۱۴۰۳ جمعه ۳۰ شهریور

جهان «های تک» در هفت روز

به گزارش شبکه خبری ICTPRESS، جهان فناوری نوین مملو از رویدادهای گوناگون و خبرهای شگفت انگیزست که برخی در باورها نمیگنجد اما واقعیت دارد یا بزودی به واقعیت می پیوندد. 

 

 

 

 

آنچه که در ادامه مشاهده میکنید گزارشی از خبرهای مهم هفت روز گذشته (منتهی به 3 ژوئن 2019) در جهان فناوری نوین است:

 

 

 

لپ تاپ دو نمایشگره ایسوس معرفی شد

شرکت ایسوس به تازگی از تولید لپ تاپ جدید و منحصر به فردی خبر داده که دارای دو نمایشگر فوق دقیق است؛ نمایشگر دوم این لپ تاپ در بالای صفحه کلید قرار گرفته است.

این لپ تاپ که ZenBook Pro Duo نام دارد، دارای یک نمایشگر 14.4 اینچی فوق دقیق و یک نمایشگر OLED و 15.6 اینچی است.

از نمایشگر دوم می توان برای انجام اموری همچون نقاشی و مدیریت دیگر برنامه ها استفاده کرد.

کاربران همچنین می توانند بخشی از تصویر نمایشگر اصلی این لپ تاپ را روی نمایشگر ثانویه پایینی به نمایش بگذارند.

وب کم این لپ تاپ از فناوری تشخیص چهره ویندوز هلو پشتیبانی می کند و کاربران می توانند برای باز کردن قفل لپ تاپ یادشده از چهره خود به جای کلمه عبور استفاده کنند.

این نخستین بار است که نمایشگر دوم یک لپ تاپ با چنین ابعاد بزرگی طراحی و عرضه می شود.

 لپ تاپ مذکور تا اواخر سال جاری میلادی عرضه خواهد شد.

.....................

 

 

ربات انسان‌نما برای استفاده در حوزه رباتیک ساخته شد! 

محققان شرکت نروژی رباتیک هالودی(Halodi) رباتی ساخته‌اند که با داشتن ویژگی‌های ظاهری شبیه به انسان، می‌تواند مورد استفاده محققان حوزه رباتیک قرار گیرد.

یک نسخه پیش تولید از این ربات هفته گذشته در کنفرانس بین‌المللی رباتیک و اتوماسیون مونترال به نمایش درآمد.

این ربات چرخ‌دار که خودش تعادلش را حفظ می‌کند، "EVE r3" نام دارد و می تواند با دو بازوی مخصوص خود وظایف متعددی را انجام دهد.

هر کدام از بازوهای ربات می‌توانند تا وزن هشت کیلوگرم را بلند کنند؛ "EVE r3" صد هفتاد و پنج سانتی‌متر قد و ۷۶ کیلوگرم وزن دارد و می‌تواند با دو چرخ اصلی خود تا ۲۲ کیلومتر بر ساعت سرعت بگیرد.

هنگامیکه ربات برای حرکت به ثبات بیشتری نیاز داشته باشد، به چرخ سوم خود در پشتش تکیه می‌کند.

حسگرهای ربات از قبیل دو دوربین به آن کمک می‌کند که محیط اطراف خود را درک کرده و تعیین مسیر کند. البته که در نظر گرفته شده ربات به صورت نیمه خودکار فعالیت کند و کاربران می‌توانند ربات را از راه دور به کنترل خود درآورند.

رئیس شرکت هالودی گفته که هدف شرکت این است که این ربات در دانشگاه‌ها مورد استفاده محققان حوزه رباتیک قرار گیرد.

ربات "EVE r3" در سال جاری به فروش خواهد رسید و ۱۵۰ هزار دلار قیمت دارد.

.....................

 

 

زیردریایی دارورسان به بدن انسان تولید شد! 

پژوهشگران نیوساوت ولز استرالیا به تازگی از تولید سیستمی مشابه با زیردریایی های خودران خبر داده اند که می تواند با شنا کردن در مایعات درون بدن انسان، داروها را به مقصد برساند.

