۱۴۰۳ جمعه ۳۰ شهریور

جهان «های تک» در هفت روز

به گزارش شبکه خبری ICTPRESS، جهان فناوری نوین مملو از رویدادهای گوناگون و خبرهای شگفت انگیزست که برخی در باورها نمیگنجد اما واقعیت دارد یا بزودی به واقعیت می پیوندد. 

 

 

 

 

آنچه که در ادامه مشاهده میکنید گزارشی از خبرهای مهم هفت روز گذشته (منتهی به 28 آوریل 2019) در جهان فناوری نوین است:

 

 

 

هواپیمای برقی پیشرفته نروژی رونمایی شد 

یک هواپیمای برقی نروژی با قابلیت ۶ ساعت پرواز، چندی پیش برای نخستین بار بر فراز آسمان این کشور با موفقیت به پرواز درآمد.

این هواپیما که P2 Xcursion نام دارد، توسط شرکت Equator Aircraft تولید و پرواز آزمایشی آن در پارک فناوری Eggemoen نروژ انجام شده است؛ P2 Xcursion دارای دو صندلی و بدنه ای از جنس کامپوزیت است.

هواپیمای مذکور فعلاً فقط می‌تواند در ارتفاع پایین پرواز کند؛ استفاده از مواد سبک کامپوزیتی در بدنه این هواپیما باعث شده تا وزن آن از ۷۵۰ کیلوگرم فراتر نرود.

پرواز آزمایشی P2 Xcursion حدود ۱۰ دقیقه به طول انجامید و طی این پرواز میزان استحکام، شرایط دینامیکی و انعطاف پذیری هواپیمای مذکور کنترل و بررسی شد.

موتور مورد استفاده در این هواپیما یک موتور ۹۷ کیلووات ساعتی به نام ENGIRO M۹۷ است؛ همچنین از باتری‌های لیتیومی به وزن ۱۰۰ کیلوگرم در این هواپیمای برقی استفاده شده است.

در حال حاضر این هواپیما می‌تواند حداکثر ۳۵ دقیقه پرواز کند ولی با تقویت موتور فعلی، افزودن یک موتور دیزلی تولید برق به آن و افزایش قدرت باتری این رقم به ۱۰۵ دقیقه و در نهایت به شش ساعت افزایش خواهد یافت.

سرعت P2 Xcursion به حداکثر ۲۴۱ کیلومتر در ساعت و حداکثر مسافتی که می‌تواند طی کند به ۱۵۶۵ کیلومتر می‌رسد.

.....................

 

 

 

 

ربات هایی با قابلیت متابولیسم مصنوعی طراحی شد 

پژوهشگران دانشگاه کورنل آمریکا به تازگی با استفاده از دی ان ای مصنوعی، ربات هایی طراحی کردند که از قابلیت های انسانی، چون متابولیسم و رشد، برخوردارند.

نقطه تمایز ربات های تازه طراحی شده در این است که این ربات ها رفتار تقریبا مشابهی با دی ان ای واقعی از خود نشان می دهد؛ به این معنا که متابولیسم خود را داشته، انرژی می سوزاند، تکامل می یابد، رشد می کند و می میرد.

در ساخت این ربات های خودسازمانده، از 55 واحد نوکلئوتیدهای سازنده دی ان ای انسان استفاده شده که دانشمندان با تکرار آن زنجیره ای مشابه دی ان ای واقعی ساخته اند.

به کارگیری متابولیسم مصنوعی در دی ان ای ساخته شده، امکان سوخت و ساز و بازسازی را به این زیست ماده داده است.

یافته های حاصل از این تحقیقات همچنین می تواند به پیشرفت شاخه رباتیک، تشخیص پاتوژن ها و ساخت نانومواد هیبریدی کمک کند.

.....................

 

 

 

 

نخستین ‌لرزه مریخ ثبت شد 

فضاپیمای اینسایت برای نخستین بار سیگنال ضعیفی از ‌لرزه در مریخ را اندازه‌گیری و ثبت کرد.

اینسایت چندی پیش با استفاده از ساز و کار لرزه نگاری خود به نام Seismic Experiment for Interior Structure یک سیگنال لرزه ای را در مریخ اندازه‌گیری و ثبت کرده است.

محققان این دستاورد را نقطه عطف هیجان انگیزی توصیف کرده اند که نشان می دهد مریخ هنوز از لحاظ زلزله خیزی فعال است.

فضاپیمای اینسایت سازمان فضایی آمریکا (ناسا) از ماه دسامبر در حال رصد غرش های ضعیف زیر سطح مریخ بوده و یکی از ماموریت‌ های اصلی آن تشخیص فعالیت‌ های «لرزه‌ای» مریخ است.

محققان ناسا امیدوارند سطح زیرین مریخ را مطالعه کنند تا دریایند چگونه ممکن است سیاره سرخ، میدان مغناطیسی خود را از دست دهد.

.....................

 

 

 

اندام‌های چاپ سه بعدی برای پیوند ساخته شد 

محققان آلمانی با استفاده از تکنولوژی زیست‌چاپ، موفق به ساخت اندام‌های شفاف انسانی شدند که می‌تواند راه پیوند برخی بخش‌های بدن مانند کلیه را هموار کند.

این دانشمندان روشی را ارائه کرده اند که با استفاده از یک حلال، اعضایی مانند کلیه و مغز ساخته می‌شود.

