۱۴۰۳ جمعه ۳۰ شهریور

GOLDEN NEWS / خبرهای طلایی سه شنبه 2 مهر

ICTPRESS گزارش میدهد:

 

 

 

 

خبر: ساخت تلسکوپ جدید برای محافظت از زمین 

سازمان فضایی آمریکا (ناسا) قصد دارد تلسکوپ فضایی جدیدی برای محافظت از همه افراد زمین در برابر سیارک‌ها بسازد و آن را تا سال ۲۰۲۵ راه‌اندازی کند.

ناسا قصد دارد به وسیله این تلسکوپ جدید آسمان را در نور مادون قرمز بررسی کند؛ این تلسکوپ ناسا را در برنامه‌های خود برای شناسایی و ردیابی سیارک‌ها در همسایگی زمین تقویت می‌کند.

«دایره ماموریت علمی ناسا» مبلغ جداگانه‌ای را در بودجه به ارزش ۱۵۰ میلیون دلار در سال مالی کنونی، برای دفاع سیاره‌ای اختصاص داده است.به گفته زوربوچن سرپرست دایره ماموریت علمی ناسا، کار درست، ساخت یک تلسکوپ فضایی جدید است که بتواند اشیای نزدیک زمین را ردیابی کند؛ آزمایشگاه پیش‌رانش جت ناسا هدایت این پروژه را بر عهده خواهد داشت.

..................

 

خبر: ارائه نخستین اپلیکیشن مشاوره دندانپزشکی! 

دو دندانپزشک، نخستین اپلیکیشن تماس ویدیویی دندانپزشکی را در انگلیس ارائه کرده اند.

این اپلیکیشن با استفاده از وب کم، خدمات مشاوره با دندانپزشک را برای بیماران فراهم می‌کند.

حتی پزشکان می توانند با کمک این اپلیکیشن آنتی بیوتیک را برای بیمار تجویز کنند.

این اپلیکیشن رایگان است و به ازای هر مشاوره، از مشتریان ۲۵ پوند دریافت می کند.

حتی می توان با کمک این اپلیکیشن برای روز بعد وقت ویزیت از پزشک گرفت.

..................

 

خبر: نمایشگرهای سه‌بعدی زنده هم ساخته شد! 

پژوهشگران دانشگاه آیوا با همکاری محققان دانشگاه ایلینوی با الهام از سَرپایان، نوعی پوست هوشمند ساختند که در تولید نمایشگرهای سه‌بعدی کاربرد دارد.

در این تحقیقات مشخص شد با استفاده از فیبرهای پلیمری درهم تنیده و پیچیده، می‌توان عضلات مصنوعی تولید کرد که قابلیت ایجاد انواع پوست هوشمند و سبک وزن را دارند؛ این پوست‌های هوشمند حرکاتی نرم داشته و به خوبی تغییرشکل می‌دهند.

محققان توانستند با استفاده از عضلات مصنوعی واکسل‌هایی با ساختار دیجیتالی تولید کنند؛ این واکسل‌ها با دریافت ۰.۲ ولت بر سانتی‌متر مربع اختلاف پتانسیل، به میزان ۲۰۰۰ درصد کشیده می‌شوند. این واکسل‌ها قابلیت جایگزینی تجهیزات سنگین و حجیم فعلی را که با محرک‌های پنوماتیک و الکتریکی کار می‌کنند، دارند.

پژوهشگران با قراردادن مجموعه‌ای از این عضلات پلیمری درون یک ماده نرم توانستند نوعی پوست نرم و کشسان با قابلیت تغییرشکل نامحدود ایجاد کنند.

به اعتقاد محققان، واکسل‌های دیجیتالی به اندازه‌ای سبک و انعطاف‌پذیر هستند که امکان استفاده از آن‌ها در زمینه‌های مختلف از کنترل وسایل نقلیه و ربات‌های زیردریایی گرفته تا ساخت نمایشگرهای سه‌بعدی و تجهیزات بازخوردی لمسی برای ایجاد واقعیت مجازی و جراحی‌های رباتیک وجود دارد.

..................

 

خبر: توسعه دوربین های هوش مصنوعی برای کنترل رانندگان گوشی باز!

اگر از جمله افرادی هستید که به طور مرتب در حین رانندگی از گوشی استفاده می کنید، دیگر با نصب دوربین های هوش مصنوعی قادر به چنین کاری نخواهید بود.

یک شرکت استرالیایی به نام Acusensus، دوربین های جدیدی را بر مبنای فناوری هوش مصنوعی ابداع کرده که در تمامی شرایط آب و هوایی، در روز یا در شب و به صورت ۲۴ ساعته قادر به بررسی شرایط رانندگان هستند و اگر آنها را در حال استفاده از گوشی بیابند، اطلاعات مربوط به این موضوع را به طور رمزگذاری شده ذخیره کرده و برای پلیس ارسال می کنند تا قبض جریمه برای افراد متخلف صادر شود.

دوربین های مذکور از شش ماه قبل در حال آزمایش هستند و تا به حال از طریق آنها عملکرد ۸.۵ میلیون راننده بررسی و کنترل شده و از این طریق بیش از صدهزار راننده متخلف شناسایی شده اند؛ انتظار می رود این سیستم از سال ۲۰۲۳ برای کنترل ۱۳۵ میلیون راننده در استرالیا به کار گرفته شود.

افرادی که از طریق این دوربین های هوش مصنوعی به عنوان متخلف شناسایی شوند باید ۲۳۰ دلار جریمه پرداخت کنند و پنج امتیاز منفی نیز برای آنها منظور خواهد شد.

دوربین های یادشده در کشورهایی مانند هند و کانادا نیز در حال آزمایش هستند.

..................

 

خبر: انتقال تولید رایانه مک پرو اپل به آمریکا

اپل در بیانیه ای تولید رایانه های مک پرو در واحدهای تولیدی این شرکت در تگزاس را تایید کرده است؛ قبلا نیز تا سال ۲۰۱۳ رایانه های مک در این واحد تولید می شدند.

علاوه بر آن اپل دلیل این اقدام خود را به طور واضح اعلام کرده است؛ این شرکت اعلام کرده در ازای معافیت از تعرفه های مالیات بر واردات برخی قطعات اساسی این رایانه از چین، حاضر به تولید  دستگاه ها در آمریکا شده است.

اپل برای واردات ۱۰ قطعه از اجزای رایانه مک پرو از چین (مانند بخشی از صفحه مدارها)  معافیت مالیاتی دریافت کرده است.

البته اپل با زنجیره ای از تهیه کنندگان آمریکایی نیز  همکاری می‌کند، با این وجود بسیاری از قطعات رایانه اپل هنوز در چین تولید می شوند.

تیم کوک مدیر ارشد اجرایی اپل نیز یکی از دلایل این اقدام را تعهد اپل به ایجاد مشاغل در آمریکا اعلام کرده است.

نظرات : 0

ثبت نظر

93165