۱۴۰۳ جمعه ۳۰ شهریور

جهان «های تک» در هفت روز

به گزارش شبکه خبری ICTPRESS، جهان فناوری نوین مملو از رویدادهای گوناگون و خبرهای شگفت انگیزست که برخی در باورها نمیگنجد اما واقعیت دارد یا بزودی به واقعیت می پیوندد. 

 

 

 

 

آنچه که در ادامه مشاهده میکنید گزارشی از خبرهای مهم هفت روز گذشته (منتهی به 23 دسامبر 2018) در جهان فناوری نوین است:

 

 

اگزواسکلتون هوشمند ساخته شد  

محققان انسیستو فناوری های پیشرفته آکادمی علوم چین به تازگی اگزواسکلتون هوشمند انعطاف پذیری را ساخته اند.

این اگزواسکلتون برای آموزش های توانبخشی در بیمارستان ها به کار می رود و علاوه بر آن افراد معلول می توانند در خانه برای مراقبت از خود از آن استفاده کنند.

ربات مذکور شامل سیستم کامل کنترل و حرکت، یک جفت عصای زیربغل هوشمند، سیستم هوشمند حاوی چند حسگر و ساختار انعطاف پذیر مفاصل است.

این اگزواسکلتون انعطاف پذیر یک محصول فناورانه است که از نوآوری در حوزه های مختلف استفاده می کند و قابلیت حرکت کاربر را ارتقا می دهد.

این نسخه در مقایسه با ربات های اگزواسکلتون معمول، یکپارچه، هوشمند و ایمن تر است.

.....................

 

 

کلاشینکوف از پهپاد هوشمند ZALA رونمایی کرد 

شرکت کلاشینکوف طی روزهای گذشته از دو پهپاد هوشمند رونمایی کرد که برای حفاظت از دارایی های روسیه در قطب شمال طراحی شده است؛ این پهپادها به طور مداوم محیط تحت نظر را رصد می کنند.

پهپادهای مذکور مجهز به سیستم شناسایی خودکار هستند که می تواند اطلاعات درباره یک کشتی را از فاصله ۶۲ مایلی جمع آوری کنند.

پهپادهای ZALA Arctic می توانند فعالیت های نظامی و مدنی مختلفی را برای تحقیقات در منطقه قطبی انجام دهند، ایمنی حمل و نقل دریایی را تامین کنند و یک سیستم کامل برای رصد سواحل قطبی و آب های آن فراهم کنند.

این دو پهپاد می توانند اطلاعاتی مانند نام، اندازه، مسیر و سرعت درباره هر کشتی را برای اپراتورهای خود ارسال کنند. 

این پهپادها دوربین عکسبرداری ۲۴ مگاپیکسلی با لنزهای قابل تعویض دارند؛یک دوربین فیلمبرداری با دوام باتری 5 ساله نیز در پهپادهای مذکور وجود دارد.

اپراتورهای این پهپادها در یک ماژول مخصوص در یک کانتینر دریایی نگهداری می شوند.

.....................

 

 

حسگرهای منعطف کاغذی برای رصد حرکات تولید شد 

محققان دانشگاه کارنگی ملون موفق به تولید نوعی حسگر جدید کاغذی شده اند که با نصب تعداد زیادی از آن روی لباس یک فرد می توان تمام حرکات وی را ردگیری کرد. این دستاورد صنعت رایانه، رسانه و ورزش را متحول می کند.

پیش از این برای ردگیری و ثبت دیجیتال حرکات افراد، تصویربرداری از آن با استفاده از دوربین های پیشرفته ضروری بود و علاوه بر این فرد مجبور بود همیشه در برابر دوربین حاضر باشد تا حرکات وی ثبت شود؛ اما در روش جدید دیگر نیازی به استفاده از تجهیزات گران قیمت، پیچیده و پیشرفته نیست.

