۱۴۰۳ جمعه ۱۳ مهر

روبات کالارسان سفارش را درب منزل تحویل می‌دهد!

به گزارش شبکه خبری ICTPRESS، شرکت‌هایی مانند آمازون و فدکس در رقابت با یکدیگر هستند تا بتوانند جزء نخستین موج مجموعه‌هایی باشند که این روبات‌ها را در سیستم خود بکار می‌گیرند. اما به‌همان اندازه‌ای که این روبات‌های چرخ‌دار خودران وعده مفید بودن می‌دهند، با این‌حال با تصویری که نویسندگان داستان‌های علمی تخیلی چندین دهه است برای ما ایجاد کرده‌اند، متفاوت است.
شاید در این بین Digit، ساخته شبیه به انسان استارت‌آپ Agility Robotics بیشتر با آن امیدها و رویاها همسو باشد. روبات Digit که قادر به حمل بسته‌هایی با وزن حداکثر 18 کیلوگرم است، می‌تواند درهای بسته را با فشار باز کند و مانند یک انسان کالارسان مانور داده و حرکت کند.

 

 
اما وقتی صحبت از روبات می‌شود گزینه‌های دیگر مانند روبات‌های چهار پا هم وجود دارد که برخی از آنها توانسته‌اند موفقیت‌های زیادی به‌دست بیاورند. بدون شک معروف‌ترین آنها روبات "اطلس" شرکت بوستون دینامیکس است که ویدیوهای زیادی از هنرنمایی‌های آن‌ را در اینترنت دیده‌ایم.
این روبات از نظر فنی در حال حاضر یک استاندارد طلایی محسوب می‌شود؛ اما به‌نظر می‌رسد که شرکت Agility Robotics نیز نتایج خوبی به‌دست آورده و از نظر به‌واقعیت رساندن ایده‌ها و تخیلات عملکرد موفق‌تری داشته است.
یکی از کارشناسان حوزه روباتیک می‌گوید: همیشه از خودمان سؤال می‌کردیم که آیا روبات‌هایی که امکان راه رفتن دارند را فقط به‌خاطر جذاب بودن آنها می‌سازیم یا اینکه واقعا آنها یک راه‌کار مناسب برای مشکلات مربوط به بازار هستند؟ این همان دلیل مهمی است که شرکت‌های روباتیک به‌دنبال ساخت مصحولات شاخص و کارآمد هستند و در این زمینه سرمایه‌گذاری‌های سنگینی انجام می‌دهند.
اما به‌رغم تمام صحبت‌هایی که بابت آماده بودن Digit برای ورود به بازار شده هنوز این محصول برای خرید در دسترس نیست. نسخه‌ای که فعلا نشان داده شده، نسخه 1.0 این روبات است و ظاهرا نسخه بعدی در حال تست و آزمایش است و ممکن است در ماه‌های آتی سال 2019 معرفی و رونمایی شود.

 

 
به‌گفته یکی از مدیران شرکت سازنده Digit، انتظار داریم که نخستین سری روبات‌های کالارسان برای سه ماهه اول سال 2020 در اختیار مشتریان قرار بگیرد.
شاید باید کمی دیگر صبر کنیم تا شاهد تحویل پیتزا و سفارش‌های غذا در درب منزل باشیم؛ ایده‌ای که در نوع خود بسیار جالب و هیجان‌انگیز است.

 

گزارش: مهندس حمید نیک روش

توئیترHamidNikravesh@

نظرات : 0

ثبت نظر

64427