۱۴۰۳ پنجشنبه ۱۲ مهر

GOLDEN NEWS / خبرهای طلایی شنبه 28 اردیبهشت

ICTPRESS گزارش میدهد:

 

 

 

 

خبر: هوش مصنوعی گوگل در لحظه سخنرانی را ترجمه می کند! 

گوگل سیستم هوش مصنوعی تازه ای را ابداع کرده که قادر به ترجمه آنی صحبت‌های هر فردی است و برای این کار نیازی به دسترسی به متن مکتوب سخنان وی ندارد.

این سیستم جدید Translatotron نام دارد و از توانایی بالایی برای درک معنای واژه‌ها و ارتباط منطقی آنها در هر جمله برخوردار است و می‌تواند با سرعت مناسب و واژه گزینی منطقی، نتیجه‌ای قابل قبول را در اختیار کاربران قرار دهد.

یکی از ویژگی‌های جذاب و منحصر به فرد این سیستم هوش مصنوعی، توانایی حفظ ویژگی‌های صوتی سخنرانی اصلی است؛ به بیان دیگر اگر سخنران اصلی روی کلیدواژه‌های خاصی تمرکز کرده باشد، در ترجمه نیز روی همان کلیدواژه‌ها تاکید می‌شود تا فردی که به ترجمه گوش می‌دهد، متوجه نقاط مورد تاکید سخنران شود و برداشتی دقیق از صحبت‌های وی داشته باشد.

گوگل مدعی است توجه به همین نکات موجب شده تا Translatotron عملکردی کاملاً طبیعی و غیرماشینی داشته باشد.

..................

 

خبر: تولید «الـیـاف الـماس» از نانولوله های کربنی! 

محققان دانشگاه ایالتی کارولینای شمالی روش جدیدی ارائه کردند که با استفاده از آن می‌توان به‌صورت مستقیم الیاف کربنی و نانولوله‌های کربنی را به الیاف الماس تبدیل کرد؛ این کار با استفاده از لیزر پالسی انجام می‌شود.

در این پروژه محققان از پالس‌های نانوثانیه لیزر برای گداختن کربن استفاده کردند؛ این روش می‌تواند کاربردهای وسیعی در ساخت الیاف کربنی حاوی الماس داشته باشد.

این گروه تحقیقاتی دریافتند که برای ممانعت از تبخیر کربن نیاز به زیرلایه‌ای است که بتواند جریان گرما را محدود کند تا کربن دچار تغییر فاز نشود.

علاوه ‌بر این، گرمای لیزر فقط ۱۰۰ نانوثانیه می‌تواند کربن را به دمای ۴ هزار درجه کلوین، ۳۷۲۷ درجه سانتی‌گراد، برساند.

الیاف الماس در حوزه‌هایی نظیر حسگری، محاسبات با ادوات نانومقیاس و مخابرات استفاده می‌شود؛ همچنین می‌توان از این الیاف در ساخت نمایشگر نشر میدان و برس‌های الماس استفاده کرد.

..................

 

خبر: نیسان فناوری خودران جدید ارائه می کند!  

شرکت خودروسازی نیسان از دومین نسخه فناوری هدایت خودران خودرو به نام پروپایلوت ۲ در خودروهای سری اسکای لاین برای بازار ژاپن رونمایی می کند.

راننده با کمک این فناوری می تواند بدون کنترل فرمان شاهد حرکت خودرو در جاده باشد که فقط در بزرگراه‌ها و در شرایطی خاص قابل استفاده خواهد بود.

نسخهProPilot ۲ شامل مجموعه‌ای از دوربین‌ها، رادارها، سونارها، جی پی اس و غیره است که محیط اطراف خود را بررسی می‌کند و از سوی دیگر یک دوربین داخل خودرو نیز وجود دارد که راننده را کنترل می‌کند تا حواس او به جاده باشد.

برای استفاده از این سیستم راننده نخست باید مقصد خود را در سیستم وارد کند تا بتواند مسیر را مشخص کند؛ در مرحله بعد نوتیفیکیشن های صوتی و بصری به راننده کمک می‌کنند.