استفاده از این سیستم، هم باعث رسیدن داروها به مقصد دقیق در نظر گرفته شده می شود و هم می تواند هزینه انتقال دارو در بدن انسان را به میزان قابل ملاحظه ای کاهش دهد.

زیردریایی جدید قابل حرکت در بدن، مجهز به ریزموتورهایی است که نیازی به سیستم کنترل خارجی برای حرکت و هدایت ندارد.

سیستم یادشده برای فرورفتن در درون مایعات بدن از روشی کاملاً مشابه با زیردریایی ها استفاده کرده و با پرکردن بخش هایی از خود، در آب فرو می رود و درعوض با جایگزین کردن هوا در بخش های دیگر، از وزن و سنگینی خود کم کرده و روی مایعات شناور می شود.

برای تسهیل تغییر وضعیت این زیردریایی خودران از موادی متخلخل با نام ماف هم استفاده می شود که علیرغم ابعاد کوچک می توانند حجم زیادی از مواد فیزیکی را در خود جای دهند.

زیردریایی دارورسان مجهز به آنزیم هایی است که می توانند در محیط های مختلف و بسته به میزان PH بدن به شرایط موجود واکنش نشان داده و داروهای مختلف را آزاد کنند.

همچنین می توان از این سیستم برای انتقال داروهای ضدسرطان به سلول های مختلف بدن استفاده کرد.

.....................

 

 

دستکش هوشمند هم برای تشخیص اشیا عرضه شد! 

محققان دانشگاه ام آی تی اخیرا یک دستکش حسگر ساخته اند که با کمک هوش مصنوعی می تواند نحوه تشخیص اشیا را با حس لامسه درک کند.

این دستکش هوشمند که Scalable TActile Glove(STAG) نام دارد، از ۵۵۰ حسگر فشار کوچک بهره می‌گیرد تا الگوهایی را ایجاد کند که موجب بهبود عملکرد بازوهای رباتیک و اندام‌های مصنوعی می‌شود.

بهبود حس لامسه در اندام‌های مصنوعی موجب افزایش کیفیت زندگی افراد معلول می‌شود.

این دستکش به یک کامپیوتر متصل است و اطلاعات مربوط به اندازه‌گیری فشار و وزن به یک فایل ویدئویی تبدیل می‌شود که در واقع یک نقشه لمسی است و در اختیار یک شبکه عصبی به نام Convolutional Neural Network(CNN) قرار می‌گیرد؛ این شبکه تصاویر را طبقه بندی می‌کند تا الگوهای فشار را شناسایی کرده و آنها را با اشیای خاص تطبیق دهد.

محققان تاکنون ۱۳۵ هزار فایل ویدئویی مربوط به ۲۶ شیء ء متداول را در اختیار این شبکه عصبی قرار داده‌اند.

این شبکه تصاویر اتفاقی از بخش‌های مختلف هر شیء را با یکدیگر تطبیق داده و توانسته تصویر کاملی از آن را در فرآیندی شبیه به حس لامسه انسان به دست آورد.

.....................

 

 

سیاره‌ای در منطقه «ممنوعه» کشف شد! 

ستاره‌شناسان به تازگی موفق به کشف سیاره‌ای شدند که در یک منطقه ممنوعه قرار دارد.

یک تیم بین‌المللی از ستاره‌شناسان به سرپرستی دانشگاه «واریک» در رصدخانه «پارانال جنوبی» در شیلی، این سیاره‌ را در منطقه «نپتونین» کشف کردند.

منطقه «نپتونین» در نزدیکی ستاره‌ها قرار دارد و جایی است که هیچ سیاره‌ای در آن یافت نمی‌شود زیرا این منطقه به میزان قابل توجهی با پرتوزدگی ستاره‌ها مواجه می‌شود؛ این بدان معناست که هیچ سیاره‌ای نمی‌تواند جو گازی خود را حفظ کند و به سرعت تبخیر شده و به یک هسته سنگی تبدیل می‌شود؛ اما این سیاره تازه کشف شده، دارای یک جو گازی پایدار است.

