۱۴۰۳ جمعه ۳۰ شهریور

جهان «های تک» در هفت روز

به گزارش شبکه خبری ICTPRESS، جهان فناوری نوین مملو از رویدادهای گوناگون و خبرهای شگفت انگیزست که برخی در باورها نمیگنجد اما واقعیت دارد یا بزودی به واقعیت می پیوندد. 

 

  

 

آنچه که در ادامه مشاهده میکنید گزارشی از خبرهای مهم هفت روز گذشته (منتهی به 23 ژوئن 2019) در جهان فناوری نوین است:

 

 

 

ساخت رباتی که با لمس و بینایی اشیا را تشخیص می‌دهد!

 محققان آزمایشگاه علوم کامپیوتر و هوش مصنوعی دانشگاه ام آی تی به تازگی رباتی طراحی کرده‌اند که می تواند همچون انسان‌ها از حس بینایی و لامسه برای شناسایی اشیا مختلف استفاده کند.

پژوهشگران یک حسگر لامسه به نام GelSight را به بازوی رباتیک KUKA اضافه کردند و در مرحله بعد، از هوش مصنوعی برای تعیین ارتباط میان اطلاعات بصری و لمسی با استفاده از داده‌های گردآوری شده توسط GelSight استفاده شد.

این محققان برای اینکه هوش مصنوعی مذکور را برای شناسایی اشیاء از طریق حس لامسه آماده کنند ،۱۲ هزار ویدئو از لمس ۲۰۰ شیء از قبیل پارچه، ابزار و وسایل خانه ضبط کردند؛ این ویدئوها سپس به عکس‌های ثابت تقسیم شده و هوش مصنوعی از این مجموعه اطلاعاتی برای برقراری ارتباط میان داده‌های بصری و لمسی استفاده کرد.

این سیستم مبتنی بر هوش مصنوعی با نگاه کردن به یک صحنه می‌تواند حس لمس یک سطح مسطح یا شیاردار را تصور کند؛ همچنین با لمس اشیا پیرامون خود می‌تواند با حس لامسه تعامل با محیط را پیش‌بینی کند.

کنار هم قرار گرفتن این دو حس به ربات حاضر قدرت بخشیده و از حجم داده‌های موردنیاز برای فعالیت‌هایی که شامل گرفتن اشیا و دستکاری در آنها می‌شود، می‌کاهد.

.....................

 


 

سی تی اسکن و ام آر آی هم به هولوگرام ۳ بعدی تبدیل شد! 

بیمارستان دانشگاه Careggi در فلورانس ایتالیا با استفاده از واقعیت مجازی، سی تی اسکن و MRI را به هولوگرام های سه بعدی تبدیل می کند.

پزشکان با استفاده از این روش می‌توانند بهترین استراتژی برای عمل جراحی را قبل از آغاز فرایند طراحی کنند.

هدست های واقعی مجازی به کارکنان اجازه می‌دهد تصاویر را بچرخانند و بزرگ‌تر کنند یا حتی آنها را با پزشکان دیگر در سراسر جهان به اشتراک بگذارند.

هم اکنون در بیمارستان مذکور از این فناوری برای آموزش دانشجویان استفاده می‌شود.

.....................

 


 

تصویر شگفت‌انگیزی که فضانورد ناسا ثبت کرد! 

کریستیا کخ، فضانورد ناسا طی روزهای گذشته یک تصویر شگفت‌انگیز از ایستگاه فضایی بین‌المللی ثبت کرد که مربوط به شفق قطبی استرالیا بود.

کریستینا که موفق به تهیه عکس رنگی از شفق قطبی استرالیا از مقر خود شده است، آن را در توییتر خود به اشتراک گذاشت و به دنبال‌کنندگان خود اطمینان داد که تصویر منتشر شده، یک عکس خام و بدون فیلتر است.

ساکنان ایستگاه فضایی بین‌المللی هر روز بین 15 و 16 طلوع و غروب خورشید را نظاره‌گر هستند و همین موضوع فرصت خوبی برای آنها فراهم می‌کند تا تصاویر خیره‌کننده‌ای ثبت کنند.

شفق‌های قطبی در واقع نورهای زیبایی در آسمان هستند که تصویر حیرت‌انگیز کریستینا از آن، یک تصویر بی‌بدیل و کامل از رقص نور رنگی در آسمان استرالیا را نشان می‌دهد.

.....................

 


 

ساخت نانو واکسن برای مقابله با نوعی بیماری تنفسی رایج در خاورمیانه 

محققان موسسه علوم زیست‌پزشکی سینیکا به تازگی اعلام کردند که موفق به توسعه نانو واکسن برای مقابله با ویروس مولد بیماری MERS شدند.

در این پروژه نانوذراتی که از نظر ساختاری شبیه به ویروس مولد MERS هستند به کار گرفته شد تا به‌عنوان ویروس غیرفعال شده به بدن تزریق شود و سیستم ایمنی بدن را تحریک کند.

در این تحقیق، فناوری‌نانو به جای روش‌های رایج برای تولید واکسن استفاده شد چراکه MERS بسیار خطرناک و مرگبار است و بسیاری از آزمایشگاه‌ها امکان استفاده از ویروس واقعی را ندارند.