از این نقطه به بعد سیستم کمک می‌کند خودرو در وسط لاین حرکت کند و فاصله‌ای ایمن با خودروی جلویی داشته باشد.

راننده می‌تواند دست‌های خود را از روی فرمان بردارد و جالب آنکه خودرو در لاین مورد نظر به حرکت ادامه می‌دهد.

..................

 

خبر: ربات کپی بردار از دستخط و طراحی انسان‌! 

پژوهشگران دانشگاه براون در آمریکا موفق به تولید رباتی شده اند که قادر به کپی کردن دستخط و نیز طراحی‌های انسان است.

این ربات با بهره گیری از هوش مصنوعی و الگوریتم ویژه ای که برای آن طراحی شده، می‌تواند با دقت بالا، حرکت قلم انسان را تقلید کند و دست نویس ها و طرح‌هایی مشابه با دست نویس ها و طرح‌های انسان‌های مختلف را در دسترس قرار دهد.

ربات یادشده پس از قرارگرفته شدن یک قلم در بازویش می‌تواند کلمات و حروفی را که قبلاً نیاموخته، ترسیم کند.

این ربات در جریان یک آزمایش، کلمه سلام را به ده زبان مختلف و از جمله زبان‌های یونانی، هندی، اردو، چینی و غیره به نگارش درآورد.

نکته جالب این است که با توجه به ژاپنی بودن دانشجویی که ربات مذکور را طراحی کرده، این ربات در ابتدا تنها قادر به نگارش حروف و کلمات به زبان ژاپنی بود.

در جریان آزمایش‌های انجام شده، این ربات توانست طرحی اولیه از تابلوی مونالیزا را نیز ترسیم کند.

سازنده این ربات وعده داده که از طریق باز ترسیم طرح‌های متنوعی از افراد مختلف در آینده دقت این ربات در زمینه نقاشی افزایش خواهد یافت.

..................

 

خبر: گوشی جدید ایسوس با دوربین کشویی هوشمند و حسگر ویژه! 

شرکت ایسوس قرار است گوشی زن فون ۶ را با دوربین کشویی هوشمند و باتری ۵۰۰۰ میلی آمپری عرضه کند.

این گوشی ۴۹۹ دلاری، دارای دوربین کشویی متشکل از دو لنز و یک فلاش کوچک است که مانند یک لولا طراحی شده به صورت عمودی بالا و پایین می‌شود؛ بنابراین هر زمان که کاربر تمایل به عکاسی داشته باشد، دوربین به سمت بالای قاب آمده و پس از گرفتن عکس به حالت عادی بازمی گردد.

این دوربین مجهز به حسگری ویژه است که متوجه سقوط ناگهانی گوشی می‌شود و در صورتی که گوشی ناگهان از دست کاربر به زمین بیافتد به سرعت دوربین به حالت اولیه بازمی گردد تا از آسیب دیدن آن جلوگیری شود.

پردازنده اصلی این گوشی ۸۵۵ اسنپدراگون بوده و همراه با آن یک باتری ۵۰۰۰ میلی آمپری عرضه می‌شود که استفاده مداوم از این گوشی را برای مدت بیش از یک روز بدون نیاز به شارژ مجدد تضمین می‌کند.

همچنین این گوشی دارای یک نمایشگر ۶.۴ اینچی با دقت ۲۳۴۰ در ۱۰۸۰ پیکسل است.

از دیگر امکانات زن فون ۶ می‌توان به ۶ یا ۸ گیگابایت رم به انتخاب مشتری، دوربین‌های دوگانه با دقت ۴۸ و ۱۲ مگاپیکسل در پشت با عمق میدانی ۱۲۵ درجه و امکان نصب ۶۴، ۱۲۸ یا ۲۵۶ گیگابایت حافظه داخلی به انتخاب مشتری اشاره کرد.

نظرات : 0

ثبت نظر

71500