۱۴۰۳ سه شنبه ۱۰ مهر

اقدامات حمایتی همراه اول برای مناطق سیل زده ایران در یک نگاه

 به گزارش شبکه خبری ICTPRESS، در پی این حادثه تلخ خسارات مالی بسیار زیادی برای مردم بر جای ماند. در این میان سیل مهربانی ها بلندتر از امواج سیل آسای طبیعت برآمد و بار دیگر برگ زرینی از دفتر همدلی ها و فداکاری های مردمی ورق خورد.

اقدامات موثری نیز توسط مسئولان اجرایی و متخصصان فنی کشورمان به هنگام انجام شد. یکی از حوزه های مهم در زمان بلایای طبیعی حوزه ارتباطات است که نقش اصلی در برقراری ارتباط میان مردم دارد.

اپراتورهای ارتباطی کشور بازیگران اصلی این میدان هستند، در این میان اپراتور اول ارتباطی یعنی همراه اول در این آزمایش سخت به خوبی توانست مردم را حمایت و همراهی کند.

این اپراتور نه تنها به لحاظ فنی با اعزام نیروهای توانمند، متخصص و دلسوز به مناطق سیل زده، مانع از اختلال بلندمدت شبکه ارتباطی کشور شد، بلکه موجبات پایداری این شبکه را به خوبی فراهم کرد و با اقدامات زودهنگام پیش از برقراری دیگر امکانات اولیه، ارتباطات پایدار را به مردم مناطق سیل زده در نقاط صعب العبور هدیه کرد.

همراه اول با اطلاع رسانی مداوم، دقیق و سریع به مردم، از زیان های جانی و مالی احتمالی تا حد بسیار زیادی جلوگیری کرد و حتی با حمایت های مالی به پوشش کامل مسئولیت های اجتماعی خود در این عرصه مبادرت ورزید.

 

 

 

 

در ادامه مروری می کنیم بر اقدامات همراه اول از زمان وقوع سیل نوروزی تاکنون:

 

مکالمه و پیامک در مناطق سیل زده رایگان شد

در پی وقوع سیل و آبگرفتگی در برخی مناطق شمال و شمال شرق کشور، به منظور رفاه حال شهروندان برای اینکه بتوانند بی‌دغدغه در روزهای بحرانی، به ارتباطات پایه دسترسی داشته باشند و در راستای کمک رسانی هر چه بهتر در این مناطق، همراه اول در همان ساعات اولیه، مکالمه و پیامک در مناطق سیل زده را رایگان کرد.

بنابراین روز یکشنبه ۴ فروردین ماه برقراری مکالمه و ارسال پیامک در شهرهای آق قلا، بندرترکمن و گمیشان و روستاهای اطراف رایگان شد.

این امکان برای مکالمه و پیامک رایگان که برای روز یکشنبه در نظر گرفته شده بود تا روز جمعه نهم فروردین ماه از سوی همراه اول تمدید شد تا از این طریق گام مهمی در برقراری ارتباطات آسان در این مناطق برای مردم برداشته شود.

اپراتور اول پیش از این و در جهت حصول اطمینان از پایداری شبکه در مناطق سیل زده تدابیر و اقدامات ویژه ای را انجام داده و کارشناسان فنی خود را به اين مناطق اعزام كرده بود.

 

همراه اول مجددا مکالمه در مناطق سیل‌زده را رایگان کرد

در پی وقوع سیل در بخش‌های مختلف کشور و آبگرفتگی در مناطق وسیعی از استان های لرستان و ایلام، برای رفاه حال شهروندان و در راستای کمک رسانی هر چه بهتر در این مناطق، برقراری مکالمه(درون و برون شبکه) در شهرها و روستاهای اطراف دورود، پلدختر، کوهدشت، رومشکان و معمولان در استان لرستان و شهرهای دهلران، مهران، ملکشاهی، دره شهر، آبدانان، سیروان، چرداول و ایوان در استان ایلام از روز سه شنبه ١٣ فروردین تا پایان روز جمعه ١۶ فروردین ماه رایگان شد.

همانطور که قبلا نیز اشاره شد، برقراری مکالمه و ارسال پیامک درون و برون شبکه (به سمت اپراتورهای دیگر) در شهرهای آق قلا، بندرترکمن و گمیشان و روستاهای اطراف نیز رایگان شده بود.

