۱۴۰۳ جمعه ۳۰ شهریور

GOLDEN NEWS / خبرهای طلایی یکشنبه 31 شهریور

ICTPRESS گزارش میدهد:

 

 

 

 

خبر: ساخت رایانه کوانتومی با سرعت خارق العاده! 

شرکت گوگل رایانه کوانتومی ابداع کرده که توانست محاسبه ای که ۱۰ هزار سال طول می کشد را در ۳ دقیقه و ۲۰ ثانیه انجام دهد.

محققان ادعا می کنند این دستاورد برتری کوانتومی نام دارد.

رایانه سیکامور طی محاسباتی، صحت توالی اعداد تصادفی تولید شده توسط یک الگوریتم را بررسی کرد.

.................

 

خبر: رباتی که لرزش دست جراحان را از بین می برد! 

شرکت رباتیک گالن(Galen) مریلند، در تلاش برای استفاده از فناوری‌های رباتیک در جراحی‌های کوچک است.

اصولا اعمال جراحی میکروسکوپی یا ریزجراحی‌ها نیازمند توانایی بسیار بالای جراحان در عدم لرزش دست و تحمل بسیار بالای آنها است؛ کاری که ربات‌ها می‌توانند در آن تبحر زیادی داشته باشند.

با ساخت یک رابط میان دست جراحان و یک ربات با طراحی ویژه، فناوری جدید می‌تواند لرزش دست در جراحان را از بین ببرد و دقت بی‌سابقه‌ای را هنگام عمل و استفاده از میکروسکوپ برای آن‌ها به ارمغان آورد.

..................

 

خبر: ناسا ابزار حفاری خودکار را آزمایش می کند

ناسا مشغول آزمایش یک ابزار حفاری خودکار است که می تواند به طور خودکار در سیارات مسیریابی کند و در مرحله بعد به جمع آوری نمونه بپردازد.

این پروژه ARADS نام دارد و در صحرای آتاکاما شیلی در حال آزمایش است؛ محیط این صحرا شباهت زیادی به مریخ دارد.

این پروژه شامل آماده کردن ناسا برای جستجوی حیات روی مریخ است و توسعه ابزارهای علمی و رباتیک بخش مهمی از آن به شمار می رود.

مزیت ARADS نسبت ابزارهای حفاری دیگر آن است که نیازی نیست دانشمندان اطلاعاتی را به دستگاه ارائه کنند.

این ابزار اطلاعات مربوط به خاک یا صخره ها را دریافت می کند، سپس مسیر خود و همچنین قدرت حفاری را براساس آنها تنظیم می کند.

این ابزار در مقایسه با دستگاه های قبلی می تواند در عمق بیشتری از سیاره نفوذ کند و منابع مهمی مانند آب های زیر سطحی را بررسی کند.

..................

 

خبر: ساخت سیستم تایپ با حرکات چشم‌!

محققان کشورمان موفق به ساخت واسط مغزی شدند که فرد دچار ناتوانی به وسیله آن می‌تواند با حرکات چشم خود منظورش را تایپ کرده و از این طریق با دیگران ارتباط برقرار کند.

در این سیستم از طریق هدبندی که روی سر کاربر قرار می‌گیرد، سیگنال‌های الکتریکی چشم ثبت می‌شود و کاربر با استفاده از آن بدون دست و فقط با حرکت چشم تایپ را انجام می‌دهد.

این سیستم کاربرد دیگری هم دارد و آن برای کودکانی است که اختلال توجه و تمرکز دارند. به این صورت که نخست سیگنال های مغزی ثبت و برای کامپیوتر ارسال می‌شود، پس از آن کامپیوتر سطح توجه را مشخص می‌کند، سپس کاربر به یک بازی وصل می‌شود و با ارسال عدد محاسبه شده برای این بازی می‌تواند آن را کنترل کند؛ این اقدام باعث افزایش سطح توجه می‌شود و کمک می‌کند توجه در سطح بالایی نگه داشته شود.

..................

 

خبر: دوربین سینمایی جیبی با امکانات فوق العاده!

شرکت تیلتا یک دوربین سینمایی جیبی به نام بلاک مجیک تولید کرده که قادر به تصویربرداری با کیفیت بالا بوده و کارآیی مناسبی دارد.

این دوربین می تواند تصاویری با فرمت RAW تهیه کند و از کارت حافظه اس اس دی برای ذخیره سازی اطلاعات برخوردار است.

این دوربین بخصوص برای فیلم برداری در شرایط دشوار و برای افرادی که بودجه کافی برای خرید دوربین های گران قیمت  فیلم برداری ندارند، مناسب است.

نظرات : 0

ثبت نظر

64254