۱۴۰۳ شنبه ۳۱ شهریور

GOLDEN NEWS / خبرهای طلایی شنبه 10 آذر

ICTPRESS گزارش میدهد:

 

 

 

 

خبر: ربات انسان نمایی که از راه دور کنترل می شود! 

شرکت تویوتا از آخرین نسخه ربات انسان نمای T-HR۳۱ رونمایی کرده است؛ اپراتورهای انسانی در این شرکت توانسته اند به طور موفقیت آمیز یک ربات در اندازه واقعی انسان را از راه دور و به وسیله شبکه اینترنت ۵G کنترل کنند.

تویوتا امیدوار است در آینده سیستم های رباتیکی بسازد که بتوانند همراه انسان ها در خانه و محیط های دیگر مانند موسسات خدمات درمانی، فعالیت کنند.

ربات مذکور می تواند عملیات اپراتور انسانی را تقلید کند و به این ترتیب قادر است هر کاری مانند فشار دادن بادکنک بدون ترکاندن آن تا حفظ تعادل روی یک پا را انجام دهد.

این سیستم به یک کنترل از راه دور به نام Master Maneuvering System(صندلی بزرگ مجهز به بازوهای متحرک و حسگرهای مختلف) مجهز است که از حسگرهای مختلف برای ارتباط مستقیم حرکات فیزیکی با ربات استفاده می کند.

این ربات مجهز به ۲۹ ماژول موتور سروو است تا بتواند حرکات متمایز بخش های بدن را بسازد.

مبدعان ربات معتقدند این فناوری به افراد در خانه، بیمارستان یا حتی در فضا کمک می کند؛ تویوتا این فناوری را هفته آتی نمایش می دهد.

..................

 

خبر: شناسایی اشیاء شفاف توسط مریخ نورد ناسا 

مریخ نورد کیوریسیتی ناسا که از سال 2012 در این سیاره سرخ رنگ فعال بوده، از آن زمان تا به حال مشغول عکاسی از محیط اطراف و کشف اشیای ناشناخته بوده است.

صخره جدیدی که توسط این مریخ نورد شناسایی شده Little Colonsay نام دارد و به نظر می رسد یک شهاب سنگ باشد.

قرار است بدین منظور از لیزری با نام ChemCam استفاده شود که از قابلیت طیف سنجی نیز برخوردار است.

یکی از عواملی که موجب شگفتگی دانشمندان شده است، نازک بودن این صخره و در عین حال دوام و ماندگاری آن برای مدتی طولانی است.

این مریخ نورد موفق به شناسایی چند صخره و سنگ جذاب دیگر نیز شده که قرار است روی چهار مورد از آنها بررسی های بیشتری صورت بگیرد؛ یکی از این سنگ ها که به علت پوشش تیره خود مورد توجه قرار گرفته خزه فلاندرز نام دارد.

محققان ناسا می گویند مریخ نورد مذکور قرار است برخی نمونه ها را با استفاده از بازوهای مکانیکی و هوشمند خود جمع آوری و برای بررسی های بیشتر به زمین منتقل کند.

..................

 

خبر: آدرس یابی ماهواره ای برای افرادی که فاقد آدرس فیزیکی هستند

حدود ۴میلیارد نفر در سراسر جهان فاقد آدرس فیزیکی هستند بنابراین یافتن آنها کار ساده ای نیست؛ اما دانشگاه ام آی تی و فیس بوک قصد دارند با همکاری یکدیگر این مشکل را برطرف کنند.

این دو مجموعه الگوریتم هوشمندی را ابداع کرده اند که از طریق آن می توان آدرس های افراد مختلف را با استفاده از تصاویر ماهواره ای شناسایی و تعیین کرد.

سیستم یادشده جایگزینی ارزان قیمت و موثر برای روش های نقشه خوانی و شناسایی آدرس متعارف در جهان محسوب می شود.

الگوریتم ابداع شده بدین منظور برای اسکن کردن تصاویر ماهواره ای و شناسایی پیکسل های مربوط به جاده ها و خیابان ها قابل استفاده است.

