۱۴۰۳ شنبه ۳۱ شهریور

GOLDEN NEWS / خبرهای طلایی سه شنبه 22 آبان

ICTPRESS گزارش میدهد:

 

 

 

 

خبر: کیت تشخیص انواع گوشت ساخته شد! 

محققان دانشگاه تهران موفق به ساخت کیت تشخیص انواع گوشت مصرفی در محصولات غذایی به روش ژنتیکی شدند.

در این کیت برای تشخیص گونه‌های گوشتی از روش ژنتیکی استفاده شده که علاوه بر سریع و دقیق بودن، حتی گوشت‌های فرآوری شده نظیر همبرگر، سوسیس، کالباس، کباب و... را نیز شناسایی می‌کند.

اساس این روش مبتنی بر «دی ان ای» میتوکندری است که با تعداد کپی‌های بالا در هر سلول موجود است و به ندرت دچار نوترکیبی شده و با توجه به منحصر به فرد بودن می‌تواند برای شناسایی گونه‌ها استفاده شود.

این کیت قادر به تعیین ۱۰ نوع گوشت به دست آمده از گوسفند، گاو، بوفالو، شتر، جوجه، سگ، گربه، خوک، بز و الاغ با استفاده از روش مولکولی و واکنش «پی سی آر» است.

نحوه عملکرد این کیت بدین صورت است که پس از استخراج «دی ان ای» از بافت گوشتی مورد نظر، مقداری مشخص شده از آن را به محتویات موجود در هر ویال داخل کیت که برای شناسایی یک گونه گوشت است، اضافه کرده و با شرایط قید شده واکنش «پی سی آر» برای تکثیر ژن مورد نظر انجام می‌شود.

پس از اتمام واکنش «پی سی آر» به کمک ژل آگارز قطعه تکثیر یافته و اندازه قطعه آشکار می‌شود.

کاربر می‌تواند با توجه به اطلاعات قیدشده در دستورالعمل داخل کیت و استفاده از جدولی که اندازه قطعات حاصل از هر گونه داخل آن مشخص شده، نوع گونه گوشت مورد نظر خود را مشخص کند.

مقایسه کیت ایرانی تشخیص ژنتیک گونه‌های مختلف گوشت با کیت‌های خارجی حاکی از آن است که کیت‌های خارجی تنها قادر به تشخیص شش گونه گوشت هستند و هر کیت تا ۴۵ بار قابل استفاده است اما کیت ایرانی ضمن اینکه قادر به تشخیص ۱۰ گونه جانوری است و تا ۸۰ بار قابل استفاده بوده و باتوجه به داخلی بودن به سهولت و در زمانی کوتاه قابل تهیه است.

مزیت دیگر این کیت این است که به راحتی نمونه‌های مالتی‌پلکس را آنالیز می‌کند.

..................

 

خبر: خرید آنلاین با فایرفاکس ساده تر شد

با نزدیک شدن به فصل خرید تعطیلات کریسمس، بسیاری از شرکت های فناوری در حال عرضه ابزار جدید برای تسهیل خریدهای آنلاین هستند و مرورگرها نیز از این امر مستثنی نیستند.

شرکت موزیلا عرضه کننده مرورگر فایرفاکس مجموعه ای از افزونه های تازه را به صورت آزمایشی عرضه کرده که خریدکردن در محیط مرورگر فایرفاکس را تسهیل می کنند.

یکی از این افزونه ها، Firefox Price Wise نام دارد و افزودن محصولات محبوب به فهرست خرید را تسهیل می کند.

این افزونه با بررسی فهرست خرید هر کاربر در صورت کاهش ناگهانی قیمت یکی از اقلام به علت حراج یا هر چیز دیگر بلافاصله موضوع را به فرد اطلاع می دهد.

افزونه یادشده تنها در آمریکا قابل استفاده است و با خدمات شرکت های بست بای، ای بی، آمازون، والمارت و هوم دیپوت سازگاری دارد.

افزونه آزمایشی دیگر Email Tabs است که انتخاب اقلام خرید و ارسال لینک های مربوط به آنها را به طور خودکار از طریق جیمیل ممکن می کند.

