۱۴۰۳ جمعه ۳۰ شهریور

جهان «های تک» در هفت روز

به گزارش شبکه خبری ICTPRESS، جهان فناوری نوین مملو از رویدادهای گوناگون و خبرهای شگفت انگیزست که برخی در باورها نمیگنجد اما واقعیت دارد یا بزودی به واقعیت می پیوندد. 

 

 

 

 

آنچه که در ادامه مشاهده میکنید گزارشی از خبرهای مهم هفت روز گذشته (منتهی به 20 مه 2019) در جهان فناوری نوین است:

 

 

 

 

 

خودروی برقی سیتروئن با کابین هلیکوپتری تولید شد 

شرکت سیتروئن به تازگی از تولید خودروی برقی مفهومی تازه ای به نام ۱۹-۱۹ خبر داده که از ویژگی‌هایی مانند تایرهای ۳۰ اینچی، کابین هلیکوپتری و جادار و طراحی داخلی منحصر به فرد برخوردار است.

این خودرو به گونه‌ای طراحی شده که هم به صورت خودران قابل استفاده است و هم می‌توان آن را در وضعیت رانندگی سنتی با فرمان قرار داد.

طراحی این خودرو با تایرهای پهن باعث شده تا هدایت آن در جاده‌های شیب دار و پرپیچ و خم ساده‌تر شود.

در این خودرو از سیستم تعلیق ویژه ای موسوم به بالشتک هیدرولیک پیشرفته استفاده شده که باعث می‌شود فرد در زمان حضور در خودرو احساس کند در درون کابین غوطه ور است و هیچ تماسی با زمین ندارد؛ این امر موجب افزایش راحتی و آسایش می‌شود.

وجود مجموعه‌ای از حسگرها در این خودرو به شناسایی موانع و جلوگیری از برخورد با آنها از طریق ارسال پیام هشدار کمک می‌کند.

دو درب بزرگ و عریض مشابه با درب‌های هلیکوپتر در دو طرف خودرو یکی دیگر از ویژگی‌های این اتومبیل است؛ نحوه طراحی صندلی‌ها و فضای داخلی این خودرو هم باعث می‌شود تا مسافران به راحتی بتوانند در آن جابجا شوند.

در این خودرو از یک دستیار صوتی هوشمند به نام سلام سیتروئن استفاده شده که دسترسی به برخی امکانات آن را با صدور فرامین صوتی ممکن می‌کند.

بخش زیادی از این خودرو از آلومینیوم ساخته شده و البته شیشه‌های آن هم بسیار بزرگ و عریض هستند؛ ۱۹ – ۱۹ مجهز به یک باتری ۱۰۰ کیلووات ساعتی و موتوری با قدرت ۴۵۶ اسب بخار نیز خواهد بود.

فناوری شارژ سریع ۲۰ دقیقه‌ای و امکان پیمودن ۶۰۰ کیلومتر با یک بار شارژ از جمله دیگر ویژگی‌های این خودرو است.

.....................

 

 

 

 

 

لنوو از «نخستین لپ تاپ با نمایشگر تاشو» جهان رونمایی کرد 

هفته گذشته، شرکت لنوو از محصول جدیدی به نام «نخستین لپ تاپ با نمایشگر تاشو» جهان رونمایی کرد.

این لپ تاپ دارای نمایشگر OLED ۱۳.۳ اینچی است که از وسط تا می‌شود و مجهز به سیستم عامل ویندوز است.

این دستگاه وقتی بسته باشد، شبیه یک کتاب الکترونیکی جمع و جور است و به دلیل اندازه مناسب و پوشش چرمی به راحتی با یک دست قابل حمل است.

لنوو در این محصول از قلم مخصوص خود استفاده کرده است تا بتوان به راحتی مثل یک دفتر، دستگاه را با یک دست گرفت و با دست دیگر روی آن نوشت.

این قلم بسیار روان و واکنش‌پذیر است، به طوری که گفته می‌شود روان‌تر از S Pen سامسونگ است.