حسگرهایی که به این شیوه به لباس چسبانده می شوند، شامل موارد مختلفی از جمله شتاب سنج و موقعیت سنج بوده و حتی نیازی به باتری برای تامین انرژی ندارند.

تامین انرژی این حسگرها با استفاده از امواج رادیویی صورت می گیرد بنابراین مهم ترین چالش برای استفاده از حسگرهای پوشیدنی نیز برطرف شده است.

در آینده از این لباس های مجهز به حسگر برای طراحی شخصیت های سه بعدی بازی های ویدئویی، تولید شخصیت های انیمیشن رایانه ای و حتی تسهیل طراحی سیستم های ورزشی برای حفظ تناسب اندام و غیره استفاده خواهد شد.

.....................

 

 

نخستین ساعت هوشمند جهان برای اندازه‌گیری فشار خون رونمایی شد 

شرکت الکترونیک ژاپنی اومرون(Omron) به تازگی از نخستین ساعت مچی هوشمند جهان که قادر به اندازه‌گیری فشار خون افراد است، رونمایی کرد.

این ساعت مچی هوشمند "HeartGuide" نام دارد و قادر به نظارت بر ضربان قلب و کیفیت خواب کاربران در طول شبانه‌روز است.

ساعت مذکور می‌تواند فشارخون افراد را در زمان بیداری اندازه گیری کند، اما به گونه‌ای طراحی نشده که این کار را در زمانی‌که کاربران خوابیده‌اند، انجام دهد.

ساعت "HeartGuide" داده‌های خود را با یک برنامه همراه، همگام‌سازی می‌کند و توسط آن‌ کاربران می‌توانند از میزان فشار خون، ضربان قلب و نحوه خواب خود آگاه شوند.

کاربران همچنین توسط این برنامه می‌توانند لیست ماهانه میزان ضربان قلب، فشار خون و کیفیت خواب خود را نیز مشاهده کنند.

شرکت اومرون با پژوهشگران و متخصصان بسیاری برای توسعه سیستم این ساعت مچی هوشمند همکاری کرده است.

تمام ابزاری که در سیستم این ساعت به کار رفته‌ است، بزرگتر از یک دانه برنج نیستند؛ هر دستبند از سازه‌ای ساخته شده که پنج برابر قویتر از فولاد است.

.....................

 

 

چاپگر رنگی جیبی هم از راه رسید! 

امروزه انواع چاپگرهای رنگی در ابعاد و توانمندی های مختلف عرضه شده اند، اما عرضه چاپگر رنگی کوچک جیبی که بتوان با استفاده از آن بر روی سطوح کوچک مطالبی چاپ کرد، تازگی دارد.

چاپگر "PrintBrush XDR" توسط یک شرکت سوئدی به نام PrintDreams تولید شده و چاپگری جوهری است که از طریق یک اپلیکیشن تلفن همراه مدیریت می شود و با شبکه های وای – فای سازگاری دارد.

با استفاده از اپلیکیشن گوشی، طرح گرافیکی تمام رنگی مورد نظر کاربر طراحی شده و سپس این طرح برای چاپ به حافظه چاپگر منتقل می شود؛ البته برای این کار می توان از کابل یو اس بی هم استفاده کرد.

این چاپگر می تواند حداکثر چهار فایل تصویری را روی حافظه خود ذخیره کند بنابراین استفاده از آن در صورت ذخیره سازی پیش فرض فایل ها بدون وجود گوشی هوشمند هم ممکن است.

برای چاپ فایل کافی است چاپگر روی سطح مد نظر کشیده شود؛ حسگر بصری چاپگر با برآورد محیط اطراف، سرعت و نحوه چاپ متن را مشخص می کند.

چاپگر یادشده مجهز به یک باتری لیتیومی ۱۱.۱ ولتی است که برای ۴۰۰۰ بار چاپ قابل استفاده است؛ قیمت این چاپگر ۲۴۰ دلار است.

.....................