 

تمدید مکالمه رایگان همراه اولی‌ها در مناطق سیل زده لرستان

همراه اول ارائه مکالمه رایگان در مناطق سیل‌زده استان لرستان را تمدید کرد.

این اپراتور که در راستای کمک رسانی هر چه بهتر در این مناطق، برقراری مکالمه(درون و برون شبکه) در شهرها و روستاهای اطراف دورود، پلدختر، کوهدشت، رومشکان و معمولان در استان لرستان را از روز سه شنبه ١٣ فروردین تا روز جمعه ١۶ فروردین ماه رایگان کرده بود، به مدت یک هفته یعنی تا روز جمعه ٢٣ فروردین ماه تمدید کرد.

بدلیل شرایط بحرانی شهر «نورآباد دلفان»،  مکالمه در این شهر نیز از روز چهارشنبه رایگان شده و تا جمعه بعدی ادامه یافت.

اپراتور اول ارتباطی کشور پیش از این برقراری مکالمه درون و برون شبکه در شهرهای آق قلا، بندرترکمن و گمیشان و روستاهای اطراف و مناطق سیل زده استان ایلام را رایگان اعلام کرده بود.

 

سامانه هشدار شرایط بحرانی همراه اول راه اندازی شد

سامانه شرایط بحرانی همراه اول آغاز به کار کرد تا پیش از وقوع بلاهای طبیعی، مردم از طریق تلفن‌همراه خود آگاه شوند.

مدیرکل ارتباطات همراه اول در این خصوص گفت: پس از وقوع سیل در استان‌های شمالی کشور، با هماهنگی ستادهای بحران استانی، بیش از ۵۰۰ میلیون پیامک تا لحظه مخابره این خبر به مناطق تحت خطر و مناطقی که در آنها خطر سیل وجود داشت، ارسال شد و البته روند ارائه سرویس این سامانه همچنان ادامه خواهد داشت.

این سرویس که در واقع نه پیامک است و نه نرم‌افزار، به CB شهرت دارد.

سرویس CB که به منظور پخش فراگیر پیام از طریق ارتباطات سلولیCell Broadcast) ) به کار گرفته می‌شود، در عمل روشی برای ارسال پیام‌ها به تعداد بسیاری از کاربران تلفن همراه در یک زمان و مکان مشخص است.

این سرویس همچنین به عنوان سرویس پیام کوتاه فراگیرSMS-CB)) نیز شناخته می‌شود که برخلاف سرویس پیام کوتاه که به شکل پوینت تو پوینت P2P)) است، از یک مبدا به چندین مقصدOne to many) ) محدود از منظر جغرافیایی است.

 

حفظ پایداری ارتباطات

یکی از اقدامات مرتبط با خود اپراتور و فعالیت‌های اپراتوری و گام اول آن، حفظ پایداری ارتباطات بود.

متخصصان فنی همراه اول همگام با دیگر فعالان این عرصه به معنی واقعی کلمه، از جان مایه گذاشتند و این ارتباطات را در روزهای سخت به شکل پایدار حفظ کردند.

چنین اقدامی با توجه به وجود محدودیت‌ها از جمله قطعی برق، شرایط بد جوی و آسیب‌های وارد شده به شبکه، کاری بسیار دشوار بود.

 

مدیریت بحران و عملکرد سریع و صحیح

در جریان برقراری ارتباطات و رسیدگی به آن، مدیریت بحران و عملکرد سریع و صحیح، تجهیز زیرساخت ها، تقویت ارتباطات، رایگان کردن تماس های مردم در مناطق آسیب دیده، اعزام نیروهای فنی به محل های مورد نظر برای بررسی خطوط و زیرساخت های ارتباطی و احیای مجدد موارد آسیب دیده احتمالی و نهایتا پایدار نگاه داشتن شبکه ارتباطی، از مهمترین اقدامات در این راستا به شمار می رود.

موارد یاد شده، توسط اپراتور اول تلفن همراه کشور در جریان وقوع سیل اخیر مدیریت و انجام شد به طوریکه با اعزام زودهنگام متخصصان فنی به محل سایت های همراه اول در این مناطق، امکان برقراری ارتباطات برای مردم تضمین شد.

