۱۴۰۳ جمعه ۱۳ مهر

روبات های آینده درد را احساس می کنند!

به گزارش شبکه خبری ICTPRESS به نقل از نکست وب، فرض کنیم که یک درخت در جنگل سقوط می‌کند و روی یک روبات می‌افتد؛ این روبات از سیستم عصبی مصنوعی متصل به یک مغز مصنوعی برخوردار است و روی آن الگوریتم بهینه شده شناخت درد در حال اجراست. به‌نظر شما این درخت متهم به‌حمله به‌روبات می‌شود؟

 

 
به‌تازگی مقاله‌ای از سوی دانشمندان دانشگاه کورنل منتشر شده که نشان می‌دهد آن‌ها موفق به شبیه‌سازی درد در یک روبات  شده اند؛ روباتی که این تیم روی آن کار می‌کند، از این به‌بعد متوجه درد در قسمت‌های مختلف بدنش می‌شود.
دانشمندان برای این هدف موفق شدند با استفاده از شبکه‌ای از کابل‌های فیبر نوری، سیستم عصبی ارگانیک را شبیه‌سازی کنند.
در تئوری، این موفقیت منجربه تولید روبات‌های انسان‌نمایی می شود که از طریق اتصال سنسورهای بیرونی به شبکه فیبر و توزیع و پخش آن حس در پردازنده ماشین، درد را حس کند؛ هرچند هنوز تا رسیدن به‌ آن مرحله کارهای زیادی باید انجام شود.
محققان با ترکیب پلتفرم DWS با ML، سنسور نرمی را در روبات ساخته اند که می‌تواند هرگونه خم شدن، پیچیدن یا هر دوی آن‌ها و همچنین میزان شدت آن‌ها را حس کند؛ اما این مدل از طراحی هنوز در روبات ها مورد استفاده قرار نگرفته است.
هدف نهایی دانشمندان کورنل، ساخت روبات‌هایی نیست که درد را حس می‌کنند؛ بلکه تحقیق آن‌ها کارکردهای فوق‌العاده و شگفت‌انگیزی خواهد داشت و می‌تواند کمک زیادی به توسعه سیستم‌های ایمنی خودران کند.
کار این تیم تحقیقاتی از آنجایی که باعث می‌شود روبات‌ها درد را حس کنند بسیار جالب توجه است زیرا روش جدیدی را برای شبیه‌سازی احساسات طبیعی پیشنهاد می‌دهد؛ این مهم‌ترین و چالشی‌ترین قدم در مسیر رسیدن به‌ روبات‌هایی است که احساسات فیزیکی را درک می‌کنند. 
هدف اصلی دانشمندان دانشگاه کورنل پیدا کردن روشی برای تعلیم روبات‌هاست تا بدون اینکه با چیزی برخورد کنند بتوانند در محیط پیرامون حرکت کنند.
البته شاید این ایده کمی دور از ذهن به‌نظر برسد، اما راه‌کار نهایی هم برای شبیه‌سازی تجربه درد ارگانیک در روبات‌ها نیست؛ شاید خیلی از انسان‌ها ترجیح می‌دهند تا درد از طریق یک ماژول داخلی تنظیم شود.
اکنون سئوال دیگری که مطرح می شود اینکه، اگر روبات‌ها فاقد مرکز حس‌های ناشی از درد فیزیکی هستند آیا می‌توانند واکنش انسان به درد را شبیه‌سازی کنند؟
علاوه بر این، روبات‌ها هم ممکن است واکنش‌هایی را به‌ عنوان اثرات جانبی درد تجربه کنند؛ به‌ هر حال باید دید این آزمایش‌ها و تست‌ها تا کجا ادامه خواهد داشت.

 

گزارش: مهندس حمید نیک روش

توئیترHamidNikravesh@ 

نظرات : 0

ثبت نظر

21217