یک الگوریتم دیگر با تحلیل و ترکیب این پیکسل ها شبکه ای از جاده ها را شناسایی و تحلیل می کند و با اختصاص اعداد و حروفی به آنها می تواند آدرسی را برای هر فردی در جهان تعیین کند.

این نخستین بار است که از چنین ابتکار عملی برای حل مشکل آدرس یابی استفاده می شود.

..................

 

خبر: ساخت حافظه های فلش با سرعت هزار برابر!

گروهی از محققان دانشگاه ایالتی آریزونا دریافتند با استفاده از ماده ای با قابلیت تغییرفاز می توان حافظه هایی با سرعت 1000 برابر حافظه های فلش موجود تولید کرد.

حافظه های دارای قابلیت تغییرفاز که با عنوان phase-change memory یا PCM شناخته می شوند در واقع نوعی حافظه RAM هستند که به واسطه تغییر حالت ماده بیت ها بین سه حالت مایع، شیشه و کریستال، امکان ذخیره اطلاعات را فراهم می کنند.

در این تحقیقات آلیاژی از ژرمانیم، آنتیموان و تلوریم به ترتیب با نسبت 1، 2 و 4 به عنوان ماده اصلی سازنده حافظه PCM مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.

در این تغییرات مشخص شد می توان حالت بیت های ساخته شده از این ماده را با استفاده از پالس نوری یا گرما از شیشه به کریستال و از کریستال به شیشه تغییر داد.

این ماده در حالت غیرمنظم دارای مقاومت الکتریکی بالایی است و این حالت می تواند بیانگر خاموش بودن بیت باشد؛ اما در حالت کریستالی یا فاز منظم، مقاومت این ماده تا 1000 برابر کاهش می یابد و بیانگر حالت روشن است.

این بیت ها در لایه های دوبعدی و در بین الکترودهای فعال کننده ای قرار می گیرند و می توان این لایه ها را در یک ساختار سه بعدی به گونه ای مرتب کرد که در مجموع یک دستگاه ذخیره اطلاعات با سرعت چندین برابر حافظه های فلش عادی را ایجاد کند.

..................

 

خبر: تشخیص سینه‌پهلو با کمک یک حسگر!

پژوهشگران دانشگاه "ام.آی.تی"، حسگری مبتنی بر نانوذره ابداع کرده اند که می‌تواند به تشخیص فوری عفونت کمک کند.

آنها نوعی حسگر ابداع کرده‌اند تا اثر آنتی‌بیوتیک را بر درمان عفونت بررسی کنند.

پژوهشگران در این پروژه قصد داشتند امکان تشخیص عفونت را با تشخیص آنزیم پروتئاز ناشی از میکروب‌ها بررسی کنند.

آنها کار خود را با انواعی از باکتری با نام سودوموناس آئروژینوزا(Pseudomonas aeruginosa) آغاز کردند؛ این باکتری، عامل ابتلا به سینه‌پهلو و دلیل بستری شدن بسیاری از افراد در بیمارستان است. سودوموناس، پروتئازی موسوم به "لاس ای"(LasA) را تولید می‌کند؛ در نتیجه پژوهشگران، نانوذراتی با پپتید طراحی کردند که لاس ای، آنها را می‌شکافد.

علاوه بر این، پژوهشگران حسگرهایی مبتنی برنانوذره ابداع کردند که می‌تواند واکنش ایمنی را نسبت به عفونت بررسی کند؛ این نانوذرات، با پپتیدهایی پوشیده شده‌اند که توسط سلول‌های ایمنی موسوم به نوتروفیل(neutrophil) تولید می‌شوند.

در برخی بیماران، حتی اگر آنتی‌بیوتیک بتواند باکتری عامل عفونت را از بین ببرد، ممکن است تصویر اشعه ایکس، نشان‌دهنده وجود عفونت باشد زیرا نوتروفیل‌ها هنوز فعال هستند؛ در این موارد، استفاده از حسگرها می‌تواند عفونت را مشخص کند.

این حسگرها می‌توانند به تشخیص وجود عفونت و التهاب کمک کنند؛ این پژوهش نشان می دهد که درمان با آنتی‌بیوتیک مناسب می‌تواند عفونت را درمان کند اما التهاب باقی می ماند.

نظرات : 0

ثبت نظر

47886