۱۴۰۳ دوشنبه ۰۹ مهر

تاثیر تعداد توقف‌ها بر قیمت بلیط هواپیما

به گزارش شبکه خبری ICTPRESS، سفر با هواپیما در دنیای مدرن امروزی، که در مسابقه با زمان برای رسیدن به زندگی هستیم، بهترین راه کم کردن زمان سفر محسوب می‌شود. البته خرید این مقدار زمان، برای ماندن و لذت بردن از جاذبه‌های تاریخی و فرهنگی مقصد توسط سفر با هواپیما کم هزینه نیست. بالاتر بودن قیمت بلیط هواپیما نسبت به سایر وسایل نقلیه که شما را به مقصد می‌رسانند، از علل اصلی انتخاب نکردن هواپیما با وجود سریع، ایمن و راحت بودن آن شمرده می‌شود. لذا پیدا کردن راه‌حلی جهت پایین آوردن هزینه خرید بلیط هواپیما از اهمیت زیادی در کنترل هزینه‌های سفر، جهت استفاده از این وسیله نقلیه ضروری به نظر می‌رسد.

یکی از عوامل موثر بر کاهش و یا افزایش قیمت بلیط هواپیما، تعداد توقف آن مخصوصا در سفر‌های خارجی است که قطعا بر عکس زمان خرید بلیط و بلیط‌های لحظه آخری کمتر در مورد آن شنیده‌اید. برای بررسی تاثیر تعداد توقف‌ها بر قیمت بلیط هواپیما ابتدا به بررسی علل توقف در این سفرها خواهیم پرداخت و بعد از آن فرق پرواز مستقیم و اتصالی را بیان خواهیم کرد.عوامل دیگری نیز در قیمت بلیط هواپیما، نه تنها در ایران بلکه در سراسر جهان، موثر هستند که می توانید از طریق این لینک ببینید.

 

علل توقف هواپیما در چند مقصد

علل وجود توقف در مسیرهای طولانی هوایی به دو دسته اصلی فنی و گردشگری تقسیم می‌شوند، که البته در بیشتر موارد در همپوشانی کامل با یکدیگر هستند و تقریبا در تمامی توقف‌ها، هر دو مورد انجام می‌شود.

 

 

علل فنی توقف

یکی از علل اصلی فنی توقف در پروازهای طولانی، نیاز به سوختگیری است، علت دیگر آن ارزیابی فنی و کنترل سیستم‌های پروازی برای اطمینان حاصل کردن از درست کار کردن آن‌ها است. علت مهم دیگر این کار تمیز کردن هواپیما است، زیرا این کار باعث صرفه‌جویی در مصرف سوخت می‎شود. تعویض و گرفتن قطعات و ورود غذای تازه و خروج مواد مصرف شده از هواپیما نیز از علل دیگر فنی توقف است. همچنین ممکن است خدمه پرواز و حتی خلبان برای استراحت عوض شود.

 

علل گردشگری

بعضی از هواپیما‌یی‌ها برای جذب مسافران مسیرهای مختلف و پر کردن سریعتر صندلی ‌های خود، چند محل توقف اجباری را در پروازهایشان مشخص می‌کنند و برخی دیگر برای پر مسافرتر شدن، این توقف را برای مسافرین خود رایگان می‌کنند تا مسافران از توقفی چند روزه در یک شهر لذت ببرند. بعضی از هواپیمایی ها تعداد روز مشخصی را برای توقف مسافرین در شهر مشخص می‌کنند و برخی دیگر انتخاب روز پرواز مجدد را به مسافرین خود می‌سپارند و مسافر می‌تواند هر وقت که خواست دوباره با آن هواپیمایی به پرواز خود به سمت مقصد ادامه دهد.

 

فرق بین پرواز مستقیم و پرواز اتصالی

پرواز مستقیم، پروازی است که از مبدا تا مقصد آن با یک هواپیمایی و یک شماره پرواز انجام شود، این پروازها ممکن است بدون توقف یا باتوقف باشند. پرواز اتصالی پروازی است که در آن هواپیمایی و یا شماره پرواز از مبدا تا مقصد عوض می‌شود. پرواز اتصالی که در آن هواپیمایی یکسان بوده و شماره پرواز (و حتی نوع هواپیما) عوض شود، پرواز اتصالی آنلاین نامیده می‌شود و به پرواز اتصالی که در آن شرکت هواپیمایی و شماره پرواز و یا نوع هواپیما عوض شود پرواز اتصالی اینترلاین گفته می‌شود. این پرواز‌ها نباید با پرواز با توقف اجباری اشتباه گرفته شوند.

 

 

پرواز با توقف اجباری ممکن است اتصالی باشد یا نباشد، در صورت اتصالی نبودن پرواز مسافر چند روز بعد با همان شماره پرواز به مسیر خود ادامه خواهد داد، در صورت اتصالی بودن پرواز، نوع پرواز اتصالی آنلاین خواهد بود و مسافر تنها با شماره پروازی متفاوت با همان هواپیمایی پرواز خواهد کرد.

به طورمثال پروازی که تبریز به چابهار باشد، اگر در تهران توقف کند، ولی مسافر با همان پرواز به مسیر خود ادامه دهد، پرواز توقف دار مستقیم است، اما در صورتی که شماره پرواز و یا نوع هواپیما در تهران عوض شود پرواز اتصالی خواهد بود.

در بعضی از پرواز‌های  اتصالی توقف طولانی وجود ندارد، و تنها در طی چند ساعت و یا کمتر مسافر پرواز خود را عوض کرده و به سمت مقصد خود پرواز می‌کند و قیمت بلیط هواپیما اتصالی معمولا به دلیل نیاز به پرواز با دو سرویس برای مسافر کمی ارزانتر خواهد بود.

 

تاثیر تعداد توقف‌ها بر قیمت پرواز

در کل اگر توقف‌ها رایگان نباشد و قیمت بلیط هواپیما در توقف‌های مختلف آن متفاوت باشد، توقف‌ها باعث کاهش قیمت پرواز خواهند شد، هر چه تعداد این توقف‌ها بیشتر باشد، قیمت بلیط هواپیما نیز به نسبت ارزان‌تر خواهد بود، علت این امر وجود امکان مسافرگیری هواپیما در فرودگاه‌های مختلف است. اگر توقف‌ها رایگان باشند، قیمت بلیط پرواز کمی افزایش خواهد یافت، اما در عوض به دو یا چند مقصد سفر کرده و قادر به بازدید از شهرهای بیشتری در سفر خود خواهید بود و از این لحاظ انگار دو پرواز را با پرداخت مبلغی کمتر خریداری کرده‌اید. 

 

نظرات : 0

ثبت نظر

16311