محققان اعضای بدن را با استفاده از لیزر در زیر یک میکروسکوپ اسکن می‌کنند تا ساختار کلی آن از جمله رگ‌های خونی و بسیاری از سلول‌های واحد را به دست بیاورند.

این تیم قصد دارد تا ساخت و چاپ سه بعدی پانکراس را ظرف 2 تا 3 سال آینده و کلیه را تا 6 - 5 سال دیگر ارائه کند.

.....................

 

 

 

دستگاه تنظیم ضربان قلب بدون باتری ابداع شد 

محققان مؤسسه فناوری جورجیا یک دستگاه تنظیم کننده ضربان قلب بی نیاز از باتری ابداع کرده‌اند که الکتریسیته مورد نیاز خود را از حرکات قلب تأمین می‌کند.

این دستگاه با استفاده از یک «تولید کننده انرژی» به نام iTENG کار می‌کند که دور قلب می پیچد و همزمان با انقباض و انبساط این عضو بدن، الکتریسیته تولید می‌کند.

دستگاه تنظیم کننده ضربان قلب، انرژی جمع آوری شده را در یک «واحد مدیریت انرژی» ذخیره و برای فعالسازی از آن استفاده می‌کند.

با هر تپش قلب، الکتریسیته بیشتری برای فعال نگه داشتن دستگاه تولید می‌شود.

بکارگیری این دستگاه در حقیقت پایانی بر عمل‌های جراحی جایگزین کردن باتری تجهیزات مختلف درون بدن است؛ از سوی دیگر سبب می‌شود دستگاه ماندگارتر و مؤثرتر باشد.

iTENG از دولایه تشکیل شده که به وسیله یک پوشش اسفنجی از هم جدا شده‌ است؛ این پوشش می‌تواند با هر ضربان قلب در فرایند پمپاژ خون، الکترون‌ها را محبوس کند.

عمر مفید این باتری حدود ۱۵ سال است اما به میزان استفاده از دستگاه نیز بستگی دارد.

.....................

 

 

 

تولید نسل جدید سلول‌های خورشیدی با قهوه امکان پذیر شد 

محققان اخیرا دریافته اند که با تزریق کافئین قهوه به لایه‌های تیتانات کلسیم مورد استفاده برای تولید سلول‌های خورشیدی می‌توان توانایی آنها را برای جذب گرما و تولید برق افزایش داد.

استفاده از این روش با سرعت بالا و هزینه کم امکان پذیر بوده و تولید نسل جدیدی از سلول‌های خورشیدی را در آینده نزدیک ممکن می‌کند.

این نسل جدید از سلول‌های خورشیدی که سلول‌های خورشیدی perovskite نام می‌گیرند، تنها از نظر تزریق کافئین، با سلول‌های خورشیدی سنتی تفاوت دارند.

تولید این محصول با همکاری پژوهشگران دانشگاه‌های کالیفرنیا و شرکت چینی Solargiga Energy صورت می‌گیرد.

محققان قصد دارند با تقویت این سلول‌های خورشیدی نمونه‌هایی از آنها را تولید کنند که حداقل به مدت ۲۰ الی ۳۰ سال قابل استفاده باشند.

سلول‌های خورشیدی perovskite متشکل از مواد متنوعی مانند دی متیل فرمالید، یدید متیل آمونیوم و یدید سرب نیز هست که عملکرد این مجموعه با افزوده شدن کافئین تا ۸۵ درصد ارتقا یافته است.

.....................

 

 

 

اسکوتر برقی هوشمند برای رساندن گمشده‌ها به مقصد ساخته شد 

دو شرکت چینی و انگلیسی با همکاری هم اسکوتر برقی هوشمندی را تولید کرده اند که «پال» نام دارد و می‌تواند افرادی که آدرس منزلشان را فراموش کرده اند را به سرعت به مقصد برساند.

این اسکوتر با بررسی مسیرهای رفت و آمد روزمره مالک خود و همین طور از طریق اتصال به گوشی هوشمند یا ساعت هوشمند وی از طریق بلوتوث، اطلاعات لازم در مورد آدرس منزل هر کاربر را دریافت کرده و در حافظه خود ذخیره می‌کند.

پال به یک سیستم کلود با نام «نیو» نیز متصل است و اگر فرد نام مقصدی را که قبلاً به آن رفت و آمد کرده، بیان کند، اسکوتر برقی وی را به طور خودکار به آن مقصد خواهد برد، حتی اگر وی مسیر حرکت به سمت آن مقصد را در ذهن نداشته باشد.

البته برای این کار باید از یک هدفون بی سیم خاص که همراه با این اسکوتر عرضه می‌شود استفاده شود.

اسکوتر یادشده مجهز به چهار موتور جداگانه برای هر یک از چهار چرخ خود است و از سیستم ویژه ای برای تقسیم فشار در میان چرخ‌ها و نیز تنظیم سرعت در زمان حرکت به سمت چپ و راست یا در سطوح شیب دار بهره می‌گیرد و از یک اپلیکیشن برای مدیریت بهینه آن استفاده می‌شود.

بدنه این اسکوتر از فیبر کربنی با یک پوشش مستحکم از جنس گرافن ساخته شده که سبک و در عین حال مستحکم است.

نظرات : 0

ثبت نظر

21857