یافته‌های این گروه نشان داد که سلول‌های T در بدن موش در اثر تزریق نانوذرات تحریک شده و حالت ایمنی در بدن ایجاد می‌کنند طوریکه نرخ زنده ماندن در بدن موش‌هایی که از این واکسن‌ها استفاده شده، ۱۰۰ بوده است.

از این فناوری همچنین می‌توان برای تولید واکسن به‌منظور مقابله با ویروس زیکا، آنفولانزا و سرطان نیز استفاده کرد.

.....................

 


 

هوش مصنوعی بهترین پیتزا در دانشگاه ام آی تی را پخت!   

چندی پیش محققان دانشگاه ام آی تی از هوش مصنوعی برای طراحی شبکه عصبی خاصی استفاده کرده اند که بر مبنای مدلی با نام GAN با دریافت فقط یک عکس از پیتزایی که توسط مصرف کننده مطلوب و باکیفیت تلقی می شود، می توان مشابه آن را پخت.

بر مبنای این پروژه که «پیتزا گن» نام گرفته می توان به دستگاه های رباتیک آموخت که چگونه باید مواد مختلف یک پیتزا را آماده کنند و این ترکیبات باید چه مدت پخته شوند تا پیتزایی با بهترین کیفیت به دست آید؛ پیشبرد این طرح حتی با عکس هایی ساده و باکیفیت پایین از پیتزاها نیز ممکن است.

البته باید توجه داشت که اگر به جای یک عکس، عکس هایی از مراحل مختلف پخت پیتزا در اختیار این سیستم هوش مصنوعی قرار بگیرد، عملکرد آن بهتر خواهد بود؛ البته برای آماده سازی و بهینه سازی عملکرد سیستم یادشده در ابتدا 5500 عکس از انواع پیتزا برای آموزش آن به کار گرفته شده است.

انتظار می رود در آینده با تکامل این سیستم هوش مصنوعی از آن برای پخت بهینه غذاهای دیگری نیز استفاده شود.

طراحان این سیستم هوش مصنوعی می گویند از این طریق در زمان مورد نیاز برای پخت و پز نیز صرفه جویی می شود.

.....................

 


 

ویژگی واقعیت افزوده در یوتیوب میکاپ مجازی می کند! 

گوگل به تازگی یک ویژگی جدید واقعیت افزوده در یوتیوب افزوده تا کاربران به صورت مجازی خود را از طریق این اپلیکیشن آرایش کنند.

این ویژگی در حالی انجام می‌شود که کاربر به فردی که در حال آموزش میکاپ است، نگاه می‌کند تا آموزش ببیند و پس از آن به صورت مجازی خود را آرایش می‌کند.

این ابزار صفحه یوتیوب را به دو بخش تقسیم می‌کند و محتوای یوتیوب را در نیمه‌ بالای تصویر نمایش می‌دهد.

تصویر کاربر نیز با دوربین جلوی گوشی گرفته می‌شود تا فیلترهای واقعیت افزوده نمونه‌های میکاپ مجازی را روی نیمه پایین تصویر به نمایش بگذارند.

این ویژگی با استفاده از یادگیری ماشین(Machine learning) می‌تواند طیف کاملی از رنگ‌های پوست را داشته باشد.

گوگل همچنین این ویژگی را به چندین برند برتر لوازم آرایشی تجهیز کرده است؛ در آزمایش‌های این ابزار مشخص شد که ۳۰ درصد از کاربران این ویژگی را در اپلیکیشن یوتیوب خود فعال کردند.

.....................

 


 

سیستم لای-فای به جای وای-فای معرفی شد! 

شرکت «سیگنیفای» نخستین سیستم لای-فای را معرفی کرد که از نور چراغ‌های ال‌ای‌دی برای انتقال پهن‌باند اینترنت با سرعت ۱۵۰ مگابیت بر ثانیه استفاده می‌کند.

سیستم لای-فای این شرکت ترولای‌فای(Trulifi) نامیده می‌شود و از فناوری فرستنده نوری بی‌سیم ساخته شده در چراغ‌ها استفاده می‌کند.

کاربران برای دریافت سیگنال لای-فای به یک کلید دسترسی یو اس ‌بی نیاز دارند که به یک لپ‌تاپ متصل می‌شود.

هنگامیکه این یواس‌بی متصل شود، ترولای‌فای"می‌تواند اتصال بی‌سیم تا سرعت ۱۵۰ مگابیت در ثانیه را فراهم کند.

به گفته شرکت سازنده، این سرعت به اندازه کافی سریع است که بتواند ۳۰ فیلم با کیفیت 1080p را همزمان پخش کند.

این سیستم می‌تواند در بیمارستان‌ها که ممکن است ارتباطات رادیویی (RF) اختلال ایجاد کند یا در مناطقی که تراکم سیگنال زیاد است، استفاده شود؛ همچنین می‌تواند برای اتصال ربات‌ها یا ماشین‌آلات در کارخانه‌های صنعتی مورد استفاده قرار گیرد.

یکی از مزایای منحصر به فرد ترولای‌فای این است که از فرستنده‌های نوری بی‌سیم تعبیه شده در چراغ‌ها استفاده می‌کند، به این معنی که کاربران لزوماً نباید زیرساخت‌های روشنایی خود را جایگزین کنند تا به لای-فای دسترسی داشته باشند.

نظرات : 0

ثبت نظر

84767