلی استور موجود است و با استفاده از فناوری واقعیت افزوده می‌تواند اجسام و اشیای واقعی موجود در پیرامون کاربران را به طور دقیق اندازه‌گیری کند و به آن‌ها در درج اندازه، سایز و قد اجسام موردنظر خود کمک کند.

کاربران و علاقمندان به این اپلیکیشن کاربردی می‌توانند با مراجعه به پلی‌استور، آن را جست‌وجو و پیدا کرده و سپس به دانلود و نصب آن اقدام کنند.

این اپلیکیشن اندازه‌گیری از دوربین گوشی‌های هوشمند استفاده کرده و می‌تواند طول، عرض و اندازه اشیای موردنظر کاربران را اندازه بگیرد.

شما بعد از اندازه‌گیری، می‌توانید عکس مربوطه با اندازه‌های دقیقش را برای دوستان و مخاطبان موردنظر خود ارسال کرده و آن را با آن‌ها به اشتراک بگذارید.

..................

 

خبر: ردیابی بوی ردپای افراد با ربات

محققان دانشگاه کیوشو ژاپن نمونه اولیه رباتی را ساخته اند که می تواند بوهای مختلفی که روی زمین به جا مانده(مانند بویی که در ردپا مخفی شده) را ردیابی کند.

این ربات جدید بوها را از روی زمین ردیابی و همزمان با سرعت ۱۰ سانتی متر به ازای هر ثانیه حرکت می کند.

زیر این ربات لوله هایی کار گذاشته شده که مولکول های بو را از سطح زمین مکیده و به حسگر LSPR خود می فرستد.

این حسگر تغییرات جذب نور یک فیلم از نانوذرات طلا را در مقابل گازهای هدف رصد می کند.

درحال حاضر این حسگر می تواند اتانول را ردیابی کند؛ در آزمایش ها این ربات توانست چند مخزن اتانول که در نقاط مختلف روی زمین بود را ردیابی کند.

محققان امیدوارند این ربات پس از توسعه و ارتقا در حوزه های مختلف مانند تامین امنیت به کار گرفته شود.

نظرات : 0

ثبت نظر

31940