۱۴۰۳ جمعه ۳۰ شهریور

GOLDEN NEWS / خبرهای طلایی چهار‌شنبه 5 تیر

ICTPRESS گزارش میدهد:

 

 

 

 

 

خبر: دستیابی اپل به فناوری ساخت خودروی خودران 

دو هفته پیش شایعه‌ای مبنی بر اقدام شرکت اپل به خرید یک استارتاپ توسعه فناوری خودروهای خودران به نام درایو.ای‌آی(Drive.ai) و به خدمت گرفتن مهندسان آن مطرح شد و اکنون اپل آن را تأیید کرد.

بر این اساس اپل با به کارگیری ده‌ها مهندس و طراح خودرو در حال توسعه شرکت خود به سوی ساخت و تولید خودروهای خودران است.

این شرکت سیستم نرم افزاری مستقلی بدین منظور طراحی کرده و در حال حاضر روی هوش مصنوعی تمرکز کرده تا خودروی خودران متفاوت عرضه کند.

اپل پروژه ساخت خودروهای خودران را فوق سری می‌داند و قصد انتشار اطلاعاتی در این زمینه ندارد؛ این شرکت تأکید می‌کند با توجه به بکارگیری فناوری‌های نوین در ساخت این خودروها، ساخت و تولید چنین خودروهایی مادر تمامی پروژه‌های هوش مصنوعی است.

..................

 

خبر: تولید ژل ترمیم کننده زخم نانویی از سخت پوستان دریایی! 

محققان یک شرکت دانش بنیان موفق به تولید ژل ترمیم کننده زخم با فناوری نانو شدند که ماده اولیه آن از سخت پوستان دریایی است.

این ژل می‌تواند در زخم‌های دیابتی و مزمن نیز مورد استفاده قرار بگیرد.

این ژل از مواد طبیعی دریایی تهیه شده و هنگامیکه روی زخم قرار می‌گیرد، شروع به فراخوانی فاکتورهای رشد می‌کند تا زخم ترمیم شود.

با استفاده از این ژل، فرایند ترمیم زخم سریع شده و باعث می‌شود که زخم به شکل کلاسیک ترمیم شود.

یکی از ویژگی‌های این محصول، ترمیم زخم است ولی لک، اسکار و جای زخم را نیز از بین می‌برد.

ماده اولیه این ژل از سخت پوستان دریایی است و نیاز به تجویز پزشک ندارد.

اکنون این محصول در بازار موجود است و می‌تواند با تجویز پزشک نیز مورد استفاده قرار بگیرد.

..................

 

خبر: خطرناک‌ترین آزمایش کپسول فضایی استارلاینر انجام شد 

کپسول فضایی CST-۱۰۰ Starliner شرکت بوئینگ، خطرناک‌ترین و آخرین تست چتر نجات خود را با موفقیت انجام داد.

این کپسول از ارتفاع ۱۲ هزار و ۲۰۰ متری به سمت زمین پرتاب شد و به طور ایمن در پایگاه White Sands Missile Range ارتش آمریکا فرود آمد.

این تست چتر نجات ۴ دقیقه طول کشید و طی آن از ۶ چتر، ۳ مورد باز نشدند؛ اما کپسول با اتکا به ۳ چتر باز شده به سلامت به زمین رسید.

این فرود اهمیت زیادی دارد زیرا برخلاف مأموریت‌های فرود کپسول سرنشین دار دیگر آمریکا، استارلاینر طوری طراحی شده که روی زمین فرود بیاید.

این آزمایش یکی از آخرین نقاط کنترلی است که نشان می‌دهد کپسول مذکور برای پرواز بی سرنشین همراه موشک اطلسV از مقر فضایی کندی در فلوریدا آماده است یا خیر.

پرواز آزمایشی کپسول بوئینگ دو ماه دیگر انجام می‌شود و شامل اقامتی یک هفته‌ای در ایستگاه فضایی بین المللی و بازگشت کنترل شده به زمین است.

اگر مأموریت مذکور با موفقیت انجام شود، کریس فرگوسن (فضانورد بوئینگ)، مایک فینک و نیکول من (فضانوردان ناسا) قبل از پایان سال با این کپسول به فضا سفر می‌کنند.