این دستگاه فقط برای استفاده روی دست طراحی نشده است، بلکه می‌توان آن را مانند یک لپ‌تاپ متعارف بر روی یک میز نشاند یا اینکه نمایشگر را از وسط تا کرد و از هر نیمه به صورت دلخواه استفاده کرد.

این لپ تاپ تاشو بخشی از سری ThinkPad است که در ۲۰۲۰ میلادی عرضه می‌شود و طبق  اعلام شرکت، محصول نهایی کمتر از ۹۰۰ گرم وزن خواهد داشت.

.....................

 

 

 

 

 

ربات مغناطیسی مسیریاب برای جراحی‌های قلب ابداع شد 

شرکت تجهیزات پزشکی استریوتاکسیس(Stereotaxis) طی روزهای گذشته آخرین نسل فناوری خود را معرفی کرد.

ربات ساخت این شرکت می‌تواند پس از مسیریابی، در اعمال جراحی قلبی، کاتترها را به قلب برساند.

پلتفرم جدید این ربات، آهن‌رباهای کوچک‌تری دارد که می‌توانند در اطراف مرکز یک توده در بدن حرکت کنند و سر کاتتر را به منبع آریتمی قلبی هدایت کنند.

این سیستم به نحوی طراحی شده که می‌تواند با دستگاه تصویربرداری شرکت استریوتاکسیس نیز استفاده شود.

نسل جدید این سیستم رباتیک کوچک‌تر بوده و ظاهری لطیف‌تر دارد که باعث می‌شود فضای کمتری را در اتاق جراحی اشغال کند و به این ترتیب بیمار هم احساس راحتی بیشتری خواهد داشت.

این فناوری، عملکرد بالینی جراحی‌ها را بهبود بخشیده و تجربه بهتری از جراحی را برای بیمار و پزشک به ارمغان می آورد. ضمن اینکه از هزینه جراحی ها نیز کاسته می شود.

.....................

 

 

 

 

 

روش فعال کردن سیستم دفاعی سلول های بنیادی کشف شد 

پژوهشگران دانشگاه ادینبورگ به تازگی برای نخستین بار راهی برای فعال کردن سازوکار دفاعی خودکار سلول های بنیادی بدن انسان یافته اند که درمان طیف بسیار گسترده ای از بیماری ها و جراحت ها را تسهیل می کند.

پژوهشگران برای نخستین بار از سلول های بنیادی بدن موش برای بررسی روشی که آنها را وادار به مقاومت در برابر ویروس ها کند، بهره گرفته اند.

آنها موفق به شناسایی پروتئینی به نام MAVS شده اند که واکنش ایمنی IFN را در سلول های بنیادی کنترل می کند.

MAVS معمولا در سلول های بنیادی در حالت خاموش و غیرفعال قرار دارد؛ اما پژوهشگران توانسته اند با استفاده از مولکولی با نام miR-673 که برای کنترل MAVS به کار می رود، آن را به کار بیاندازند.

محققان در حال حاضر در حال انجام آزمایش هایی برای تثبیت این فرایند هستند.

.....................

 

 

کهکشانی عجیب توسط هابل شناسایی شد 

تلسکوپ فضایی هابل در تصاویر ارسالی خود طی روزهای اخیر، تصویری از یک کهکشان عجیب و غریب را نشان می‌دهد.

این کهکشان که NGC 4485 نام دارد در صورت فلکی «تازی‌ها» و در فاصله 25 میلیون سال نوری از ما واقع شده است.

کهکشان NGC 4485 متقارن نیست، به گونه‌ای که سمت چپ این کهکشان به طور طبیعی دارای ساختار مارپیچی با ابری از ستاره‌ها است؛ اما در سمت راست آن آشفتگی بیشتر و زیباتری را مشاهده می‌کنید که پر از سحابی‌های صورتی است که ستاره‌های جدید را به وجود می‌آورند و به صورت نقاط آبی دیده می‌شوند.