این نیروهای تلاشگر با ساعت ها پیاده روی در مسیرهای صعب العبور، دکل های یخ زده و سایت های غرق در سیلاب با وجود خطرات بسیار زیاد، شاهرگ ارتباطی تلفن همراه را پایدار نگاه داشتند.

 

معجزه برقراری ارتباط موبایلی در روستای سیل زده فاقد برق و گاز

یکی از مهمترین اقدامات همراه اول برقراری ارتباط برای اهالی روستای سیل زده مورانی بود که حتی برق و گاز نداشتند، آن ها از عملکرد زودهنگام همراه اول در برقراری ارتباط موبایلی، ابراز شادمانی و رضایت کردند.

روستای مورانی در مسیر پلدختر - خرم‌آباد و در ۱۵ کیلومتری پلدختر واقع است.

جاده این روستا از سمت خرم آباد بر اثر سیل تخریب و مسدود شده بود اما در بخش هایی که امکانی برای تعمیر وجود داشت با ایجاد جاده های خاکی امکان دسترسی به این روستا فراهم شد.

در این روستا که بعد از بحران سیل فاقد برق و گاز شد، شرکت ارتباطات سیار ایران (همراه اول) با اعزام نیروهای متعهد، با ایجاد یک سایت پورتابل بعلاوه دیزل ژنراتور و لینک ماهواره توانست ارتباط سیار را برای روستائیان دوباره برقرار کند.

این موضوع همانند روییدن چشمه ای در میان کویر، معجزه ای برای اهالی این روستا شد.

برقراری ارتباطات موبایلی در این روستا در حالی صورت گرفت که مسیرهای ارتباطی آن نیز قطع شده و متخصصان سخت ترین شرایط را برای رسیدن به آن و رفع عیوب ایجاد شده متحمل شدند اما با تلاش بی وقفه شان توانستند ارتباطات را به مردم این منطقه هدیه کنند.

 

شناسایی نیازهای دیگر و کمک رسانی به مردم سیل زده

از ساعات اولیه وقوع این حادثه تلخ، مدیران ارشد، معاونان و حتی اعضای هیئت مدیره همراه اول در مناطق حادثه دیده حاضر شدند و علاوه بر این، کارشناسان با ارتباطات پیوسته‌ با همکاران استانی‌ تلاش کردند تا با شناسایی نیاز مردم، نسبت به رفع آنها در اسرع وقت اقدام کنند.

با گسترش آسیب ها و دامنه خسارات وارده به خانوارها، اقدامات حمايتي همراه اول با نیازهای واقعی مردم همسو شد و به سمت تأمین مایحتاج ضروری سیل زدگان رفت.

در این راستا اقدامات مختلفی نظیر تأمین غذای گرم، ارسال ۱۰۰۰ تخته پتو، ارسال دو وانت پوشک بچه و اقلام بهداشتي، ارسال ٦٠٠ شارژر گوشی تلفن همراه، تأمین بیش از ۵۰ پمپ کف کش و لجن کش برای پاکسازی منازل و نيز اعزام تيم های جهادی متشكل از كاركنان داوطلب اين شركت انجام شد.

همراه اول با حضور به موقع در محل و توجه مستمر به نیازهای مردم، تلاش کرد سهم خود را در قبال جامعه در حد توان ایفا کند.

 

کمک ۱۵۰ میلیارد ریالی همراه اول به سیل زدگان

همراه اول در ادامه حمایت ها، ۱۵۰ میلیارد ریال صرف ارائه خدمات و تأمین اقلام اساسی خانوارها کرد.

این اقلام اساسی شامل یخچال، فرش، ظروف منزل و دیگر کالاهای ضروری خانواده های آسیب دیده از سیل است.

همچنين كاركنان همراه اول يك روز حقوق خود را به مناطق سيل زده اهداء كردند.

 

خدا كند كه مردم راضی باشند

به گفته شاهین آرپناهی مدیرکل ارتباطات همراه اول: در حد توان، بلكه "تا سرحد جان" تلاش شد كه ارتباط مردم در مناطق سيل زده حفظ شود... خدا كند كه مردم راضی باشند.

نظرات : 0

ثبت نظر

69065