۱۴۰۳ چهارشنبه ۱۱ مهر

GOLDEN NEWS / خبرهای طلایی یکشنبه 21 مهر

ICTPRESS گزارش میدهد:

 

 

 

 

خبر: نخستین ماهواره «پرستار» به فضا رفت

یک ماهواره خدماتی با عنوان "MEV-۱" که در نوع خود اولین است، روی موشک روسی پروتون از پایگاه فضایی بایکونور قزاقستان به فضا پرتاب شد.

ماهواره "MEV-۱" که توسط شرکت نورث‌روپ گرومن(Northrop Grumman) ساخته شده است، به همراه ماهواره ارتباطی "Eutelsat ۵ West B" پرتاب شد.

این دو فضاپیما حدود ۱۶ ساعت پس از پرتاب، در مدار مقرر خود قرار گرفتند.

ماهواره "MEV-۱" با استفاده از پیشرانه‌های برقی خود، مسئولیت‌های مربوط به تعمیر و نگهداری و کنترل مدار را برای "Intelsat ۹۰۱" بر عهده می‌گیرد، کاری که هیچ ماهواره تجاری دیگری تاکنون انجام نداده است.

این ماهواره خدماتی، عمر فضاپیمای "Intelsat ۹۰۱" را پنج سال افزایش می‌دهد. پس از آن نیز از لحاظ نظری می‌تواند از این ماهواره جدا شده و به کمک یک ماهواره قدیمی دیگر برود.

این ماهواره حاصل طراحی ۱۵ ساله است که با سوخت کافی برای کنترل کردن ماهواره‌های دو تنی بمدت بیش از ۱۵سال همراه شده است. سیستم‌های اتصال، مجاورت و جداسازی این ماهواره امکان چندین اتصال و انفصال را در طول زندگی MEV فراهم می‌کند.

پرتاب ماهواره "۵ West B" که به همراه "MEV-۱" پرتاب شده توسط شرکت فرانسوی یوتل‌ست(Eutelsat) ساخته شده است؛ این ماهواره ارتباطاتی جدید جایگزین فضاپیمای ۱۷ ساله "۵ West A" خواهد شد و پیش‌بینی می‌شود که حداقل ۱۵ سال کار کند.

این ماهواره یک منبع جدید دیجیتالی برای فرانسه است که در درجه اول سیستم‌های پخش تصویر در فرانسه، ایتالیا و الجزایر را مورد توجه قرار خواهد داد.

..................

 

خبر: ضرب‌الاجل اپل برای ساخت مودم ۵G

شرکت اپل با تعیین یک ضرب‌الاجل سفت و سخت در نظر دارد تا سال ۲۰۲۲ میلادی از مودم ۵G ساخت خود برای استفاده در گوشی‌های آیفون رونمایی کند.

اپل بیش از اندازه بر ضرب‌الاجل دوساله خود برای ساختن مودم ۵G اصرار و پافشاری دارد آن هم با توجه به این که این نخستین بار است که این شرکت به ساخت مودم دست می‌زند.

اپل نخست باید کار طراحی و ساخت قطعات را تمام کند که پس از آن نوبت به فرآیند طولانی تست و دریافت مجوز می‌رسد؛ این مودم نمونه، همچنین باید آزمایش های بهینه‌سازی شبکه، تست‌های تطابق با استانداردهای جهانی و چندین آزمایش دیگر برای کسب تاییدیه کمیسیون ارتباطات فدرال را نیز پشت سر بگذارد. بنابراین به گفته این منبع، سال ۲۰۲۳ می‌تواند تاریخ دقیق‌تر و واقع گرایانه‌تری برای عرضه مودم ۵G ساخت اپل باشد. 

در زمان حاضر قرار بر این است که کوالکام مودم موردنیاز برای نخستین آیفون ۵G را که سال آینده رونمایی خواهد شد، تامین کند.

..................

 

خبر: عینک‌ هوشمند واقعیت افزوده برای ترجمه ۱۲ زبان! 

اپلیکیشن "Zoi Meet" که فورا می‌تواند جملات را به ۱۲ زبان ترجمه کند، اکنون روی عینک‌های واقعیت افزوده شرکت "Vuzix" اضافه شده است.

ادغام جدید برنامه زیرنویس Zoi Meet در زمان واقعی در عینک‌های واقعیت افزوده این شرکت موسوم به"Vuzix Blade AR "به کاربران اجازه می‌دهد تا کاربران بتوانند ترجمه هر آنچه فردی به ۱۲ زبان وارده شده در این سیستم می‌گوید را متوجه شوند.

سرویس Zoi Meet امکان ترجمه سریع فوری را با هندزفری فراهم می‌کند؛ صحبت‌ها به طور خودکار در حالیکه کسی صحبت می‌کند به متن تبدیل شده و زیرنویس آن برای کاربر ظاهر می‌شود.

۱۲ زبان این سیستم عبارتند از انگلیسی، اسپانیایی، پرتغالی، آلمانی، فرانسوی، ایتالیایی، لهستانی، هلندی، عربی، چینی، ژاپنی و کره‌ای.

استفاده از عینک‌های هوشمند Vuzix Blade Smart بیشتر از سایر مدل‌ها مانند Magic Leap و گوگل گلس راحت‌تر است.

..................

 

خبر: راهکار جدید برای ساخت ربات‌های نرم کوچک‌ 

مهندسان دانشگاه کالیفرنیا سن دیه‌گو، راهکار جدیدی را برای ساخت ربات‌های نرم کوچک، قابل حمل و چندمنظوره توسعه دادند.

این پیشرفت از طریق تولید موتورهای تیوبی نرم حاصل شده است که حرکت آن‌ها از طریق جریان الکتریکی کنترل می‌شود.

این موتورها با استفاده از موادی ساخته می‌شوند که برای تولید عضلات مصنوعی کاربرد دارند و با عنوان الاستومرهای کریستال مایع شناخته می‌شوند.

محققان با استفاده از نمونه اولیه این موتورها توانستند یک ربات نرم بسازند که توان موردنیاز خود را از باتری دریافت می‌کند و می تواند روی سطوح صاف حرکت کرده و اشیا را جابه‌جا کند. آنها همچنین ربات نرمی را ساختند که می تواند اشیای کوچک را گرفته و بدون هرگونه آسیبی، آن‌ها را در جای دیگری قرار دهد.

..................

 

خبر: حذف برنامه های فریبکار دریافت وام از گوگل پلی 

گوگل برای حفاظت از مشتریانش، اپلیکیشن های وامدهی فریبکارانه که بهره بازپرداخت آنها ۳۶ درصد یا بالاتر است را در گوگل استور ممنوع کرده است.

گوگل برای مدتی با اپلیکیشن های وامدهی مقابله کرد اما اکنون تصمیم گرفته این اپلیکیشن ها را در اپ استور خود حذف کند. 

به گفته سخنگوی گوگل سیاست های مالی در ماه آگوست اجرایی شده و هدف از آن حفاظت از مشتریان در برابر شرایط سوءاستفاده جویانه است.

این درحالی است که اپلیکیشن های وامدهی از این رویداد چندان خوشحال نیستند؛ در چنین وضعیتی آنها مجبور هستند نرخ سود وام خود را کاهش دهند یا به طور کامل اپلیکیشن را حذف کنند.

مری جکسون مدیر ارشد اجرایی بنیاد وام دهندگان آنلاین همچنان معتقد است عملکرد این شرکت ها مجاز است و چنین ممنوعیتی به اپراتورهای قانونی وام و همچنین مشتریان وام های قانونی آسیب می رساند.

نظرات : 0

ثبت نظر

26611