..................

 

خبر: خرس رباتیک به بهبودی کودکان بیمار کمک می کند! 

پژوهشگران دانشگاه ام‌آی‌تی در آزمایش جدیدی موفق شدند با یک خرس رباتیک به نام هاگبل به بهبود روحی کودکان بیمار کمک کنند.

پژوهش جدیدی برای نخستین بار نشان می‌دهد ربات‌های اجتماعی که در جلسات درمانی حضور دارند، می‌توانند به برانگیختن احساسات مثبت در کودکان بیمار کمک کنند.

در این آزمایش، بیش از ۵۰ کودک بستری شده در بیمارستان، به صورت تصادفی انتخاب شدند و در سه گروه قرار گرفتند.

پژوهشگران، این سه گروه را با استفاده از خرس رباتیک هاگبل، برنامه مجازی هاگبل روی تبلت و یک خرس عروسکی معمولی مورد بررسی قرار دادند و توانستند پیامدهای امیدوارکننده‌ای در برخی از کودکان مشاهده کنند.

این آزمایش، کارآیی هاگبل را در درمان کودکان بیمار ثابت کرد؛ نتایج آزمایش نشان داد کودکانی که با خرس رباتیک هاگبل بازی کردند، احساسات مثبت بیشتری را در پایان آزمایش بروز دادند.

این کودکان، از تخت پایین می‌آمدند و در محیط اطراف خود قدم می‌زدند؛ آنها با عروسک رباتیک، رابطه عاطفی برقرار کردند، از آن سوال می‌پرسیدند و آن را به ملاقات خانواده خود می‌بردند.

بهبود روانی، فیزیکی و گفتاری در کودکان بیمار، پیامدهای مثبتی بودند که به بهبود سریع و بهتر آنها کمک کردند.

گرچه این پژوهش در مقیاس کوچکی انجام شده اما نخستین پژوهش در مورد بررسی ربات‌های اجتماعی در جهان واقعی و تاثیر آنها بر کودکان بیمار به شمار می‌رود.

پژوهشگران تاکید کردند هاگبل طوری طراحی شده که بتواند به متخصصان حوزه سلامت کمک کند اما نمی‌تواند جایگزین آنها باشد.

..................

 

خبر: تشخیص سم کشنده آب با تلفن همراه! 

دانشمندان دانشگاه کارولینای شمالی به تازگی دستگاهی را ساختند که با اتصال به گوشی‌های تلفن همراه سموم موجود در آب را تشخیص می‌دهد.

زمانیکه آب سرشار از سیانوباکترها باشد، یک ماده خطرناک و سمی به نام سیانوتوکسین تولید می‌کند؛ با این اتفاق شکوفایی جلبک سبز و آبی هم ایجاد می‌شود که برای انسان و حیوان مرگبار است.

کاربران می‌توانند به سادگی و با قرار دادن یک قطره آب روی تراشه نصب شده در این دستگاه، تصاویری از سموم را روی گوشی‌های خود مشاهده کنند.

این تراشه به رنگ‌های دی‌ان‌ای تک رشته ای (ssDNA) و مولکولی به نام آپتامبر مجهز شده که اگر مولکول هدف در نمونه آب حضور داشته باشد، این تراشه باعث فلورسنت (روشن شدن) شدن سموم می‌شود.

همچنین ظرف پنج دقیقه، برنامه‌ نصب شده روی گوشی قادر به هشدار حضور 4 نوع رایج سیانوتوکسین‌ به نامهای، آناتوکسین A، سیلیندروسپرموپسین، ندولین و میکروکیستین -LR است.

این فناوری قادر به تشخیص سموم در سطح معیارهای کیفیت آب سازمان حفاظت محیط زیست آمریکا است و هنوز قادر به شناسایی در سطح کیفیت آب سازمان بهداشت جهانی نیست.

محققان در حال حاضر در تلاش برای تقویت حساسیت این سیستم هستند تا برای تشخیص ایمنی آب آشامیدنی مورد استفاده قرار گیرد و همچنین ارزان باشد.

نظرات : 0

ثبت نظر

48275