۱۴۰۳ پنجشنبه ۱۲ مهر

کودکآنلاین و حمایت اول

 به گزارش شبکه خبری ICTPRESS، واقعیتی که ظاهری مجازی دارد اما همان، زندگی واقعی در فضای دیجیتالی به شمار می رود.

این فضا و زندگی در آن، ساز و کارهای اساسی می خواهد تا موجبات زیان یا خسران مادی و معنوی را برای افراد فراهم نیاورد.

از طرفی زیرساخت و ابزار نوین ارتباطاتی و اطلاعاتی به حدی کاربردی و مفید است که استفاده صحیح از آن می تواند زمینه ساز رشد همه جانبه و شکوفایی یک کشور و مردمان آن باشد.

در این میان برای رفع چالش های موجود بر سر این راه، باید سیاست ها، استراتژی ها و ساز و کارهای متناسب با آن برنامه ریزی و تبیین شود.

در بین شهروندان و نسل های مختلف، کودکان و نوجوانان به عنوان قشری مهم و آینده ساز، از آسیب پذیری بیشتری نسبت به دیگر اقشار جامعه برخوردارند.

بنابراین در مواجهه با آن ها لازم است تا برنامه ریزی مناسبی صورت گرفته و با تجهیز شدن به زیربنای شایسته، زمینه ای سالم و سالم پرور برایشان فراهم کرد.

در شبکه های ارتباطاتی عنصری به نام محتوا وجود دارد که شاکله اصلی آن را تعریف میکند. در حقیقت این نرم افزار است که بکمک مغزافزار، زمینه فعالیت سخت افزار را طبق تعاریف فراهم می سازد.

از همین رو می توان به اهمیت تولید محتوا پی برد؛ خصوصا که محتوای مناسب از هر لحاظ (حرفه ای تا سالم) نقش موثری در مناسب سازی فضای دیجیتالی برای کاربری کودکان و نوجوانان دارد.

در همین راستا با توسعه شبکه های ارتباطاتی و ابزارهای نوین آن، شاهد توسعه ای فزاینده در عرصه محتوای دیجیتالی هستیم که ارتقاء سواد رسانه ای، سرمایه گذاری کافی، برنامه ریزی مناسب، فرهنگ سازی و حمایت های مورد نیاز، می تواند آن را هدفمند و برای نسل نو جامعه، سودمند سازد.

بسیاری از برنامه های توسعه ای اکنون در کشورمان به نقطه مناسبی از اجرا و حصول نتیجه رسیده که نوآوری در آن برپایی جشنواره ها و رویدادهای مشابه موضوعی و موثر را نشانه رفته است.

جشنواره «کودکآنلاین» که رویداد‏ی برای یافتن، گسترش و منتورینگ ایده ‏هایی در حوزه‏ تولید محتوای تصویری (فیچر فیلم، سریال، مجموعه ‏های آموزشی و فیلم کوتاه)، با تمرکز بر پتانسیل های کارآفرینی و توجه ویژه به استقبال کودکان و نوجوانان از این آثار است، یکی از این نمونه ها به شمار می رود.

رویدادی که ایجاد امید و انگیزه‏ کافی برای ایده ‏پردازی و تولید با هدف جذب مخاطب کودک و نوجوان، تجمیع و هدایت سرمایه ‏ها به سمت تولید برای کودک و نوجوان با توجه به پتانسیل‏ های قابل توجه این حوزه در بازار محتوا، تسهیل گری و ایجاد زمینه برای استقرار کسب‏ و کارهای جدید محتوا محور در حوزه‏ کودک و نوجوان، ایجاد انگیزه در صنایع مجاور برای سرمایه‏ گذاری در حوزه‏ تولید محتوای تصویری برای کودک و نوجوان، معرفی بسترها و پلتفرم های موجود و در حال تأسیس به مخاطبان، جلب توجه افکار عمومی به مساله نحوه‏ استفاده کودکان و نوجوانان از محتوا در فضای اینترنتی و ایجاد فرصتی برای تبادل نظر و گفت‏گوی کارشناسان پیرامون جزئیات و مسایل استفاده‏ کودکان و نوجوانان از محتوای تصویری در فضای مجازی، از اهداف برگزاری آن توسط وزارت ارتباطات به عنوان شتابدهنده و هماهنگ کننده بین دستگاهی که ایده و ابتکار این جشنواره را ارائه کرده است.

بدون تردید حرکت در این مسیر با توجه به اهداف تبیین شده می تواند گام موثری برای جبران کاستی های محتوایی برای کودکان و نوجوانان در فضای دیجیتالی باشد آنچنان که دغدغه وزیر ارتباطات را نیز بر لزوم برنامه ریزی برای کودکان در مواجهه با کاربری در فضای دیجیتالی مورد توجه قرار داده و برطرف کند.

با این اوصاف حمایت به موقع از چنین رخدادهای کاربردی در سطح فراگیر گام موثر دیگری ست تا به غنا و بقای آن کمک کرده و رسیدن به اهداف بهینه آن را تسهیل بخشد.

بنابراین درک مناسب اهمیت این موضوع از سوی اپراتور اول تلفن همراه کشور موجب گشت تا پیش از دیگران، همراه اول به حمایت از برگزاری این رویداد مهم پرداخته و به عنوان اسپانسر اصلی و رسمی، تمامی هزینه های آن را متقبل شود.

 

 

 

 

نظرات : 0

ثبت نظر

64989