این کار تبادل اطلاعات در مورد محصولات مختلف را تسهیل می کند؛ این افزونه تنها با جیمیل سازگاری دارد.

گفته شده موزیلا درصدد طراحی و عرضه افزونه های بیشتری با همین هدف تا قبل از پایان سال جاری میلادی است.

..................

 

خبر: تغییر کانال تلویزیون با کمک امواج مغزی!

سامسونگ مشغول ساخت یک سیستم تلویزیونی است که به کاربرانش اجازه می دهد با استفاده از مغز خود کانال های آن را تغییر دهند یا صدای دستگاه را تنظیم کنند.

این طرح که Project Ponthius نام گرفته ،بخشی از برنامه همکاری این شرکت و مرکز Neuroprostethics دانشگاه پلی تکنیک زوریخ در سوئیس است.

هدف این پروژه کمک به افراد دچار ناتوانی فیزیکی است تا بتوانند بی نیاز از دیگران از برنامه های تلویزیونی مورد علاقه خود لذت ببرند.

این سیستم از رابط مغز و رایانه(BCI) استفاده می کند تا ارتباطی میان تماشاچی و دستگاه تلویزیون ایجاد کند؛ برای این منظور BCI از یک هدست استفاده می کند که به ۶۴ حسگر و یک ردیاب حرکات چشم مجهز است.

این تحقیقات در آینده به ساخت سیستمی منجر می شود که با استفاده از امواج مغزی تمایل فرد را پیش بینی و با حرکات چشم او، آن را تایید می کند.

همچنین پس از تکمیل فرایند انتخاب، نرم افزار پروفایل بیننده را ساخته و در آینده به او پیشنهاداتی ارائه می دهد.

سامسونگ نمونه اولیه این دستگاه را در کنفرانس توسعه دهندگان خود در سانفرانسیسکو رونمایی کرده است.

..................

 

خبر: ربات ها هم «اشاره کردن» را می آموزند!

محققان کره ای با کمک هوش مصنوعی به یک ربات آموخته اند تا مانند انسان، هنگام صحبت کردن دست های خود را حرکت دهد.

برای این منظور آنها از ویدئوهای افراد در حال سخنرانی استفاده کردند؛ همچنین سیستم عامل اندروید ربات استفاده از حرکات اشاره به مخاطب و خودش را آموخت.

به گفته محققان، ساخت ربات هایی با قابلیت اشاره  مانند انسان، سبب می شود برقراری ارتباط با آنها طبیعی تر شود.

آنها با کمک یک نرم افزار ماشین یادگیری این ربات را ساخته اند؛ محققان ۵۲ ساعت سخنرانی های TED talks را برای نرم افزار نمایش دادند.

به گفته محققان مرکز تحقیقاتی الکترونیک و مخابرات در دائجون کره جنوبی، افراد هنگام صحبت کردن دست هایشان را حرکت می دهند تا قصد خود یا موضوعی را به طور زنده تر توضیح دهند؛ ربات ها نیز می توانند این رفتار را از انسان بیاموزند.

..................

 

خبر: طولانی‌ترین پل دریایی جهان به خدمات 5G مجهز می‌شود

طبق اعلام شرکت «زد ‌تی ‌ای» قرار است طولانی‌ترین پل دریایی جهان یعنی «هنگ کنگ جوهای ماکائو» به خدمات نسل پنجم شبکه‌های سیار مجهز شود.

در حال حاضر این پل دارای پوشش بسیار خوبی از خدمات 4G است.

ساخت این پل در 15 دسامبر 2009 آغاز و 24 اکتبر 2018 پایان یافت.

این پل ۵۵ کیلومتری که ماه گذشته افتتاح شد، هنگ‌کنگ را به شبه‌جزیره ماکائو و به شهر جوهای در خاک چین متصل می‌کند.

این بزرگراه، زمان رسیدن به مقصد را از سه ساعت به 30 دقیقه کاهش می‌دهد.

نظرات : 0

ثبت نظر

85023