۱۴۰۳ پنجشنبه ۱۲ مهر

GOLDEN NEWS / خبرهای طلایی یکشنبه 22 اردیبهشت

ICTPRESS گزارش میدهد:

 

 

 

 

خبر: هوش مصنوعی فعالیت‌های خیرخواهانه را سازماندهی می کند! 

"SociallyGood" نخستین بازار آنلاین برای سازماندهی فعالیت‌های خیرخواهانه اجتماعی محسوب می‌شود که یک اپلیکیشن تلفن همراه برای آن طراحی شده است.

مرتبط ساختن آسان فعالان اجتماعی، یافتن افراد علاقمند جدید، شناسایی سازمان‌های غیرانتفاعی علاقمند به این نوع فعالیت‌های خیریه و ایجاد امکانی تازه برای کمک رسانی و فعالیت افراد داوطلب از جمله مزایای طراحی این اپلیکیشن است.

خدمات رسانی از طریق این اپلیکیشن، در حوزه‌هایی همچون تخصیص منابع، همتایابی، نظارت و ارزیابی تقسیم بندی می شود.

به منظور ارتقای عملکرد SociallyGood در حوزه‌هایی همچون جمع آوری کمک‌های خیریه، شناسایی و دسته بندی نیروهای داوطلب، سازماندهی رویدادها، همتایابی و شناسایی نیروهای همکار مناسب و مدیریت فعالیت‌ها از هوش مصنوعی نیز استفاده شده است.این برنامه هم اکنون در هند و امریکا فعال شده و انتظار می‌رود ظرف سه سال آینده در دیگر کشورهای اروپایی و آسیایی نیز مورد استفاده قرار بگیرد.

برخی زیرمجموعه‌های سازمان ملل مانند برنامه توسعه سازمان ملل متحد نیز در حال برنامه ریزی برای بهره برداری از SociallyGood هستند.

..................

 

خبر: قایق باری با سیستم کنترل از راه دور از دریا عبور کرد! 

برای نخستین بار یک قایق باری که از راه دور کنترل می‌شود، محموله‌ای از صدف را از انگلیس به سمت بلژیک حمل کرد.

این محموله در یک قایق ۱۲متری به نام Sea-Kit به سمت اورستند در بلژیک حمل شد و جالب آنکه هیچ خدمه‌ای روی قایق حضور نداشت.

قایق Sea-Kit به طور موفقیت آمیز محموله‌ای ۵ کیلوگرمی خود را به مقصد رساند و در مسیر بازگشت نیز محموله‌ای را به انگلیس حمل کرد.

این در حالی است که گجت های مختلفی اطلاعات مربوط به این قایق را به اتاق کنترلی در اسکس (واقع در انگلیس) ارسال می‌کردند؛ در این اتاق دو کارمند مأموریت ۲۲ ساعته را رصد کردند.

این قایق انگلیسی مجهز به دوربین، رادار، میکروفون و تصویربرداری گرمایی است؛ علاوه بر این موارد یک سیستم بک آپ خودکار در قایق وجود دارد تا امنیت آن را تأمین کند.

کشتی مذکور می‌تواند با سرعت ۴ گره (۴.۶ مایل بر ساعت) و با ظرفیت ۲.۵ تن بار حرکت کند؛ همچنین کشتی مجهز به موتورهای هیبریدی (برقی- دیزلی) است.

کنترل کنندگان قایق از راه دور از سیستمی به نام Global Situation Awareness استفاده کردند که اطلاعات مربوط به موقعیت مکانی را از جی پی اس و رادارها دریافت می‌کند.

به گفته سازندگان این کشتی در صورت بروز مشکل در سیستم کنترل از راه دور، ویژگی‌های خودکار کشتی فعال می‌شوند و از برخورد آن با کشتی‌های دیگر نیز جلوگیری می‌شود.

..................

 

خبر: تولید ربات نجات گر برای شناسایی انسان ها در زیر آوار!

پژوهشگران از تولید رباتی خبر داده اند که با استفاده از هوش مصنوعی و طراحی منعطفی که دارد قادر به شناسایی افراد گرفتارشده در زیر آوار ساختمان هاست.

این ربات که ظاهر آن شبیه به یک پرنده کوچک است، می تواند با حرکت در لابلای ساختمان های تخریب شده و تسلط کافی افراد آسیب دیده را شناسایی کند.

