۱۴۰۳ جمعه ۳۰ شهریور

GOLDEN NEWS / خبرهای طلایی شنبه 7 اردیبهشت

ICTPRESS گزارش میدهد:

 

 

 

 

خبر: عرضه فناوری اسکنر چشم برای حفظ امنیت در کامپیوترها! 

شرکت توبی، نرم افزاری به نام Aware را ابداع کرده که از فناوری هلو در سیستم عامل ویندوز و همین طور دوربین متصل به رایانه برای شناسایی مالک هر رایانه استفاده کرده و اگر فرد دیگری به آن زل بزند، صفحه نمایشگر تار یا قفل می‌شود.

در عین حال اگر کاربر و مالک رایانه در برابر آن قرار بگیرد، نمایشگر به حالت عادی بازگشته و مشاهده محتوای آن ممکن می‌شود.

در این صورت اگر کاربری در حال مطالعه یک ایمیل شخصی باشد و ناگهان مجبور به ترک محل کار خود شود، نمایشگر به انتخاب کاربر تار یا قفل می‌شود.

همچنین می‌توان تنظیمات این نرم افزار را به گونه‌ای انجام داد که به محض ترک محل، نمایشگر تاریک شود تا از مصرف بیش از حد برق نیز جلوگیری شود.

نرم افزار یادشده با تمامی رایانه‌های مجهز به سیستم عامل ویندوز سازگار است.

..................

 

خبر: سیستم رایانه ای آمازون کارمندان متخلف را اخراج می کند!

آن دسته از کارمندان شرکت آمازون که از سرعت کافی برای بسته بندی اقلام مختلف برخوردار نباشند، توسط یک برنامه رایانه ای شناسایی و به طور خودکار اخراج می شوند.

نرم افزاری که بدین منظور طراحی شده است، در مراکز مختلف شرکت آمازون در سرتاسر آمریکا نصب شده و همه آنها کار ارزیابی عملکرد تک تک کارکنان را انجام داده و هر فردی که بر اساس معیارهای در نظر گرفته شده کند عمل کند، شناسایی و اخراج می کند.

این نرم افزار به تازگی حدود 10 درصد از کارکنان یکی از انبارهای شرکت آمازون را در شهر بالتیمور آمریکا اخراج کرده است.

آمازون امیدوار است استفاده از این روش به افزایش بهره وری کارکنانش کمک کند.

..................

 

خبر: طراحی یک محله هوشمند با مبلمان شهری متغیر!

شرکت Sidewalk Labs وابسته به آلفابت (شرکت مادر تخصصی گوگل)، به دنبال طراحی محله‌ای هوشمند در تورنتو است که ویژگی اصلی آن خیابان‌های کوچک متصل به یکدیگر است.

در این خیابان‌ها، فضای کافی تنها برای حرکت دوچرخه‌ها و افراد پیاده وجود دارد و اتومبیل‌ها امکان رفت و آمد ندارند.

کنترل آنی ترافیک خیابان‌های طراحی شده برای رفت و آمد اتومبیل‌ها و امکان تغییر سریع مبلمان شهری برای تسهیل حرکت اتومبیل‌ها، دوچرخه سواران و افراد پیاده از جمله ویژگی‌های این محله هوشمند خواهد بود.

این تغییرات در تمامی ساعات شبانه روز و بر مبنای نیازهای شهروندان هر محل صورت می‌گیرد.

خیابان‌های عریض این محله برای حرکت خودروهای سنتی به همراه راننده طراحی می‌شود؛ همچنین شبکه ای از راه‌های باریک در هر بخش محله برای حرکت افراد پیاده و دوچرخه سواران در نظر گرفته شده است.

شبکه ای از حسگرها و الگوریتم‌های هوشمند نیز برای کنترل آنی شرایط مورد استفاده قرار می‌گیرد.

خودروهای هوشمند نیز در این محله قادر به برقراری ارتباط با یکدیگر هستند و سرعت آنها و نیز دوچرخه‌ها و موتورسیکلت‌ها با استفاده از نرم افزارهای رایانه‌ای کنترل می‌شود؛ به گونه‌ای که آنها قادر به تخلف و افزایش بیش از حد سرعت نیستند.

..................

 

خبر: ساخت ربات رسانای دارو به تومورها با الهام از باکتری!

مهندسان موسسه فناوری ماساچوست رباتی را با الهام از باکتری طراحی کردند که داروها را به تومورها و عوامل بیماری‌زا می‌رساند.

این مهندسان ربات‌های مغناطیسی کوچکی را طراحی کردند که می‌تواند با وارد شدن به جریان خون، داروها را به تومورها یا محل‌ تجمع عوامل بیماری‌زا منتقل کند.

محققان با الهام از باکتری‌ها این ربات‌ را ساختند تا بر پوشش رگ‌های خونی که یکی از موانع اصلی تحویل نانوذرات‌های دارو به بافت‌ها است، غلبه کنند.

این ربات که به اندازه یک سلول کوچک است، شامل یک مارپیچ کوچکی شبیه به تاژک باکتری‌هاست. باکتری‌ها با کمک این تاژک‌ها خود را به سمت جلو حرکت می‌دهند؛ علاوه بر این، ربات‌های جدید با چاپ سه بعدی ایجاد و توسط نیکل پوشیده شده‌اند.

..................

 

خبر: تسهیل اتصال ماهواره‌ به فضاپیما با توسعه نشانگرهای ناوبری!

آژانس فضایی اروپا(ESA) و یک شرکت مجارستانی به نام "Admatis" در حال توسعه نشانگرها یا مارکرهای ناوبری مادون قرمز و شب‌تاب برای ماهواره‌ها هستند.

این مارکرها به بدنه بیرونی یا بدنه عایق فضاپیما متصل می‌شوند تا به وسایل سرویس‌دهی فضایی در نزدیک شدن ایمن‌تر و اتصال با ماهواره هدف کمک کنند.

نشانگرهای "PEMSUN" از ترکیبی از بازتابنده‌های مادون قرمز و فسفرسنت (شب‌تاب) برای درخشیدن در تاریکی استفاده می‌کنند.

این نشانگرها نه تنها دیدن فضاپیما را آسان‌تر می‌کنند بلکه الگوهای متمایزی که در آنها قرار داده می‌شود، اطلاعاتی درباره وسعت دید، فاصله و جهت هدایت ماهواره هدف را ارائه می‌دهد.

این فناوری آزمایشات اولیه را در ماه مارس ۲۰۱۹ در شبیه‌ساز اتصال آزمایشگاه ناوبری و کنترل نوردویک هلند با موفقیت پشت سر گذاشته است.

این نخستین بار است که نمونه‌های اولیه این فناوری تولید و آزمایش شده و به شکل یک پوشش عایق چند لایه‌ای فضاپیما برش داده شده‌ است.میدان دید دوربین آن پر می‌شود.

این نشانگرها مثلاً در هنگام کسوف و زمانی که به هر دلیل نور وجود ندارد یا کم است به فضاپیمای مهمان اجازه می‌دهد تا روی میزبان خود متمرکز بماند.

نظرات : 0

ثبت نظر

87569