طبق گفته ستاره‌شناسان، میلیون‌ها سال پیش یک کهکشان دیگر به نام NGC 4490 با کهکشان NGC 4485  برخورد کرده و با ایجاد آشفتگی گرانشی، باعث پدید آمدن گرد و غبار و گاز و ستاره‌ها شده است.

.....................

 

 

بازوبند تنظیم دمای بدن هم ساخته شد 

محققان دانشگاه کالیفرنیا سن دیه گو، یک بازوبند حاوی وصله ای مخصوص ابداع کرده اند که دمای پوست بدن را تغییر می دهد و موجب می‌شود افرادی که به طور مداوم احساس سرما یا گرما می‌کنند راحت تر دمای بدنشان را تنظیم کنند.

وصله موجود در این بازوبند یک صفحه با قطر ۵ سانتی متر از جنس انعطاف پذیر و سبک است که بیش از ۸ ساعت کار می‌کند و می‌تواند دمای پوست فرد را تا ۱۰ درجه سانتیگراد بالا یا پایین ببرد.

در این بازوبند از آلیاژهای ترموالکتریک استفاده شده که با استفاده از الکتریسیته تمایز دمایی ایجاد می‌کند.

آلیاژهای مذکور بین ورقه‌هایی کشسان با قابلیت رسانایی گرما قرار می‌گیرند و در نهایت به یک پک باتری کوچک متصل می‌شوند.

این بازوبند روی یک فرد آزمایش شد؛ در این آزمایش دمای محیط بین ۲ تا ۳۶ درجه سانتیگراد تغییر کرد اما دمای بازوبند به طور مداوم ۳۲ درجه باقی ماند.

این نوع دستگاه‌ها می‌تواند برای افراد در هر زمان و مکانی دمای مناسب را فراهم کند؛ همچنین اگر فرد هنگام استفاده از طیف وسیع‌تر دمایی با بازوبند احساس بهتری داشته باشد، دیگر نیازی نیست دمای محیط را در زمستان یا تابستان تغییر دهد.

دانشمندان تخمین می‌زنند حدود ۱۰۰ نمونه از این وصله ها برای تنظیم دمای نقاط مختلف از جمله گردن لازم است.

این دستگاه در یک روز گرم حدود ۲۶ وات استفاده می‌کند که کمتر از نصف برق مورد نیاز برای روشن شدن لپ تاپ است.

.....................

 

 

دستگاه کنترل کیفیت هوای خانگی از راه رسید 

شرکت تجاری Edimax، به تازگی از تولید دستگاه کنترل کیفیت هوای خانگی جدیدی خبر داده که می‌تواند با دقت بالا انواع ذرات آلاینده موجود در هوا و همچنین دمای هوا و میزان رطوبت را کنترل کند.

این دستگاه که Edigreen نام دارد، قادر به شناسایی ذرات معلقی است که قطر آنها کمتر از ۲.۵ میکرومتر (۰.۰۰۲۵ میلی متر) است.

ابعاد چنین ذراتی به اندازه ۳ درصد از قطر موی انسان است، بنابراین شناسایی آنها معمولاً با صرف هزینه فراوان و از طریق تولید دستگاه‌های بزرگ و جاگیر صورت می‌گیرد.

در دستگاه مذکور برای نخستین بار از یک ماژول ویژه مجهز به حسگر شناسایی این ذرات که به اختصار PM۲.۵ نامیده می‌شوند، استفاده شده است.

ارائه اطلاعاتی در مورد دما و میزان رطوبت هم به افراد امکان می‌دهد شناخت کافی از میزان سلامت هوایی که در آن در حال تنفس هستند، به دست آورند.

Edigreen قادر به ذخیره سازی سوابق و تاریخچه کیفیت هوا و روندهای موجود در این زمینه نیز هست و به افراد کمک می‌کند تا ضمن بررسی شرایط روزانه در مورد تغییر محل اقامت خود تصمیم بگیرند تا هوای پاکیزه‌تری تنفس کنند.

این سیستم همچنین در صورت آلودگی بیش از حد هوای در حال تنفس، در این زمینه به کاربران هشدار می‌دهد.

نظرات : 0

ثبت نظر

73004