الگوریتم های هوش مصنوعی این ربات به گونه ای طراحی شده که بتواند انسان ها را با دیدن بخشی از بدن آنها و در شرایطی که ممکن است آنها هشیار نباشند نیز شناسایی کند.

این ربات همچنین از قابلیت خودآموزی برخوردار بوده و هر بار می تواند روش های جدیدی را بر مبنای شرایط موجود برای شناسایی و کمک به فرد گرفتار ابداع کند.

به عنوان مثال، این ربات از طریق لمس سطوح موجود می تواند از وجود جریان برق در محیط اطراف مطلع شود و خطراتی که افراد را تهدید می کند، درک کند.

یکی دیگر از توانایی های این ربات، طراحی نقشه ای از محیط اطراف برای پیشروی بدون دیدن است؛ این کار به خصوص برای یافتن قربانیان در تاریکی مطلق مفید است و بدین منظور از تعدادی حسگر نیز استفاده می شود.

ربات یادشده که با استفاده از چاپگرهای سه بعدی ساخته می شود، از جنس فیبر کربنی است و 12 گرم وزن دارد اما می تواند باری به وزن حداکثر 27 گرم را نیز حمل کند.

..................

 

خبر: فضاپیمای نیوشپرد کارت پستال دانش‌آموزان را به فضا می برد!

جف بزوس بنیانگذار شرکت‌های بزرگ بلو اوریجین و آمازون اعلام کرد که شرکت فضایی‌اش برنامه جدیدی دارد که جوانان با الهام از آن راجع به آینده خود در فضا به فکر بیافتند.

جف بزوس برای آغاز این برنامه قصد دارد که ۱۰ هزار کارت پستال مهر و موم شده از جانب دانش‌آموزان را به فضا برده و بازگرداند.

به گفته بزوس، بلو اوریجین در حال تأسیس یک باشگاه برای نسل آینده است که مأموریت آن الهام بخشیدن به کودکان و نوجوانان برای ساختن زندگی در فضاست.

این باشگاه به عنوان نوعی جدید از باشگاه فضایی به ثبت رسیده است و برای دانش‌آموزان مهدکودک تا دبیرستان، والدین آن‌ها و مربیانی ساخته شده است که به حفاظت از زمین علاقه و قصد دارند که راه را برای زندگی و کار در فضا را بگشایند.

نخستین فعالیت این باشگاه ارسال کارت پستال‌های دانش آموزان به بخش زیر مداری زمین است که این کار هم از طریق فضاپیمای نیوشپرد بلواوریجین انجام خواهد شد.

دانش‌آموزان دعوت شده‌اند که در کارت پستال‌های سفید و مشکی خود چشم‌انداز زندگی و کار میلیون‌ها انسان مستقر در فضا را نوشته و یا نقاشی کنند.

این ۱۰ هزار کارت پستال همزمان با پنجاهمین سالگرد مأموریت "آپولو ۱۱"، تا قبل از ۲۰ ژوئیه ۲۰۱۹ میلادی از دانش‌آموزان دریافت خواهد شد و پس از ارسال به فضا، بهزمین بازخواهند گشت و پس از بازگشت یک مهر «به فضا پرواز کرده» روی آن‌ها زده می‌شود و سپس به دست خود دانش آموزان بازمی‌گردد.

..................

 

خبر: فیلتری که ریزترین آلاینده‌های محیط زیست را متوقف می کند!

شرکت اسپانیایی Clivet موفق به تولید نسل جدیدی از فیلترهای الکترواستاتیک به نام ELFOPack شده اند که قادر به متوقف کردن کوچک‌ترین ذرات آلاینده‌های زیست محیطی بوده و برای استفاده در محیط‌های باز و همچنین دربسته طراحی شده است.

مهم‌ترین مزیت این فیلترهای تازه آن است که مصرف انرژی آنها پایین بوده بنابراین استفاده از آنها هزینه زیادی به افراد تحمیل نمی‌کند.

این دستگاه برای شناسایی و نابودی آلاینده‌های جامد و مایع در جریان هوا از یک میدان الکتریکی استفاده کرده و با یونیزه کردن ذرات موجود در هوا آنها را بر مبنای ابعاد و بار موجود دسته بندی و ذرات مضر را شناسایی کرده و از بین می‌برد.

نظرات : 0

ثبت نظر

46021