۱۴۰۳ سه شنبه ۱۰ مهر

GOLDEN NEWS / خبرهای طلایی شنبه 16 آذر

ICTPRESS گزارش میدهد:

 

 

 

 

خبر: گوشی جدید نوکیا رونمایی شد 

جدیدترین گوشی نوکیا با نام نوکیا ۲.۳ طی مراسمی در قاهره عرضه شده که مجهز به یک دکمه ویژه برای استفاده از خدمات دستیار صوتی هوشمند گوگل است.

از جمله قابلیت های این گوشی می توان به شاسی آلومینیومی، نمایشگر ۶.۲ اینچی از نوع اچ دی پلاس و نسبت بصری ۱۹ به ۹ و دقت ۱۵۲۰ در ۷۲۰ پیکسل اشاره کرد.

در پشت این گوشی دوربین دوگانه ۱۳ و ۲ مگاپیکسلی نصب شده و قابلیت Recommended Shot آن موجب می شود تا قبل و بعد از عکاسی توسط کاربر، دو عکس خودکار توسط گوشی ثبت شود تا کاربر بتواند بهترین عکس را انتخاب کند.

گوشی یادشده برای عکاسی در نور کم نیز مجهز به امکاناتی ویژه است.

باتری ۴۰۰۰ میلی آمپری این گوشی هم برای دو روز قابل استفاده است؛ ۳ گیگابایت رم، ۳۲ گیگابایت حافظه داخلی که تا ۴۰۰ گیگابایت قابل ارتقا بوده و پردازنده Mediatek Helio A۲۲ هم برای گوشی مذکور پیش بینی شده است.

به گفته شرکت اچ ام دی گلوبال تولیدکننده گوشی های نوکیا، این گوشی از یک هفته دیگر قابل خریداری خواهد بود و قیمت آن ۱۰۹ یورو اعلام شده است.

..................

 

خبر: رباتی با قابلیت درک احساسات فضانوردان!

یک ربات کروی به نام سیمون۲ به ایستگاه فضایی بین المللی ارسال شده که می تواند احساسات فضانوردان را درک کند و در فعالیت های ساده مانند عکسبرداری، ثبت صوت و تصویر به فضانوردان کمک کند. 

این خدمه رباتیک که روز گذشته به ایستگاه فضایی بین المللی ارسال شد، توسط گروهی از محققان آی بی ام، ایرباس و مرکز هوافضای آلمان ساخته شده است.

سال گذشته نسخه دیگری از ربات سیمون به این ایستگاه ارسال شد؛ اما نسخه جدید  مجهز به سیستم هوش مصنوعی جدیدی است که از لحاط احساسی هوشمندتر است.

نسخه جدید ربات اکنون سعی می کند ناراحتی، عصبانیت، خوشحالی و دیگر احساسات فضانورد را درک کند.

سیمون۲ مجهز به ۵ دوربین اضافی است که دور قاب کروی شکل آن نصب شده است تا موقعیت آن در محیط را کنترل کنند.

علاوه بر آن در ربات  ۹ میکروفون وجود دارد تا دستورات صوتی را از تمام جهات دریافت کند؛ در کنار این موارد ربات می تواند  به وسیله ۱۲ پروانه داخلی به هر طرف بچرخد تا با فضانورد ارتباط چشمی برقرار کند.

این ربات علاوه بر درک احساسات فضانوردان می تواند احساسات گروه را کنترل کند و از بالا گرفتن اختلافات شدید میان خدمه اجتناب کند.

ربات شناور همچنین قادر است در فعالیت های ساده تر مانند عکاسی یا ثبت ویدئو و صوت طی آزمایش ها کمک حال فضانوردان باشد؛ سیمون ۲ همچنین می تواند به سئوالاتی در حوزه موضوعات فنی و آکادمیک پاسخ دهد.

قرار است سیمون۲ به مدت ۳ سال در ایستگاه فضایی بین المللی شناور بماند و به فضانوردان کمک کند.

..................

 

خبر: گیاهان هنگام استرس فریاد می‌کشند! 

پژوهش‌های جدید نشان می‌دهند که گیاهان هنگام قرار گرفتن در شرایط استرس‌زا صداهایی را تولید می‌کنند.

پژوهشگران باور دارند که نتایج این پژوهش می‌توانند به شکل‌گیری شاخه جدیدی از کشاورزی دقیق منجر شوند که به کشاورزان کمک می‌کند تا صدای گیاهان تشنه خود را بشنوند.