 

 

زمستان شگفت انگیز مریخ رویت شد 

فضاپیمای مارس اکسپرس که توسط آژانس فضایی اروپا به مدار مریخ فرستاده شده است، تصاویری از زمستان در دهانه کرولوف سیاره سرخ را طی روزهای گذشته به زمین مخابره کرد که نشان می دهد دهانه این گودال از برفی تازه پوشیده شده است.

این عکس ها که خبرگزاری ها آن را «زمستان شگفت‌انگیز مریخ» نامگذاری کرده اند، دهانه برف گرفته ۸۲ کیلومتر مربعی کرولوف را در نواحی شمالی مریخ نشان می دهد.

به گفته آژانس فضایی اروپا این ماده برف گونه در واقع گسترده ای از یخ است که ۱.۸ کیلومتر ضخامت دارد.

حجم یخ در مریخ وابسته به پدیده‌ای به نام «تله سرما»است. کف این دهانه در ۲ کیلومتری زیر آن قرار دارد و عمیق‌ترین بخش دهانه کرولوف که حاوی یخ است همانند یک تله سرمای طبیعی عمل می کند.

هوایی که از بالای انبار یخ عبور می کند، سرد شده و پایین می رود و لایه ای از هوای سرد درست می کند که مستقیما بالای سطح یخ قرار می گیرد.

این لایه های هوای سرد کمک می کنند که یخ پایدار باقی بماند و مانع گرم شدن و ناپدید شدنش می شوند.

این عکس های زمستانی تنها ارتباط بین ماموریت مارس اکسپرس آژانس فضایی اروپا با کریسمس نیست؛ این فضاپیما در ۲۵ دسامبر(روز کریسمس) موتور اصلی‌اش را روشن می کند و وارد مدارد مریخ می شود تا به اکتشافات علمی خود درباره این سیاه سرخ ادامه دهد.

.....................

 

 

تصویری با وضوح ۱۹۵ گیگاپیکسل ثبت شد! 

شرکت "Jingkun Technologies" به تازگی تصویری با وضوح بسیار بالا ثبت کرده است.

این شرکت که به نام BigPixel نیز مشهور است، این عکس را از بالای برج «اورینتال پرل» در شانگهای ثبت کرده است.

به گفته شرکت، وضوح این تصویر ۱۹۵ گیگاپیکسل است؛ حال آنکه وضوح دوربین های دیجیتال و تلفن های هوشمند بیشتر اوقات بر اساس مگاپیکسل یا یک میلیون پیکسل اندازه گیری می شود.

بنابراین دوربین ۱۲ مگاپیکسلی در کل ۱۲ میلیون پیکسل تولید می کند اما درخصوص این عکس که با وضوح گیگاپیکسلی ثبت شده، مقیاس ها فراتر رفته و براساس یک میلیارد پیکسل سنجیده می شود.

این شرکت ادعا می کند بیش از ۸ میلیون نفر تصویر مذکور  را بررسی کرده اند.

BigPixel  ادعا می کند عکس هایش ۲ هزار بار دقیق تر از تصاویر ثبت شده با دوربین عادی است؛ همچنین تصویر ۳۶۰ درجه آن از یک روز آفتابی در شانگهای سومین عکس بزرگ جهان و نخستین عکس بزرگ در آسیاست.

این شرکت  طی چند ماه تصاویری را ثبت کرد و سپس این عکس ها به وسیله فناوری «چسباندن تصاویر»، باهم یکپارچه شدند.

به گفته BigPixel این نخستین تصویر پانوراما با صدها میلیون پیکسل است؛ در نتیجه می توان این عکس را به اندازه ای زوم کرد که حالات صورت افراد را در خیابانها رصد کرد.

از این فناوری می توان برای مقاصد نظارتی استفاده کرد.

در لینک زیر می توانید این تصویر را مشاهده کنید:

http://sh-meet.bigpixel.cn/?from=groupmessage&isappinstalled=0

نظرات : 0

ثبت نظر

76222