۱۴۰۳ جمعه ۳۰ شهریور

GOLDEN NEWS / خبرهای طلایی یکشنبه 7 مهر

ICTPRESS گزارش میدهد:

 

 

 

 

خبر: ساخت باتری منعطف و کش آمدنی برای موبایل های تاشو! 

گروهی از محققان سوئیسی از مواد منعطف و کش آمدنی برای تولید باتری استفاده کرده اند که قابل خم شدن، کش آمدن و پیچ خوردن است.

باتری یادشده می تواند در تولید محصولات برقی خم شدنی از جمله گوشی های هوشمند و رایانه های دارای نمایشگرهای خم شدنی کاربرد داشته باشد.

همچنین می توان از این باتری ها برای تولید پوشاک هوشمند مجهز به حسگرهای مختلف استفاده کرد که هم کاربردهای تفریحی و چندرسانه ای دارند و هم برای کنترل وضعیت سلامت بدن و کارکردهای آن مورد استفاده قرار می گیرند.

در ساخت این باتری منعطف، از الکترولیتی خاص و انعطاف پذیر استفاده شده است که انتقال یون های لیتیوم را در زمان شارژ باتری یا خالی شدن شارژ آن به راحتی ممکن می کند.

باتری یادشده مانند یک ساندویچ به شکل چند لایه تولید شده و در بخش آند و کاتد باتری مذکور نوعی کربن رسانا به کار گرفته شده که به عنوان پوسته خارجی باتری نیز مورد استفاده بوده است. در درون باتری نیز لایه ای باریک از تکه های نقره میکرونیزه به کار رفته است؛ این لایه ها در صورت کش آمدن یا خم شدن توانایی رسانایی خود را حفظ می کنند و در صورت وجود هرگونه مشکل در لایه نقره، لایه کربن تداوم انتقال انرژی را تضمین می کند.

..................

 

خبر: رصد شکاف امنیتی در پاسپورت های الکترونیکی! 

محققان امنیتی متوجه شده اند شکافی امنیتی در تراشه پاسپورت های الکترونیکی سراسر جهان به هکرها اجازه می دهد اطلاعات افراد را سرقت و تمام فعالیت ها و حرکاتشان را رصد کنند.

در این پاسپورت ها تراشه های رایانه ای کوچکی قرار دارد که اطلاعات اساسی درباره هر فرد روی آن ذخیره شده است.

طبق استاندارد موجود، دستگاه های خوانش پاسپورت الکترونیکی در فرودگاه ها، اطلاعات داخل آن را برای شناسایی فرد اسکن می کند.

اطلاعات ذخیره شده در تراشه شامل نام کامل، تاریخ تولد، محل تولد، تاریخ صدور و انقضای پاسپورت است؛ علاوه برآن تراشه مذکور حاوی اطلاعات بیومتریک فرد است.

..................

 

خبر: هوش مصنوعی ژن‌های مرتبط با نارسایی قلبی را شناسایی می کند!

محققان دانشگاه کویین مری لندن با استفاده از یک تکنیک جدید هوش مصنوعی، ‌تصاویر اسکن MRI به دست آمده از قلب ۱۷ هزار داوطلب سالم را مورد تجزیه و تحلیل قرار دادند و دریافتند عوامل ژنتیکی در ۲۲ تا ۳۹ درصد از موارد تفاوت شکل و عملکرد بطن چپ قلب اثرگذار هستند.

به گفته محققان پیش از این مشخص شده است که تفاوت در اندازه و عملکرد قلب تا حدی به عوامل ژنتیکی وابسته است؛ اما تاکنون مشخص نبود که این وابستگی به چه میزان است.

در این تحقیقات، مشخص شد تعداد زیادی از ژن‌ها که در نارسایی قلبی نقش مهمی دارند، اندازه و کارکرد قلب را در افراد سالم تنظیم می‌کنند.

در واقع محققان توانستند ۱۴ ناحیه از ژنوم انسان را شناسایی کنند که با اندازه و عملکرد بطن چپ قلب ارتباط دارند و هریک در برگیرنده ژن‌هایی هستند که رشد اولیه قلب، بطن‌های آن و ساختار عضلانی قلب را کنترل می‌کنند.  گشادی و ضعف عملکرد بطن چپ می‌تواند منجر به نارسایی قلبی شود؛ درک صحیح مبنای ژنتیکی ساختار قلب و عملکرد آن موجب بهبود دانش متخصصان در رابطه با وقوع نارسایی قلبی می‌شود.

..................

 

خبر: برنامه‌های اسپیس‌اکس برای سفر به فضا

ایلان ماسک مدیر ارشد اجرایی شرکت اسپیس اکس از برنامه‌های این شرکت برای سفر به فضا پرده برداشت.

طبق برنامه اسپیس‌اکس، نخستین گروه از انسان‌ها در سال ۲۰۲۴ میلادی به مریخ فرستاده شده و در سال ۲۰۲۵ به آن سیاره خواهند رسید.

پیش از آن، تجهیزات لازم برای اسکان بشر، هر دو سال یک‌بار به مریخ فرستاده خواهد شد که نخستین آن در سال ۲۰۱۸ میلادی بود؛ بدین ترتیب پایگاهی برای بقای انسان‌ها در مریخ ایجاد خواهد شد.

به گفته ماسک، نسخه جدید استارشیپ و تقویت کننده آن Super Heavy می تواند تا 100 نفر را به ماه، مریخ یا سایر مقاصد موجود در فضا یا اطراف زمین منتقل کند.

طول این فضاپیما 387 فوت(118 متر) بوده و کاملاً قابل استفاده مجدد و دارای چرخش سریع است.

..................

 

خبر: ساخت عضله مصنوعی با استفاده از نانومواد دوبعدی

پژوهشگران کره‌ای مرکز KAIST موفق به ساخت عضله‌ای مصنوعی و بسیار نازک با استفاده از نانومواد دوبعدی برای استفاده در روبات‌ها شدند.

این عضله در آزمایش‌های انجام شده بیش از ۵ ساعت به‌صورت مستمر حرکت کرد بدون این که دچار مشکلی شود.

این عضلات همانند عضلات طبیعی با استفاده از الکتریسیته تحریک می‌شود و قابلیت ارتجاع و انقباض دارد.

این عملگر شبیه به یک ورق کاغذ بوده و از ماده‌ای نانویی به نام MXene ساخته شده است که ضخامتی در حد چند اتم دارد.

تغییر در این عضله زمانی رخ می‌دهد که MXene به‌صورت یونی با پلیمری پیوند ایجاد کند؛ این ویژگی موجب می‌شود تا این عملگر در عین حال که انعطاف‌پذیر بوده و رسانایی بالایی دارد، مستحکم نیز باشد و درصورت اعمال جریان الکتریکی حرکت کند.

عضلات روباتیک نرم می‌تواند کاربردهای مختلفی در حوزه الکترونیک داشته باشد.

نظرات : 0

ثبت نظر

77999