پژوهشگران در بررسی‌های خود دریافتند که گیاهان گوجه و تنباکو هنگام کمبود آب و یا بریده شدن ساقه، به استرس دچار می‌شوند و صداهایی را در فرکانس‌هایی تولید می‌کنند که انسان‌ها قادر به شنیدن آنها نیستند.

در این بررسی، پژوهشگران میکروفن‌هایی را در فاصله ۱۰ سانتی‌متری گیاهان نصب کردند و توانستند صداهایی را در برد بین ۲۰ تا ۱۰۰ کیلوهرتز ضبط کنند.

به گفته پژوهشگران، حشرات و پستانداران می‌توانند این صداها را از فاصله پنج متری بشنوند؛ شاید گیاهان نیز بتوانند صدای گیاهان دیگر را که از کم‌آبی رنج می‌برند، بشنوند.

پژوهشگران، یک مدل یادگیری ماشینی را آموزش دادند تا بتواند صدای گیاهان را از صدای باد، باران و صداهای دیگر گلخانه تفکیک کند. آنها بر اساس شدت و فرکانس صدا،میزان استرس ناشی از کم‌آبی یا برش را بررسی کردند. نتایج این بررسی نشان داد گیاه تنباکو هنگام کم‌آبی، صدای بلندتری تولید می‌کند که نسبت به صدای آن هنگام بریده شدن ساقه، بالاتر است.

اگرچه تمرکز این پژوهش فقط بر گیاهان گوجه‌فرنگی و تنباکو بوده اما پژوهشگران باور دارند که ممکن است گیاهان دیگر هم هنگام وارد شدن استرس، صداهایی را تولید کنند. آنها امیدوارند که توانایی ضبط صدای گیاهان، به کشاورزی‌ دقیق‌تر و بررسی تغییرات اقلیمی و گسترش خشکسالی کمک کند.

..................

 

خبر: هوش مصنوعی مرتب کردن لگوها را آموخت!

هوش مصنوعی جدیدی که توسط یک مهندس آمریکایی به نام دانیل وست ابداع شده می تواند به طور خودکار انواع آجرهای اسباب بازی لگو را شناسایی، طبقه بندی و سازمان دهی کند.

این ابزار هوش مصنوعی می تواند تا 10 هزار قطعه آجر اسباب بازی لگو را که معمولا در جعبه های بزرگ آن وجود دارند مرتب کند.

دستگاهی که از هوش مصنوعی مذکور استفاده می کند، مرکب از 6 موتور و تعدادی نوار نقاله و یک دوربین فیلم برداری به منظور شناسایی و انتقال قطعات است.

پردازش تصاویر ویدئویی با استفاده از یک رایانه ساده Raspberry Pi صورت می گیرد و بخش عمده دستگاه یادشده خود با استفاده از قطعات لگو ساخته شده است.

کل فرایند پردازش و دسته بندی هر قطعه آجر اسباب بازی لگو از این طریق در دوثانیه انجام می شود.

طراحی این سیستم هوش مصنوعی دو سال به طول انجامید.

..................

 

خبر: چاپ سه بعدی مصالح ساختمانی با الهام از استخوان!

محققان دانشگاه های کرنل، پوردو و وسترن ریزرو با همکاری یکدیگر و از طریق مطالعه ساختار داخلی استخوان های بدن انسان، مصالح ساختمانی بسیار مستحکم و بادوامی را تولید کرده اند که برای خانه سازی و حتی ساخت ساختمان های بلندمرتبه قابل استفاده است.

به گفته این محققان همان طور که استخوان های بدن انسان قابلیت نگهداری و پایدار نگهداشتن قامت هر فرد را دارند، می توان از آنها برای پایدار نگهداشتن ساختمان های بزرگ نیز استفاده کرد.

از نظر محققان، ستون های تیرچه مانندی که در استخوان هر فرد وجود داشته و به ترابکول شهرت دارند، با ایجاد شبکه هایی از میله های افقی می توانند بر پایداری استخوان بیافزایند.

پژوهشگران می گویند اقلام ساختمانی تولید شده با الهام از استخوانها باعث دوام و پایداری بیشتر آنها شده و قادر به تحمل فشار بیشتری نیز خواهند بود.

نظرات : 0

ثبت نظر

24623