این سیاره فراخورشیدی که "NGTS-4b"  نام دارد، 20درصد از نپتون کوچک‌تر و سه برابر بزرگ‌تر از زمین است؛ این سیاره 920 سال نوری از زمین فاصله دارد.

.....................

 

 

فناوری جدید تصفیه آب با الهام از ساختار گل رز ابداع شد 

محققان دانشگاه تگزاس به تازگی موفق شدند با تقلید از ساختار گل رز، یک فناوری ارزان‌تر برای تصفیه آب ابداع کنند.

محققان در این سیستم از چند تکه ورقه استفاده کردند که با پلیمری سیاه رنگ به نام  پلی پیرول( polypyrrole) پوشیده و مانند گلبرگ‌های گل رز کنار هم پیچیده شده‌اند.

تیم تحقیقاتی این پروژه، شکل‌های مختلفی را برای کنار هم قرار دادن ورقه‌های سیاه به کار گرفتند تا اینکه در نهایت از ساختار گل رز استفاده کردند و از آرایش گل رز برای کنار هم قرار گرفتن ورقه‌ها استفاده کردند و ساختار شبیه گل رز به دست آمده را درون یک شیشه قرار دادند.

سپس آب آلوده از طریق یک لوله شبیه ساقه به این سیستم وارد شد و در رگه‌های زیرین ساختار گل مانند کشیده شد.

محققان در نهایت دریافتند که این ساختار به نور خورشید بیشتر اجازه داد که پلیمر سیاه رنگ پلی پیرول را حرارت دهد و علاوه بر آن سطح تبخیر آب هم گسترش یابد.

هم‌اکنون این سیستم تبخیر آب شبیه گل رز، می تواند در هر ساعت ۱.۹ لیتر آب تصفیه تولید کند که گفته می‌شود هرگونه فلزات سنگین و باکتری‌های آلوده کننده آب با بخار از بین می‌روند.

از آنجا که ساخت هر ساختار رز مانند، کمتر از ۲ سنت هزینه برمی‌دارد، این فناوری ارزان قیمت به حساب می‌آید؛ این در حالی است که باقی فناوری‌های تصفیه آب گران قیمت و جاگیر هستند و میزان کمی آب سالم تولید می‌کنند.

.....................

 

 

خوروی پرنده مبتنی بر سوخت هیدروژن ساخته شد 

شرکت آمریکایی "Alaka'i Technologies" موفق به ساخت پهپادی شده است که با سوخت هیدروژن کار می‌کند و ظاهری بین یک بالگرد و یک خودروی شاسی‌بلند دارد.

از این پهپاد می‌توان برای بارگیری به عنوان آمبولانس  یا راه‌اندازی ناوگان تاکسی‌های پرنده استفاده کرد.

این پهپاد که اسکای نام دارد، دارای شش ملخ (روتور یا چرخانه) بر سقف خود و شش صندلی برای حمل پنج سرنشین است.

اسکای همانند دیگر پهپادها عمود پرواز است؛ یعنی می‌تواند به صورت عمودی از زمین بلند شود و بر زمین فرود آید و می‌تواند مسافت ۴۰۰ مایل (۳۰۰ کیلومتر) را با سرعت ۱۲۰ مایل بر ساعت (۱۹۳ کیلومتر بر ساعت) در هر پرواز طی کند.

این پهپاد همچنین قادر به حمل تجهیزات تا وزن ۱۰۰۰ پوند (۴۵۴ کیلوگرم) است.

اسکای از سلول‌های سوخت هیدروژن استفاده می‌کند و این به معنی آن است که بسیار سبک‌تر از دیگر پهپادهاست و انعطاف‌پذیری بیشتری نسبت به آنها دارد.

سلول‌های سوخت هیدروژن با ایجاد الکتریسیته و مخلوط کردن هیدروژن و اکسیژن نیروی مورد نیاز باتری و موتور تعبیه شده درون این پهپاد را تأمین می‌کنند.

نظرات : 0

ثبت نظر

11995